توسعه مراکز خدماتی ترک اعتیاد، در مناطق روستایی شهرضا

شهرضا – یکی از اقدامات قابل توجه انجام شده در زمینه مبارزه با معضل مصرف مواد مخدر، توسعه مراکز ترک اعتیاد در مناطقی نظیر روستاها است که دسترسی کمتری به امکانات خدماتی دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، یکی از مهمترین اقدامات در راستای مقابله با معضل اعتیاد به مواد مخدر، ایجاد مراکز درمانی و کمک به بازتوانی معتادان است.

در ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر آمده است که معتادان باید برای درمان خود به مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب مراجعه کنند. اعتیاد یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که علاوه بر خود فرد، جامعه را نیز با مشکلاتی همراه می‌کند، از این رو قانونگذاران بحث ترک اعتیاد اجباری را مطرح کرده‌اند. وزیر کشور در سال گذشته از واگذاری مسئولیت مراکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد به بهزیستی خبر داد. این در حالی است که پیش از این در برخی کمپ‌ها، استفاده از روش‌های غیر انسانی و غیر علمی مرسوم بوده است. ماده ۱۶ نیز به نگهداری افراد معتاد در مراکز درمانی اشاره دارد.

دستورالعمل تاسیس، مدیریت و نظارت بر مراکز مجاز دولتی، غیردولتی، خصوصی یا سازمان‌های مردم نهاد درمان و کاهش آسیب معتادان در سال ۸۹ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید. براساس این دستورالعمل، هر یک از کمپ‌های احداثی باید شرایط ویژه‌ای را داشته باشند. تابعیت ایران، اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان مورد تایید در قانون اساسی، دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای مردان، عدم سوء پیشینه، گواهی عدم اعتیاد و ارائه گواهی معتبر مبنی بر گذراندن دوره‌های آموزشی مورد نیاز، شرایط و مدارکی است که برای کارکنان حاضر در مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب الزامی اعلام شده است.

حجت الله تنهایی – رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: در حال حاضر در شهرستان شهرضا ۸ مرکز خصوصی ترک اعتیاد وجود دارد که از این تعداد ۳ مرکز با مجوز اداره بهزیستی و ۵ مرکز با مجوز معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی، فعالیت می‌کنند.

وی گفت: ۲ کمپ درمان اقامتی میان مدت عطش برا رهایی و گامی برای خوشبختی نیز در شهرستان مشغول فعالیت هستند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا اظهار کرد: در جریان بازرسی از کمپها ترک اعتیاد در شهرستان از افراد در معرض خطر تست RAPED TEST اخذ می‌شود.

تنهایی گفت: برگزاری دوره آموزشی مهارتهای زندگی برای بیش از ۸۹۷۰ نفر و همچنین آموزش مهارتهای فرزند پروری برای ۳۰۶۷ نفر و آموزش آشنایی و شیوه کنترل اختلالات خلقی برای ۳۱۰۳ نفر از جمله دیگر اقدامات انجام شده در طول یک سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به اجرای دستورالعمل پروتکل ASSIST در شبکه بهداشت و درمان شهرضا عنوان داشت: بر اساس این پروتکل مراجعان به مراکز درمانی که در معرض خطر اعتیاد یا مشکوک به سوء مصرف مواد مخدر هستند، به روانشناس بالینی ارجاع داده شده تا بر اساس معیارهای علمی تحت درمان قرار گیرند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا اضافه کرد: در یک سال گذشته ۳۶۳۸ نفر تست غربالگری روان و ۴۵۸۴ نفر تست غربالگری اعتیاد را گذرانده‌اند.

تنهایی در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: آموزش چهره به چهره با موضوع پیشگری از مصرف مواد مخدر برای ۴۲۲۴ نفر و آموزشهای تخصصی در این زمینه برای ۱۰۱۴۶ نفر ارائه شده است.

وی گفت: یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در راستای مقابله با معضل اعتیاد در شهرستان، اخذ مجوز تأسیس مرکز ترک اعتیاد در روستای قصرچم شهرضا بوده است که از هفته سوم تیرماه آغاز به کار خواهد کرد.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا در ادامه این مطلب افزود: مرکز ترک اعتیاد روستای قصرچم با زیربنای ۱۵۰ مترمربع و اختصاص اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان برای ساخت و ۵ میلیون تومان برای تأمین تجهیزات اداری و پزشکی احداث شده است.

تنهایی تصریح کرد: ارائه خدمات مربوط به ترک اعتیاد در این مرکز با پشتوانه خیرین، بیمه سلامت، کمیته امداد و بخشداری شهرستان با نرخ تعرفه دولتی و کمترین هزینه برای مددجویان آن روستا انجام خواهد شد.

کد خبر 309213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.