خطر جیره بندی در کمین شهرضا

شهرضا – استمرار شرایط خشکسالی منابع آب شرب شهرستان شهرضا را با بحران جدی مواجه کرده است اما بحران جدی‌تر در این زمینه، فرهنگ غلط مصرف آب از سوی شهروندان است که این شهرستان را در معرض جیره بندی آب قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، بحران آب از جمله مهمترین مشکلات کشور است که به اندازه کافی در مورد آن هشدار داده شده و به همان اندازه درباره علتهای آن نیز مطالبی بیان شده است اما گویا این مسئله هنوز هم از سوی برخی افراد جدی گرفته نشده است.

شهروندان زیادی هستند که همچنان با مصرف بی رویه آب زندگی خود و دیگران را در معرض خطر جدی قرار داده‌اند.

محمد حسین صالح – رییس اداره آبفا شهری شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، اذعان کرد: متأسفانه در ۴۸ ساعت گذشته با وضعیت وخیمی برای تأمین آب شرب شهروندان مواجه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: تاکنون تمام تلاش مسئولان بر آن بوده است که از جیره بندی آب شهرضا جلوگیری کنند اما اگر شیوه مصرف به همین طریق ادامه پیدا کند، مجبور به جیره بندی آب خواهیم شد.

محسن گلابی – فرماندار شهرضا نیز در گفت و گو با ایمنا اظهار کرد: ما بیش از هرچیزی در شهرضا در زمینه آب شرب شهروندان با بد مصرف کردن و عدم رعایت الگوی مصرف صحیح مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: یک حلقه چاه جدید برای تأمین آب شرب در شهرستان حفر شد که متأسفانه به آب نرسید و به دنبال آن حفر چاه جدیدی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

فرماندار شهرضا تأکید کرد: شهروندان باید در زمینه مصرف آب با مسئولان همکاری کنند زیرا هراندازه تلاشهای بیشتری برای تأمین آب انجام شود اما از سوی دیگر الگوی صحیح مصرف رعایت نشود، باز هم بحران باقی خواهد بود.

محمدرضا صالحی – کارشناس آب و فاضلاب در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: تا زمانی که جامعه درک صحیحی از اهمیت آب و نقش آن در حیات بشر نداشته باشد، نباید انتظار داشت که فرهنگ مدیریت صحیح آب در کشور نهادینه شود.

وی اذعان کرد: مصرف بی رویه آب از سوی برخی از شهروندان در حالی است که مصرف بی‌رویه و عدم مدیریت صحیح آب در این حوزه می‌تواند نسل‌های آینده را با خطر جدی مواجه کند.

این کارشناس منابع آب تأکید کرد: بارها شیوه های صحیح مصرف آب از سوی ادارات آب و فاضلاب و رسانه ها اعلام شده اما همچنان بد مصرف کردن آب از سوی شهروندان مهمترین عامل ایجاد بحران در زمینه آبل شرب است.

رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرضا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، اظهار کرد: به خاطر وضعیت نامناسب منابع آبی، مشکلات ناشی از آن همواره مطرح بوده اما تقریباً همه ساله از ابتدای خردادماه و فصل گرم سال این مشکلات تشدید می‌شود.

صالح گفت: تقریباً یک سوم آب شهرضا از ۳ حلقه چاه منطقه وردشت و دو سوم نیز از ۱۵ حلقه چاه منطقه شهرضا تأمین می‌شود که متأسفانه به دلیل کمی منابع آب و استمرار پدیده خشکسالی، همه این چاه‌ها در حال حاضر در مدار مصرف قرار دارد.

وی عنوان کرد: استمرار خشکسالی باعث کاهش دبی و نیز کاهش کیفیت آب شده است، EC آب شهرضا در حال حاضر ۱۱۰۰ است اما سلامت و بهداشت آب شهرضا کاملاً تأمین شده و به صورت مدام در طول ۲۴ ساعت شبانه روز از سوی کارشناسان شبکه بهداشت و درمان و اداره آب و فاضلاب شهری مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرد.

رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرضا بیان کرد: آبی که وارد مخارن ۲۰ هزار شهرضا شد، کلر زنی گازی می‌شود؛ در اینجا ذکر این نکته ضروری است که در هر ماه ۶۰۰ مرحله کلرسنجی آب توسط کارشناسان شبکه بهداشت و آب و فاضلاب شهری انجام می‌شود و آزمایشات انجام شده همواره استاندارد کل باقی مانده در آب را تأیید کرده‌اند.

صالح ادامه داد: آبی که وارد شبکه توزیع و مصرف شهر می‌شود کاملاً سالم است، امیدواریم با بهبود شرایط خشکسالی بتوانیم آب با کیفیت تر و گواراتری را نیز در اختیار شهروندان قرار دهیم.

وی گفت: در هر روز با حدود ۱۰ مورد شکستگی بخشهایی از شبکه توزیع آب مواجه هستیم که بخشی از آن به علت فرسودگی شبکه و بخشی هم به علت کیفیت لوله‌های استفاده شده است.

رییس اداره آب و فاضلاب شهری شهرضا در ادامه افزود: استفاده از کمربندهای استیل مخصوص که سرعت تعمیر شکستگی لوله را افزایش می‌دهد در سالهای اخیر باعث تسریع در روند تعمیر و ماندگاری آن شده، این در حالی است که استفاده از این روش تعمیر نیازی به قطع آب منازل نیز ندارد.

صالح گفت: میانگین مصرف سرانه آب در شهرضا حدود ۱۶۳ لیتر در شبانه روز است که از متوسط کشوری بالاتر است.

وی اذعان کرد: مصرف بی رویه آب از سوی برخی از مشترکان در حالی است که در حال حاضر ۳ حلقه چاه تأمین کننده آب شهرضا در منطقه وردشت و ۷ حلقه از این چاه‌ها در منطقه شهرضا کاملاً خشک شده است.

رییس اداره آبفای شهرض شهرضا تصریح کرد: باید برای حل مشکل کم آبی در شهرضا چاره‌ای اندیشیده شود که بهترین آن مدیریت مصرف است، اگر شهروندان نگران آینده خود نباشند و مشکل کم آبی را جدی نگیرند، باید منتظر روزهای سختی باشیم.

صالح اظهار کرد: طرحهای دراز مدت در شرایط فعلی جوابگوی مشکل کم آبی شهرضا نیست، هر ساله در ابتدای فصل گرم اندکی مسائل مربوط به این بحران مورد توجه قرار می‌گیرد و بعد از این زمان هم همه چیز فراموش می‌شود در حالی که باید بدانیم استمرار خشکسالی شرایط نامناسبی را ایجاد کرده است.

وی گفت: مسئولان اجرایی شهرستان با همه توان تاکنون سعی در تأمین آب سالم برای شهروندان داشته اند اما اگر شرایطی پیش بیاید که دیگر آبی وجود نداشته باشد دیگر نمی‌توان کاری کرد.

شرایط فعلی موقعیتی را ایجاد کرده که همه افراد را در یک شرایط برابر قرار داده است، اگر در مصرف آب دست و دل بازی کنیم، آنوقت همه باید لباس عزای مصیبتی را بر تن کنیم که معلوم نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

کد خبر 309685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.