گسترش مدارس تیزهوشان موجب افت مدارس عادی شد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: درباره مدارس تیزهوشان به طور طبیعی این دغدغه وجود دارد که ما با گسترش مدارس تیزهوشان مدارس عادی دولتی را دچار افت کردیم، زیرا مدارس از تنوع استعدادها خالی شدند و از سوی دیگر این جداسازی به نفع دانش آموزان فارغ التحصیل از مدارس تیزهوشان هم نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از  ایسنا، علی زرافشان درباره چالش‌های تنوع مدارس اظهار کرد: به نظر می‌رسد تقسیم بندی مدارس به دولتی و غیردولتی نتواند ما را در نتیجه گیری درست کمک کند، باید ابتدا چند اصل را درنظر بگیریم و میان نوع مدرسه و روش مدرسه‌داری تفاوت قائل شویم.

وی افزود: در سند تحول بنیادین اصل اول را بر عدالت تربیتی گذاشته شده و اصل دوم پرهیز از جداسازی و تفکیک است  که باید به حداقل برسد. رویکرد فعلی ما در آموزش و پرورش به جای جداسازی، فراگیری است زیرا افراد قرار است در جامعه با استعدادهای متفاوت در کنار همدیگر زندگی کنند و این را باید از مدرسه فرا بگیرند، پس تفکیک و جداسازی دانش‌آموزان روش درستی نیست و نباید اتفاق بیافتد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تقسیم بندی‌های ۱۸ گانه مدارس گفت: تفکیک‌هایی که درباره مدارس عنوان می‌شود لزوما صحیح نیست زیرا برخی روش‌ها در نوع مدرسه‌داری و روش دسترسی به مدارس متفاوت هستند و این ارتباطی با تنوع مدرسه ندارد.   به عنوان مثال مدارس روستامرکزی و بزرگسالان، آموزش از راه دور و عشایری را هم تفکیک می‌کنند در حالی که در روش دسترسی متفاوت اند و اینها در راستای تحقق عدالت آموزشی ایجاد شده‌اند و اجتناب ناپذیر هستند.

زرافشان با بیان اینکه  یکی از روش‌های تربیت استعدادها در خارج مدرسه، غنی‌سازی برنامه‌هاست گفت: ایجاد مراکزی در خارج مدرسه و شرکت در مسابقات و جشنواره‌ها از راهکارهای پرورش استعدادها در خارج مدرسه است و می‌تواند جایگزین تفکیک مدارس شود.

وی ادامه داد: درباره مدارس تیزهوشان به طور طبیعی این دغدغه وجود دارد که ما با گسترش مدارس تیزهوشان مدارس عادی دولتی را دچار افت کردیم زیرا مدارس از تنوع استعدادها خالی شدند و از سوی دیگر این جداسازی به نفع دانش آموزان فارغ التحصیل از مدارس تیزهوشان هم نیست زیرا باعث می شود خودشان را تافته جدابافته بدانند  و توانایی تعامل و سازگاری آنها با جامعه  کاهش یابد.

کد خبر 308305

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.