چاقی شکمی، عامل ابتلا به "سندرم متابولیک" است

بیماری‌های مزمن اغلب عوارضی ایجاد می‌کنند که این عوارض باعث کاهش طول عمر فرد می شوند. یکی از این بیماری‌های مزمن، چاقی است که در میان زنان و مردان به شکل های متفاوت بروز پیدا می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی فولاد در گفتگو با خبرنگار ایمنا افزود: معمولا تعداد زنان چاق بر مردان فزونی دارد و عوارض چاقی نیز در آنها مشهودتر است.

دکتر مجید کلاهدوزان در ادامه بیان داشت: براساس منطقه تجمع چربی، چاقی‌ها به دو دسته شکمی و سرینی- رانی تقسیم‌بندی می‌شوند. چاقی نوع شکمی (که به شکل سیب تشبیه شده است) بیشتر در میان مردان دیده می‌شود، اما چاقی نوع سرینی- رانی (که به شکل گلابی تشبیه شده است) بیشتر در زنان دیده می‌شود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: در چاقی نوع شکمی بیماری‌های مهمی نظیر مقاومت به انسولین و عدم تحمل گلوکز، افزایش اندازه دور کمر ،‌ افزایش چربی‌های خون و افزایش فشار خون (که در مجموع سندرم متابولیک گفته می‌شود) بیشتر دیده می‌شود.

وی افزود: حتی در افرادی که وزن نرمال دارند، چاقی نوع شکمی با افزایش سن و به‌خصوص در مردان بیشتر می‌ شود.

مولف کتاب های درمان چاقی، پیشگیری و درمان بیماری ها با اصلاح و بهبود شیوه زندگی و کتاب سبک زندگی سالم تاکید کرد: نسبت اندازه دور کمر به باسن، مساوی یا بزرگتر از ۱ در مردان، و یا مساوی و بزرگتر از۸/۰ در زنان، نشان‌دهنده چاقی نوع شکمی و افزایش خطر بیماری‌های مرتبط با چاقی است.

این متخصص تغذیه در مورد استفاده از ورزش در درمان چاقی بیان داشت: در درمان چاقی و اضافه‌وزن، کلیه فعالیت‌های بدنی (به شرط تپش قلب و تعریق) هم برای زنان و هم مردان مؤثر است.

وی افزود: همچنین تفریحات ورزشی پایان هفته نظیر کوهنوردی و بازی‌های دسته جمعی( نظیر فوتبال،  والیبال و غیره) از جمله بهترین شیوه‌های توصیه شده برای اغلب مردم به‌خصوص جامعه تحصیل‌کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه فعالیت‌های ورزشی و تمرینی شدید و غیرمتعارف سبب کاهش وزن می‌شوند، اما اغلب به دو دلیل، چاقی حتی بیش از پیش باز می‌گردد. نخست اینکه معمولا این فعالیت‌های ورزشی با یک انگیزه موقت شروع و پس از مدتی به علت نامتجانس بودن با زندگی قطع می‌شوند. دلیل دوم این است که این فعالیت ها باعث ایجاد اشتهای بیشتر و به دنبال آن افزایش مصرف مواد غذائی می‌شوند.

به گزارش ایمنا، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: یکی از مهم‌ترین عوارض چاقی، به‌خصوص در میان زنان ازبین‌رفتن تناسب اندام است

کد خبر 309376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.