۳۰ کشور برای مقابله با گرد و غبار به تهران می‌آیند

فردا «کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردوغبار؛ چالش‌ها و راه‌حل‌ها» با شرکت وزرا، نمایندگان و کارشناسان ۳۰کشور جهان در تهران آغاز به‌کار می‌کند تا برای معضلی که بنابه گفته گری لوئیس، نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران نه مرز می‌شناسد و نه به پرچم‌ها احترام می‌گذارد، چاره‌اندیشی شود.

به گزارش ایمنا، گری لوئیس شنبه در نشستی که به‌مناسبت برگزاری کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردوغبار (۱۲تا ۱۴تیرماه) به میزبانی رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پارک پردیسان برگزارشد، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که «ما هیچ ابزاری برای الزام کشورها به مهار کانون‌های ریزگرد نداریم و فقط در این کنفرانس تلاش می‌کنیم تا آنها را مجاب به انجام راهکارهایی کنیم که به تثبیت و مهار کانون‌های ریزگرد منجر می‌شود.»
گری لوئیس در این نشست گفت که دراین کنفرانس بین‌المللی نمایندگانی از سراسر جهان حضور خواهند داشت زیرا ریزگردها جهان را تحت‌الشعاع قرار داده است. او گفت که اکنون چه در تهران باشیم چه کرمانشاه و چه اهواز یا ایلام با پدیده گردوغبار مواجهیم؛ پدیده‌ای که در برخی شهرها مثل اهواز روی آموزش، حمل ونقل و اقتصاد اثرات نامطلوبی برجای گذاشته و بسیاری از شهروندان در این شهرها با ریه‌هایی مملو از گردوغبار زندگی می‌کنند. اما این پدیده نه‌تنها ایران که دامنگیر بسیاری از کشورهای دیگر جهان هم شده است. به همین دلیل جامعه جهانی به این موضوع نگاه ویژه‌ای دارد و با همین رویکرد است که سال گذشته ۴قطعنامه بین‌المللی در سازمان ملل به تصویب رسید و طی آن، موافقت شد کنفرانس مقابله با گردو غبار با حضور ۳ نماینده سازمان ملل در تهران برگزار شود.
مانع بزرگ مهار ریزگردهای عراقی حذف شد
رئیس سازمان محیط‌زیست هم در این نشست، پیش از هر چیز از آزادسازی‌ موصل و حذف داعش ابراز خرسندی کرد و گفت که با حذف داعش فضایی مناسب برای تثبیت کانون‌های ریزگرد در داخل خاک عراق فراهم شده است.
معصومه ابتکار با بیان اینکه کنفرانس بین‌المللی گردوغبار(۱۲ تا ۱۴ تیرماه) به‌منظور تبادل تجربیات و بررسی سازوکارهای حقوقی، فنی و مالی برگزار می‌شود، تصریح کرد: این کنفرانس رخداد مهمی برای کشور ما، منطقه و بسیاری از کشورهای جهان است که تحت‌تأثیر طوفان‌های گردوغبار قرار دارند. آن طور که ابتکار می‌گوید: مهم‌ترین مسئله در کنفرانس بین‌المللی گردوغبار تبادل تجربیات و انتقال راه‌حل‌ها و بررسی چالش‌های مربوط به پدیده گردوغبار است. علاوه براین، سازوکارهای حقوقی، فنی و مالی در کنفرانس بین‌المللی گردوغبار بررسی می‌شود. به‌گفته وی، این کنفرانس با صدور یک بیانیه که برای کشورها کاربردی است و نیز یک توصیه تخصصی که شامل نتایج فنی برای مقابله با گردوغبار و مهار کانون‌ها می‌شود به‌کار خود خاتمه می‌دهد. وی با اشاره به راه‌اندازی کمپینی برای مقابله با سدسازی در ترکیه از سوی فعالان محیط‌زیست و جمع‌آوری امضا برای ارائه به نمایندگان سازمان ملل در حاشیه برپایی کنفرانس بین‌المللی گردوغبار گفت: نهادهای مدنی در ایران بسیار فعال هستند و مطالبات زیست‌محیطی را آگاهانه دنبال می‌کنند. سازمان حفاظت محیط‌زیست هم از ترکیه یا هر کشور دیگری انتظار دارد مطالعات مربوط به ارزیابی زیست‌محیطی سدها را انجام دهد تا مشخص شود سدسازی‌ها چه اثراتی روی زیست‌بوم‌های پایین دست دارد. این روندی است که همه کشورها باید به آن عمل کنند البته در این زمینه با ترکیه مذاکراتی صورت گرفته و امیدواریم از طریق مذاکره و رایزنی بتوانیم با دستیابی به راهکارهای عملی و مؤثر، این مشکل را برطرف کنیم.
اهداف کنفرانس مقابله با گرد و غبار
گری لوئیس با اعلام اینکه دراین کنفرانس ۳۰نماینده از کشورهایی شرکت می‌کنند که بیشترین تأثیر را در بروز طوفان‌های گردوغباردارند، افزود: قرار است در این کنفرانس ۳روزه راه‌حل‌های فنی ارائه شود و امیدواریم در پایان کنفرانس به ۳هدف برسیم. نخست« تهیه بیانیه تهران» که توسط وزرای شرکت‌کننده آماده خواهد شد؛ بیانیه‌ای که راه‌حل‌ها و چگونگی مقابله با ریزگردها را دربردارد. هدف دوم، تهیه گزارشی تخصصی مشتمل بر پیشنهادهایی کاربردی است که کشورهای درگیر با این پدیده باید در داخل انجام دهند. هدف سوم، بازدید شرکت‌کنندگان در کنفرانس از شهرهای کاشان و اهواز است تا با اقدامات اجرایی ایران در مقابله با گرد و غبار آشنا شوند. این اهداف البته سپتامبر امسال همراه با اقدامات صورت‌گرفته در ایران در سازمان ملل بررسی می‌شود. این نماینده سازمان ملل در ایران گفت که درخلال ۲سال گذشته معضل ریزگرد آن اندازه برای سازمان ملل اهمیت داشت که ۴قطعنامه برای آن تصویب کرد و تمامی این قطعنامه‌ها البته به همت جمهوری اسلامی ایران به‌تصویب رسید.
کد خبر 309306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.