امر به معروف و نهی از منکر؛ واجبی فراموش شده /احیای امر به معروف در جامعه عمل به وظیفه است

لنجان_امام جمعه چرمهین گفت:باید توجه داشت که اصل فراموش شده و مترقی امر به معروف و نهی از منکر تضمین کننده و نسخه نجات بخش اسلام در هر عصر و زمان است که مسئولان باید با سعه صدر پذیرای آمریت و نهی شدن باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام جعفرغلامی در خطبه های عبادی سیاسی این هفته نمازجمعه چرمهین با اشاره به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با مسئولان قضایی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در این دیدار با تأکید برای اینکه قوه قضاییه باید به صورت جدی پیگیر احیاء حقوق فردی و اجتماعی مردم باشند و هر کسی که حقوق عمومی مردم را با فساد ها و ناهنجاری ها مخدوش میکنند مبارزه کنند را  مایه دلگرمی و امیدواری جامعه دانستند و تحقق این سخنان را موجب ایجاد عدالت اجتماعی که غایت و هدف همه انبیاء دانست.

وی افزود: معظم له نگاه تحولی و جهادی در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات در قوه‌ی قضائیه را ضروری دانستند و با اشاره به جایگاه قانونی بالای این قوه و تأثیرگذاری آن بر دو قوه‌ی دیگر و در مسائل عمومی کشور تاکید داشتند که در قانون اساسی تصریح شده است که نظارت بر حُسن اجرای قوانین و نظارت بر حُسن اجرای امور بر عهده‌ی قوه‌ی قضائیه است و دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور به‌عنوان دو بازوی اصلی قوه، مسئولیت این دو وظیفه‌ی مهم را بر عهده دارند.

امام جمعه چرمهین تصریح کرد: معظم له بر حقوق آمران به معروف و ناهیان از منکر تأکید کردند و فرمودند برخی مکرراً می‌گویند بعضی اصول قانون اساسی معطل مانده است، اما گویا آن‌ها، اصل هشتم قانون اساسی را که مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است، جزء اصول قانون اساسی نمی‌دانند و به این امر واجب توجه نمی‌کنند و ایشان با اشاره به حمایت بیانی و عملی خود از آمران به معروف، این کار را وظیفه‌ی قوه‌ی قضائیه خواندند.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که اصل فراموش شده و مترقی امر به معروف و نهی از منکر تضمین کننده و نسخه نجات بخش اسلام در هر عصر و زمان است که مسئولان باید با سعه صدر  پذیرای آمریت و نهی شدن باشند.

غلامی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از اصول عملی اسلام است و در میان علمای اسلامی خصوصاً در کتاب‌های فقهی، زیاد مورد بحث قرار گرفته است و انسان وقتی به توصیه‌ها و بیاناتی که راجع به امر به معروف و نهی از منکر وارد شده رجوع می‌کند، می‌بیند فواید چشمگیری را برای آن مطرح کرده‌اند.

وی عنوان کرد: از طرف دیگر وقتی عمل نشدن به این واجب الهی را در جامعه می‌بیند بسیار متأسف می‌شویم و قرآن کریم می‌فرماید وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَیُطِیعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَـئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ این آیه کریمه اشاره دارد که لازمه ایمان حقیقی ـ نه تقلیدی ـ رابطه و علاقه مؤمنان به سرنوشت یکدیگر و لازمه این محبت و علاقه، امر به معروف و نهی از منکر است.

امام جمعه چرمهین بیان کرد: لازمه امر به معروف و نهی از منکر هم این است که بندگان، به وظیفه خود عمل کنند و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در چندین سخنرانی مختلف، با اشاره به فساد موجود در سطح جهان، امر به معروف و نهی از منکر را همانند جریان رودخانه‌ای می‌دانند که در مسیر خود هر چیز فاسدی را از بین می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: تصور کنید در جامعه ما با شرایط کنونی دنیا چنین جریانی وجود نداشته باشد و ناهنجاری‌های اخلاقی و رفتاری به قدری گسترش یافته و تکرار شود که به یک عادت عمومی تبدیل شود و جای هنجار و ناهنجار و گناه و ثواب با یکدیگر عوض شود، آیا در چنین جامعه‌ای می‌توان به ثبات امنیت و سلامت، رشد و بهبود شرایط و تحقق عدالت امید داشت؟

غلامی اذعان کرد: اسلام برای تضمین سلامت جامعه و رهایی و در امان ماندن انسان در برابر این توطئه و خطر عظیم، راهبرد اصولی و اساسی امر به معروف و نهی از منکر را پیش‌بینی کرده است و این همان اصلی است که مبنای شکل‌گیری حادثه عظیم عاشورا بوده است.

وی در پایان با  یاد آوری تذکر دلسوزان در مورد قراردادها ی جدید نفتی گفت: کسانی که این قراردادها را امضاء می کنند دقت کنند که فردا روزی شاهد کرسنت دیگر نباشیم و آیندگان ما را بخاطر بستن اینگونه قرارداد ها تخطئه نکند.

کد خبر 310033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.