اصفهان در هیچ آسیب اجتماعی رتبه اول کشور را ندارد/ سیاه‌نمایی نکنید

استاندار اصفهان با بیان اینکه اصفهان در مبارزه با مواد مخدر رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده، گفت: اصفهان جز در فرهنگ و تمدن اسلامی و شاخصه‌های مربوط به آن در هیچ زمینه‌ای رتبه اول کشور را ندارد و در هیچ‌یک از آسیب‌های اجتماعی باوجود جمعیت زیاد و مهاجرپذیر بودن استان جزء سه گروه اول کشور نیست.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، رسول زرگرپور پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، با بیان اینکه اولویت دولت، اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر است، اظهار کرد: ۳۲ تشکل مردم‌نهاد در زمینهٔ مبارزه با مواد مخدر شکل گرفت که بسیاری از آموزش‌ها و اقدامات پیشگیرانه توسط این تشکل‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: اولویت پیشگیری و مسائل فرهنگی بر  مبارزه باعرضه و فعالیت‌های آموزشی در محیط خانواده، مدارس، دانشگاه‌ها و محیط‌های صنعتی و استفاده از ظرفیت گروه‌های مرجع و نخبگان ازجمله مسائلی است که در سه سال اخیر به آن توجه شده است.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به اینکه بهبودیافتگان اعتیاد در بازگشت به جامعه با مشکل مواجه شده و از سوی جامعه و محیط‌های اشتغال طرد می‌شوند، گفت: طرح اشتغال بهبودیافتگان اعتیاد در استان از طریق تخصیص تسهیلات تشویقی به صاحبان مشاغل برای به استخدام این افراد و اعطای تسهیلات ۴ درصدی صندوق کارآفرینی اجرا می‌شود.

وی برخورد با خرده‌فروشان و معتادان متجاهر را یکی دیگر اقدامات انجام‌شده درزمینهٔ مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت: جمع‌آوری معتادان و ارجاع آن‌ها به مراکز درمانی هم‌زمان با پاک‌سازی و مهروموم مکان‌ها و خانه‌های محل تجمع آن‌ها باعث کاهش بازگشت معتادین و تجمع آن‌ها در حواشی شهر شده است.

زرگرپور در ادامه گفت: علمی سازی مبارزه با مواد مخدر از طریق همکاری با دانشگاه‌ها، انجام پروژه‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های دکتری ازجمله اقدامات انجام‌شده درزمینهٔ مبارزه با مواد مخدر است.

وی با اعلام اینکه از تیرماه ۹۵ تا تیرماه ۹۶، ۳۶ تن و ۷۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر و روان‌گردان توسط نیروهای انتظامی و امنیتی کشف‌شده گفت: ۶۶ درصد این مواد تریاک بوده و حشیش، مورفین و هروئین به ترتیب بیشترین فراوانی را در این مواد داشته‌اند.

استاندار اصفهان افزود: ۲۱ هزار نفر در این خصوص دستگیرشده‌اند که ۳۶ درصد از این تعداد مربوط به خرده‌فروشان، ۴۰ درصد معتادین و ۲/۵ درصد مربوط به زنان بوده است.

در زمینه مبارزه با مواد مخدر رتبه چهارم کشور را داریم

وی همچنین از انهدام ۲۲۰ باند تهیه و توزیع مواد مخدر خبر داد و گفت: در سال ۹۵ استان اصفهان درزمینهٔ مقابله با مواد مخدر رتبه چهارم کشور و درزمینهٔ تشکیل جلسات و پیگیری‌ها رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

زرگرپور بابیان اینکه نرخ ابتلا به اعتیاد در کشور ۲.۶۵ است، گفت:  این نرخ  در استان اصفهان به ۱.۹۱ می‌رسد و اصفهان، نوزدهمین استان ازلحاظ نرخ ابتلا به مواد مخدر است.

وی تأکید کرد: اصفهان جز در فرهنگ و تمدن اسلامی و شاخصه‌های مربوط به آن در هیچ زمینه‌ای رتبه اول کشور را ندارد و در هیچ‌یک از آسیب‌های اجتماعی باوجود جمعیت زیاد و مهاجرپذیر بودن استان جزء سه گروه اول کشور نیست.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان ضمن انتقاد از سیاه نمایی برخی رسانه‌ها گفت:  اصفهان را با داشته‌هایش به کشور معرفی کنیم تا روند توسعه استان سرعت گیرد چراکه پررنگ کردن مشکلات و خلل‌ها جز ایجاد مشکل نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی ادامه داد: ۲.۸ درصد از معتادان استان را زنان تشکیل می‌دهند و ۳۲ سن درصد از معتادین زیر ۳۵ سال است.

زرگر پور از فعالیت ۴۷۳ مرکز درمان سوءمصرف مواد (MMT) در استان خبر داد و گفت: ۹ مرکز کاهش آسیب برای ارائه خدمات به معتادان بی‌بضاعت و ۹۰ اکیپ بازتوانی تحت پوشش بهزیستی در استان فعال هستند.

کاهش سن ابتلا به اعتیاد در استان اصفهان

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان تصریح کرد: سه شاخص مهم و نگران‌کننده در استان اصفهان وجود دارد که عبارتند از کاهش سن ابتلا به مواد مخدر، افزایش نرخ ابتلا زنان به اعتیاد و افزایش استفاده از مواد صنعتی به‌ جای مواد سنتی.

وی افزود: یک درصد از کل مواد مخدر کشف‌شده در استان مواد صنعتی هستند و یک‌چهارم از معتادان استان مواد صنعتی مصرف می‌کنند که اثراتی به‌مراتب مخرب‌تر و خطرناک‌تر از مواد سنتی دارند.

کد خبر 308671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.