ایران رتبه نخست مصرف آنتی بیوتیک/ اقدامات جدیدی در دستور کار است

سمیرم- نماینده مردم سمیرم در مجلس با انتقاد از رتبه نخست ایران در مصرف آنتی بیوتیک ها، گفت: با توجه به رتبه نخست ایران در مصرف آنتی بیوتیک برنامه ای جامع در دستور کار وزارت بهداشت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، اصغر سلیمی در رابطه با مقاوم شدن میکروب ها در برابر آنتی بیوتیک ها و همچنین نظارت بیشتر بر نسخه ها گفت: تاکنون راه حلی برای برای مقابله با معظل تجویز آنتی بیوتیک ها اجرایی نشده اما می توان با نظارت بر عملکرد پزشکان، تجویز داروها و نسخ را زیر نظر داشته باشیم و در صورت روند غیرمنطقی به پزشک تذکرات لازم داده شود.

سلیمی تصریح کرد: تجویز آمپول پنی سیلین به عنوان اولین آنتی بیوتیک در درمان برخی از بیماری ها تجویز میشود و جای تاسف دارد که اغلب در مراکز خصوصی نیز چنین تجویزهایی صورت می گیرد.

سخنگوی کسیون شوراها و و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: در بین بیماران نیز چنین فرهنگی باب شده تا از پزشک درخواست تجویز آنتی بیوتیک دارند و خواستار مصرف آن هستند و همین مهم باعث قرار گرفتن ایران در صدر لیست مصرف کنندگان آنتی بیوتیک است.

سلیمی ضرورت نظارت دقیق وزارت بهداشت بر نسخ پزشکان را امری مهم در این رابطه دانست و تصریح کرد: وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی باید نسبت به تجویزهای پزشکان بررسی های لازم را انجام دهند و به پزشکانی که خارج از ضوابط اقدام به تجویز نامتعارف دارو می کنند برخورد شده و مانع پرداخت مطالبات آنها شوند، که خوشبختانه اقدامات جدیدی در این حوزه در دستور کار وزارتخانه است.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، گفت: اگر قرار باشد همچنان مصرف آنتی بیوتیک ها افزایش یابد، میزان مقاومت نیز بیشتر شده لذا ناچار به استفاده از داروهای جدیدی هستیم که اثرگذاری کمتر و هم قیمت بالایی دارند لذا می طلبد برنامه ریزی دقیقی در این زمینه صورت گیرد. /

کد خبر 310459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.