رژیم متعادل بدن را از مکمل های دارویی و غذایی بی نیاز می کند

امروزه در سراسر دنیا، تحقیقات متعدد و متفاوتی در مورد مصرف صحیح مکمل ها انجام شده است. با این حال، تمام متخصصان تغذیه براین باورند که مصرف مکمل ها تنها راه حل موجود نیست.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، این روزها، قرص‌های رنگارنگ، شربت‌های جورواجور و مکمل‌های متفاوت تقریبا در همه خانه‌ها وجود دارد. قرص‌ها و مکمل‌هایی که خیلی‌ها فکر می‌کنند تنها راه‌حل برای جبران کمبودهای تغذیه‌ای است.

تازه وقتی پای بیماری هم در میان باشد، شرایط بدتر می‌شود، مصرف مکمل‌ها افزایش می‌یابد و انواع مختلف آن امتحان می‌شود تا مثلا بیماری زودتر بهبود یابد.

بسیاری از افراد، چنین شیوه‌ای را در پیش می‌گیرند و نمی‌دانند مصرف بی‌رویه مکمل‌ها هم می‌تواند خطرناک باشد. آنها مثل نقل و نبات قرص و شربت و حتی آمپول‌های ویتامین و مواد معدنی استفاده می‌کنند، غافل از این‌که مکمل‌ها هم باید براساس نظر پزشک و مطابق دستور او مصرف شود.

در واقع هیچ فردی نباید مصرف مواد غذایی تازه و مورد نیاز بدن را کنار بگذارد و برای تامین نیازهایش فقط به استفاده از مکمل ها روی آورد.

یک متخصص تغذیه در این‌باره توضیح می‌دهد: امروزه در سراسر دنیا، تحقیقات متعدد و متفاوتی در مورد مصرف صحیح مکمل‌ها انجام شده است. با این حال، تمام متخصصان تغذیه براین باورند که مصرف مکمل‌ها تنها راه حل موجود نیست. به عبارت دیگر، هیچ فردی نباید مصرف مواد غذایی تازه و مورد نیاز بدن را کنار بگذارد و برای تامین نیازهایش فقط به استفاده از مکمل‌ها روی آورد.

دکتر پروانه صانعی با بیان اینکه مکمل های غذایی و دارویی طیف وسیعی از مکمل ها را در بر می گیرد، می افزاید: رژیم متعادل بدن را از مکمل های دارویی و غذایی بی نیاز می کند بنابراین هر فرد باید رژیم متعادل داشته باشد تا نیازهای بدن پوشش داده شود و نیازی به مکمل های دارویی و غذایی نداشته باشد.

خیلی‌ها تصور می‌کنند اگر روزی چند عدد از قرص‌های کلسیم را بخورند، مشکل‌شان به طور کلی حل می‌شود، هیچ وقت دچار پوکی استخوان نخواهند شد و کمبودی از این نظر نخواهند داشت اما دکتر صانعی ضمن اشتباه دانستن این موضوع، یادآور می‌شود: درست است که شیر منبع خوبی برای تامین کلسیم به حساب می‌آید، اما نباید این نکته را نادیده بگیریم که همراه با مصرف یک لیوان شیر، علاوه بر دریافت کلسیم از مواد مغذی دیگری مانند فسفر، ویتامین و پروتئین نیز استفاده خواهیم کرد.

بنابراین به گفته این متخصص تغذیه، هیچ وقت با مصرف یک قرص کلسیم نمی‌توانیم تمام خواص موجود در شیر را دریافت کنیم و به همین دلیل نیز هیچ زمانی قطع مصرف مواد غذایی و مصرف مکمل‌ها به تنهایی توصیه نمی‌شود.

وی تاکید می کند: به هیچ عنوان نباید مکمل ها را خودسرانه و بدون تجویز پزشک یا متخصص تغذیه مصرف کرد چراکه استفاده از مکمل ها می تواند عوارضی دربرداشته باشد، به عنوان نمونه افراد زیادی برای درمان و کنترل ریزش مو از مکمل های روی استفاده می کنند و باور دارند این مکمل برای حل مشکل شان مفید است، گروهی هم هستند که می خواهند فرزندشان قد بلندی داشته باشد و فکر می کنند خوردن مکمل های روی به رشد قدی آنها کمک خواهد کرد، غافل از این که که مصرف بی رویه و بیش از حد مجاز مکمل روی می تواند با ایجاد اختلال در جذب آهن، موجب بروز کم خونی و فقر آهن شود.

دکتر صانعی اظهار می کند: علت دیگری که تاکید می شود افراد به صورت خودسرانه مکمل ها را مصرف نکنند این است که بدن به طور طبیعی می تواند ۵ تا ۹ گرم پروتئین را در ساعت متابولیزه کند و چنین نیست که هرقدر دلمان خواست وارد بدن کنیم در واقع بدن باید قدرت مصرف آن را داشته باشد در نتیجه وقتی از مقدار مورد نیاز بیشتر مصرف می شود مقدار اضافی آن موجب افزایش وزن، اختلال در کارکرد کبد، کلیه و حتی پوکی استخوان می شود.

این متخصص تغذیه تصریح می کند: مکمل هایی که در بدنسازی نیز به کار می رود بیشتر مکمل های تغذیه ای است که با هدف افزایش توده عضلانی، قدرت عضلات، افزایش و یا کاهش وزن مصرف می شود وعمده ترین این مکمل ها شامل پروتئین ها، آمینو اسیدها و فرآورده های غذایی که جایگزین غذا می شوند، کراتین، فرآورده هایی که باعث کاهش وزن می شوند، پیش ساز هورمون ها، هورمون ها و محرک ها می باشند.

کد خبر 309917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.