پروستات چه زمانی به جراحی نیاز دارد؟/ داروها بدون نظر پزشک قطع نشوند

بیش از نیمی از مردان بالای سن شصت سال دچار بزرگی پروستات هستند و احتمال بروز این حالت با افزایش سن بیشتر می شود. این در حالی است که در موارد خاصی این بیماران نیاز به عمل جراحی دارند.

جراح و متخصص مجاری ادراری و ناباروری مردان در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: بزرگی خوش خیم پروستات(BPH) از حدود سن ۴۵ تا ۵۰ سالگی در مردان شروع می شود. اما این سوال همیشه مطرح است که در چه مواردی این مشکل آزار دهنده در مردان نیاز به جراحی دارد.

دکتر پیمان صالحی جراحی پروستات در مردان را  شامل موارد زیر دانست:

احتباس ادراری مقاوم: یعنی پس از یک بار احتباس ادراری و گذاشتن سوند و شروع درمان دارویی، زمانی که سوند بیمار را خارج می کنیم نتواند ادرار کند و سوند مجددا برای بیمار گذاشته شود.

خونریزی ادراری که علت آن بزرگی خوش خیم پروستات باشد.

عفونت های ادراری مکرر که علت آن ها بزرگی خوش خیم پروستات باشد.

سنگ مثانه که علت آن بزرگی خوش خیم پروستات باشد.

ایجاد دیورتیکول (حفره های بزرگ درون دیواره مثانه) که علت آن بزرگی خوش خیم پروستات باشد و منجر به باقی ماندن ادرار در مثانه شوند.

ایجاد نارسایی کلیه به علت اثر فشاری پروستات بر مثانه و یا حالب ها.

علایم شدید و آزار دهنده مقاوم به درمان دارویی به طوری که زندگی بیمار مختل شده باشد.

این متخصص مجاری ادراری و ناباروری مردان در پایان خاطرنشان کرد: در غیر از موارد فوق و درمواردی که علایم بیمار با درمان دارویی تحت کنترل باشد، می توان با پیگیری بیمار را تحت نظر گرفت. این در حالی است که داروهای مربوط به این بیماری باید همیشه مصرف شوند و بدون نظر پزشک قطع نشوند.

به گزارش ایمنا پروستات غده ای است که درست زیر مثانه در مردان قرار دارد و بخشی از سیستم تناسلی مردان را تشکیل می دهد. پروستات در دو مقطع زمانی بزرگ می شود، اولین مقطع اوایل دوران بلوغ و مرحله دوم حدودا از سن ۲۵ سالگی است. این بزرگ شدن پروستات کاملا بی ضرر است اما اغلب سبب مشکلات ادراری در سنین بالاتر آغاز می شود. این در حالی است که تا سن ۶۰ سالگی ۸۰ درصد مردان، مشکلات ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات را تجربه می کنند.

در واقع اگر بزرگ شدن پروستات توسط پزشک کنترل نشود، می تواند به مرور زمان فرد را به شدت دچار مشکلات سلامتی کند، مشکلاتی از قبیل عفونت دستگاه ادراری، آسیب به کلیه ها یا مثانه، سنگ مثانه و بی اختیاری ادرار.

 گاهی برای درمان از عمل جراحی استفاده می شود و کل غده پروستات توسط عمل جراحی برداشته می شود که اغلب هم فرد از علایم و نشانه های بیماری رهایی می یابد.

کد خبر 310000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.