۷۰ درصد ضایعات "رباط صلیبی" از طریق ضربه غیر مستقیم رخ می‌دهد

پارگی رباط متقاطع قدامی زانو ASL)) یا رباط صلیبی نسبت به سایر رباط های زانو بیشتر آسیب می بیند و افرادی که در ورزش های بسکتبال، فوتبال و اسکی شرکت دارند بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، نرگس اعرابی، کاپیتان تیم بسکتبال ذوب آهن حدود دو ماه پیش در یکی از تمرینات در اثر برخورد با بازیکن مقابل، از ناحیه زانو آسیب دید و بنابر تشخیص پزشک معالج وی و اعلام به پارگی ASL مجبور به جراحی شد.

پارگی رباط متقاطع قدامی زانو ASL)) یا رباط صلیبی نسبت به سایر رباط های زانو بیشتر آسیب می بیند و افرادی که در ورزش های بسکتبال، فوتبال و اسکی شرکت دارند بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرند.

با توجه به اینکه اینگونه آسیب ها به دلیل عدم آمادگی جسمانی و کاهش قدرت بدنی اتفاق می افتد، این بازیکن علت آسیب خود را توقف بدنسازی و تمرینات می داند زیرا بعد از پایان تمرینات و  بدن سازی در انتهای فصل، بدن به یکباره افت می کند و بازیکنان برای جلوگیری از افت بدنی تنها می‌توانند در سالن‌های آزاد تمرین کنند. اعرابی روز دوشنبه ۱۹ تیرماه تحت عمل جراحی قرارگرفت و اکنون در دوران نقاهت به سر می برد که به گفته وی از امروز به تشخیص دکترش فیزیوتراپی را همراه با حرکات نرمشی شروع کرده است.

احتمال بالای آسیب زانو و مچ پا در ورزشکاران بسکتبال و فوتبال

دکتر مهران رادی، فوق تخصص جراح زانو و پزشک معالج نرگس اعرابی چندی پیش به اصفهان امروز گفت: اعرابی حدود یک ماه و نیم پیش حین تمرینات بسکتبال دچار سانحه زانو شد و به علت ضربه به زانو ، پارگی رباط صلیبی زانو همراه با پارگی منیسک داخلی پیدا کرده است و به علت مشکلاتی که  بعد از آن در حین تمرینات ورزشی مانند خالی کردن  و  قفل کردن زانو با آن مواجه شد، تصمیم گرفتیم جراحی زانو انجام دهیم.

وی افزود: بعد از جراحی بازسازی مفصل زانو و منیسک، در صورتی که بیمار بعد از ۵ الی ۶ ماه ریکاوری کامل پیدا کرد و قدرت عضلات همسترینگ کامل شد می تواند به ورزش بازگردد و با توجه به وضعیت فعلی نرگس اعرابی، بعد از انجام فیزیوتراپی می تواند به تمرینات حرفه ای خود بازگردد.

معمولا ورزشکاران فوتبالی، بسکتبالی و یا ورزش های که برخورد های فیزیکی  بیشتری دارند،  احتمال آسیب زانو و مچ پا درآنها بالاتر است که به خاطر عدم آمادگی ورزشکاران قبل از شروع ورزش و یا کاهش قدرت بدنی این پارگی رخ می دهد و در بیشتر مواقع به دلیل نوع ضربه و نوع فشاری که روی آنها قرار دارد،  باید سطح آمادگی خود را بالا ببرند.

۷۰ درصد ضایعات رباط مقاطع قدامی از طریق ضربه غیر مستقیم

اصولاً زانو یک مفصل لولایی شکل است که توسط رباط جانبی داخلی (MCL) ، رباط جانبی خارجی (LCL) ، رباط متقاطع قدامی (ACL) و رباط متقاطع خلفی (PCL) در کنار یکدیگر نگه داشته می شود.

طبق تحقیقات انجام شده حدود ۷۰ درصد ضایعات رباط متقاطع قدامی از طریق ضربه غیرمستقیم و حدود ۳۰ درصد ناشی از ضربه مستقیم یک شیء یا شخص ایجاد می شود و مطالعات زیادی نشان داده است که شیوع پارگی رباط متقاطع قدامی در یک ورزش خاص در زنان بیشتر از مردان است که این موضوع ناشی از وضعیت فیزیکی ، قدرت عضلانی و کنترل عصبی عضلانی فرد بسته به جنسیت او است. از دلایل دیگری که برای این تفاوت وابسته به جنس مطرح است می توان به افزایش شلی لیگامانی ، اثرات هورمون استروژن و اختلاف محور اندام تحتانی و لگن نیز اشاره کرد.

درمان پارگی لیگامان متقاطع قدامی چه با استفاده از عمل جراحی باشد و چه بدون آن، بیمار نیاز به انجام فیزیوتراپی دارد. در مرحله اول فیزیوتراپی تاًکید بر بدست آوردن حرکات کامل زانو است. در مرحله بعدی عضلات اطراف زانو تقویت میشوند و در مرحله نهایی ورزشکار آماده میشود تا بتواند حرکات ورزشی را با اندام تحتانی به درستی و با هماهنگی کامل انجام دهد.

کد خبر 311339

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.