۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶

نماز عید فطر در گوشه و کنار شهرستان لنجان+تصاویر

وداعی با ماهی که وحدت حرف نخست آن است
 نماز عید فطر در گوشه و کنار شهرستان لنجان+تصاویر

لنجان_ امروز عطر دل انگیز ایمان در دل ها به مشام می رسد، گلبوته های صبر و مبارزه با نفس در جان ها شکفته می شود، روز عید فطر همه چیز رنگ و بوی خدایی دارد، هر چه اعمال نیک، تقوا و پرهیزکاری انسان بیشتر باشد، در روز عید به خدا نزدیک تر و عطر و بوی عید برای او دلپذیرتر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، رمضان، دعوتی است به بازیافتن خود گمشده، ندایی است برای توجه به خدا، ضیافتی است برای تناول از مائده تقوا و پایان این مهمانیِ الهی، عید فطر است؛ عید توفیق بر طاعت و اطاعت، عید توبه و تهذیب نفس، عید ذکر و یاد محرومان و گرسنگان و چیدن میوه هایی است که از فطرت می جوشد.

آری امروز فطر آغاز شد و رمضان به پایان رسید و در این پایان تا آغاز راهی طولانی طی شد، از زمزمه‌های سحری تا نجواهای عاشقانه افطاری و در این حرکت اهل عفو رحمت، خوشا به حال آنان که برگزیده شدند.

مگر میتوان فراموش کرد سی روز تنمان عطر ملکوت گرفت و در عبور از آسمانی‌ترین ماه خدا، در ماهی که لحظه لحظه‌اش عبادت و خیر بود روح و تن را در دریای ملکوت شست‌وشو دادیم. اینک که لحظات سخت دل کندن از محبوب است، وای بر چشمی که بارانی نشود و منتظرانه بر آستان دوست زار نزند که نکند تا طلوع رمضانی دیگر این چشم بسته باشد.

به هرحال  رمضان به پایان رسید و اینک روزی است که باید نتیجه یک ماه روزه و عبادت را جشن گرفت و چه نتیجه ای زیباتر از این که غنچه های فطرت انسان در سپیده عید فطر، شکوفا شود و جان انسان در فضای معطرش به پرواز درآید.در این میان باید توجه داشت عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است چراکه با آنکه روزه گرفتن در تمامی ادیان الهی وجود داشت و پیروان آن ادیان، مکلف بودند روزهای خاصی در سال را روزه بگیرند، ولی در پایان ایام روزه داری آنها، عیدی قرار داده نشده بود.

این برای اولین بار و در دین مبین اسلام بود که روز پایان روزه گرفتن، روز عید و جشن و بهجت نامیده شد و این افتخار، ویژه مسلمانان است. عید فطر روزی است که روزه داران پاداش یک ماه عبادت و کوشش خود را دریافت می کنند و عیدی می گیرند. پاداش روزه داران بخشش گناهان و خشنودی حضرت حق است. پس باید به هوش باشیم که پس از پایان این ماه مبارک در کارنامه اعمال خود جز نیکی نیاریم و در زمین مصفّای دل جز بذر خوبی نکاریم.

حضرت امیرالمونین علی(ع) می فرمایند «کمترین پاداش روزه داران آن است که در آخرین روز ماه مبارک رمضان فرشته ای آنان را ندا می دهد و می گوید: مژده باد بر شما ای بندگان خدا، که خداوند گناهان گذشته شما را بخشود. پس مواظب باشید که از این پس چه می کنید».

عید فطر، روز جشن است، جشن نزدیکی و قرب به بارگاه الهی، جشنی که به مناسبت پایان یک ماه عبادت مخلصانه برگزار می شود. به راستی که عید فطر، روز بازگشت به فطرت، بازگشت به خدا، اتصال به آسمان و مروج به عرش اعلی است.

عید فطر نمادی از پرواز انسان به ملکوت معنویت است، در طول مسیر محل های مشخص شده برای برگزاری نماز عید فطر در شهرهای 9 گانه شهرستان لنجان مردم ذکر تکبیر و لبیک بر لب دارند و وارد صحن محل برگزاری نماز عیذ فطر می شوند، انگار قطرات باران دست به دست یکدیگر داده تا دریایی متلاطم را تشکیل دهند، پیر و جوان دوشادوش هم رو به یک قبله، می‌ایستند تا میهمانی عاشقانه خود را به پایان برسانند.

وقتی نماز عید فطر آغاز می شود دست‌های لرزان و چشم‌های اشک آلود در قنوت حرف های فراوانی را در دل خود نهفته دارد با اولین تکبیر، دست‌ها بالا می ورد و از هق‌هق گریه‌های حاضران، چارستون بدن آدمی به لرزه در می آید.

امروز وداعی پرشور برای مومنان است تا پس از یک ماه میهمانی، بیایند و به جهانیان بگویند، این رسم میزبانی و میهمان‌داری است، امروز مومنان لنجانی یک بار دیگر منادی وحدت شدند چراکه عید فطر، روزی است که همه مسلمانان جهان در کنار یکدیگر به نماز می ایستند و به عبادت خداوند متعال می پردازند و کام خود را با حلاوت ذکر او شیرین می کنند.

عیدفطر، نمادی از وحدت مسلمانان است؛ وحدتی که سبب ذلت و ناامیدی شیطان و نیز خواری استکبار و دشمنان اسلام می شود. آنها با دیدن صف های به هم پیوسته مسلمانان در نماز عید فطر، می فهمند که دیگر جایی برای آنان نخواهد بود و نمی توانند اهداف شوم خود را در جوامع اسلامی پیاده کنند و امروز همان روزی است که مردم ایران اسلامی بار دیگر به جهانیان نشان دادند افق انها افق شرعی است که ولی امر مسلمین جهان آن را تأیید و ابلاغ می‌کند.

اری در مکتب پرفیض ماه رمضان، فطرت انسانی جان گرفته و به صحنه زندگی گام می گذارد و استعدادهای معنوی آدمی را شکوفا می نماید و آن گاه می توان فرد را سعید و نیک بخت نامید. مؤمنان واقعی که زمینه خوش بختی در نهادشان بوده، در پرتو معارف روح بخش رمضان، استعداد واقعی خود را باز می شناسند و به سوی هدف نهایی گام برمی دارند و به سعادت حقیقی می رسند.

عید سعید فطر، عید سعادتمندان، و روز شکوفایی استعدادهای معنوی و روحانی است و از مهم ترین عواملی که موجب رسیدن به سعادت واقعی و بهره وری بیشتر این روز می شود، می توان به این موارد اشاره کرد، پوشیدن لباس نیکو، استفاده از عطر و بوی خوش، پرداختن زکات فطره، خواندن زیارت امام حسین علیه السلام، خواندن دعای ندبه، دید و بازدید اقوام و نزدیکان، غسل کردن و زیارت اهل قبور و حضرت علی بن الحسین علیه السلام در روز عید فطر، اهتمام زیادی به اعمال این روز داشتند و همواره دست به دعا برمی داشتند و به مناجات و راز و نیاز با حضرت حق می پرداختند.

در بخشی از دعای ایشان در روز عید فطر چنین آمده است «خداوندا، مابه سویت توبه می کنیم در روز عید فطر که آن را برای اهل ایمان روز عید و شادی قرار دادی و برای اهل دین خود، روز اجتماع و همیاری مقرر نمودی. پس از گناهانی که مرتکب شده ایم و از کارهای ناپسندی که انجام داده ایم به پیشگاه تو، توبه می نماییم» .

کد خبر 308458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.