توهین و افترا؛ رتبه اول جرایم در استان اصفهان/محکومیت انتخاباتی ۳ فرماندار در استان

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به اینکه رتبه اول جرایم در استان اصفهان توهین و رتبه دوم ضرب و جرح عمدی است، گفت: طبق آماری که از مرکز آمار اجتماعی و جرم‌شناسی معاونت اجتماعی قوه قضائیه به دست آمده، سرقت در صدر پرونده‌های کشوری قرار دارد اما در استان اصفهان در جایگاه سوم قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، احمد خسروی‌وفا پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفته قوه قضائیه که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌های این هفته از ۷ تیرماه آغاز می‌شود و شامل غبارروبی گلزار شهدا، تجلیل از خانواده شهدای دستگاه قضایی استان اصفهان، برگزاری مراسم در مساجد و حسینیه‌ها، پخش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و دیدار ویژه با زندانیان جرایم غیرعمد است.

وی با اشاره به آمار به دست آمده در سال ۹۵ گفت: ۶۸۳ هزار و ۵۱۴ پرونده در سال گذشته وارده دادگستری شده که شامل پرونده های وارده به دادسرای کل استان، محاکم کیفری و عمومی و دادگاه های تجدیدنظر بوده و ۶۸۸ هزارو ۸۴۳ پرونده نیز در سال گذشته مختوم شده که البته چند هزار از این پرونده ها مربوط به سال های گذشته آن بوده که در سال گذشته مختومه شده است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به کاهش مدت وقت‌دهی به پرونده‌ها عنوان کرد: مدت وقت‌دهی برای رسیدگی به پرونده‌ها ۱۰ روز کم شده یعنی از ۶۶ روز به ۵۵ روز کاهش یافته است.

وی بیان کرد: در شورای حل اختلاف حدود ۲۰۴ هزار و ۲۲۷ وارد شده و در کل بیش از ۵۳۵ هزار پرونده مختومه شده است که این آمار نسبت به سال ۹۴ حدود ۴ درصد برنامه سازشی و رشدی داشته که قابل توجه است.

خسروی‌وفا یکی از اقدامات خوب سال گذشته را کسر پرونده‌های مسن یا قدیمی دانست و گفت: پرونده‌هایی که از زمان تشکیل آن دو سال می‌گذشت سروسامان پیدا کرده و مدت رسیدگی به آن کاهش یافته که این امر کمک بسیاری در کاهش زمان دادرسی می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین آمار پرونده‌های دادگاه انقلاب مربوط به مواد مخدر است، افزود: در این مدت حدود یکهزارو ۴۶۳ پرونده ثبت شده که به یکهزار و ۴۱۵ پرونده رسیدگی و مختومه شده است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان عنوان کرد: طبق آماری که از مرکز آمار اجتماعی و جرم‌شناسی معاونت اجتماعی قوه قضائیه به دست آمده، سرقت در صدر پرونده‌های کشوری قرار دارد اما در استان اصفهان در جایگاه سوم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: رتبه اول جرایم در استان اصفهان به توهین و رتبه دوم به ضرب و جرح عمدی اختصاص یافته است.

خسروی‌وفا رتبه چهارم جرایم را ایراد صدمات غیرعمدی در تصادفات عنوان کرد و گفت: جرم‌های تهدید و تخریب نیز در رتبه‌های پنجم و ششم قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کشور رتبه نهم را در نگهداری پرونده مواد مخدر دارد، گفت: خوشبختانه استان اصفهان رتبه ۱۲ را به خود اختصاص داده و این نشان از کنترل خوب و به موقع همکاری نیروی انتظامی و دادگستری است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان ادامه داد: استعمال مواد مخدر در کشور رتبه ۱۵ جرایم را دارد اما خوشبختانه در استان اصفهان جز ۲۰ جرم اول هم نیست.

وی در خصوص آمار کلاهبرداری نیز گفت: جرم کلاهبرداری در کشور رتبه هفتم را به خود اختصاص داده و در اصفهان رتبه هشتم است.

خسروی‌وفا در ادامه در خصوص آمار طلاق در موارد حقوقی گفت: طلاق توافقی در کشور رتبه ۸ و در استان اصفهان رتبه ۹ را به خود اختصاص داده و آمار طلاق به درخواست خانم‌ها در کشور رتبه ۱۲ و در اصفهان رتبه ۱۴ را دارد.

وی ادامه داد: آمار کشوری در مطالبه چک رتبه ۶ را به خود اختصاص داده و اصفهان در رتبه چهارم قرار دارد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه دادگستری استان اصفهان در ۴ سال متوالی رتبه اول بهره‌وری را به خود اختصاص داده تصریح کرد: در شهریورماه سال ۹۵ سامانه ثنا راه‌اندازی شد و کارکرد این سامانه به صورتی است که همه افراد با مراجعه به دفاتر پیشخوان قضایی و یا دادگستری استان می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند که در این صورت هرگاه فردی از آنها شکایت کند این سامانه مشخصات شکایت را برای آنها ارسال می‌کند.

وی اضافه کرد: مزیت سامانه ثنا این است که گاه افرادی برای اینکه بتوانند متشاکی را در دادگاه محکوم کنند در شکایت خود محل حضور خوانده را مجهول‌الهویه اعلام می‌کنند که در برخی موارد سبب می‌شود دادگاه مجبور به صدور حکم غیابی شود.

خسروی‌وفا ادامه داد: تاکنون ۲۲۳ هزار و ۸۳۲ نفر در این سامانه ثبت‌نام کردند که به ۴۱۲ هزار ۸۵۰ هزار نفر ابلاغ الکترونیکی ارسال شده است.

وی در ادامه با اشاره به رسیدگی به پرونده‌های زمین‌خواری و اراضی دولتی اظهار کرد: ۴۲۹ هزار پرونده در استان تشکیل شده که ۶ میلیون و ۵۱۰ هزار مترمربع از اراضی ملی و دولتی خلع ید شده است.

رئیس ‌کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه حمایت قضایی از سرمایه‌گذاران انجام شده است، افزود: ۳۳ پرونده مهم کارخانه‌های مادر رسیدگی شد که ماحصل آن جلوگیری از بیکار شدن بیش از ۱۰ هزار نفر شده است.

وی اذعان داشت: تشکیل ۱۹۰ پرونده با عنوان کارچاق‌کنی و کلاه‌برداری در دستگاه قضایی استان اصفهان بوده که ۶۰ نفر بازداشت شدند و جرمشان محرز شده و خوشبختانه در استان اصفهان سال گذشته دستگیری و بازداشت قاضی نداشتیم.

خسروی‌وفا با اشاره به پرونده‌های مهم در سال ۹۵ استان اصفهان اظهار کرد: در سال گذشته پرونده دستگیری یک باند صحنه‌سازی تصادف در استان، دستگیری یک باند سقط‌ جنین، دستگیری دو نفر از کارمندان متخلف اداره جهاد کشاورزی کاشان، تشکیل یک پرونده مهم پول‌شویی و کلاه‌برداری با چندین متهم، پرونده سرقت مسلحانه توسط چهار نفر از پست ‌بانک و طلافروشی، بانک مسکن سپاهان‌شهر و اقدام به آدم‌ربایی کرده بودند که حکم اعدام سه نفر از آن‌ها صادر و در دیوان عالی کشور حکم تائید و بعد از ماه مبارک رمضان حکمشان اجرا خواهد شد، دستگیری دو نفر از افراد ضدانقلاب و اعدام شرور معروفی به نام ضیایی که اقدام تجاوز به عنف و آتش زدن منازل می‌کرد در دستور کار دیوان عالی دادگستری قرار گرفت.

وی در خصوص پرونده‌های تخلف انتخاباتی، اظهار کرد: ۱۶۲ پرونده در این رابطه تشکیل‌ شده که ۱۰۲ پرونده در حال رسیدگی است، ۵۰ پرونده منع تعقیب یا برائت صادر شده، ۱۰ پرونده محکوم در دادگاه بدوی شده‌اند، چهار مورد نیز کیفرخواست صادر و پرونده آماده ارسال به دادگاه است.

رئیس ‌کل دادگستری استان اصفهان از صدور حکم جزای نقدی بدل از حبس برای سه نفر از فرمانداران استان در رابطه با تخلفات انتخاباتی خبر داد و اضافه کرد: تبلیغ زودهنگام، ارائه مطالب به نفع یک کاندیدای خاص و جانب‌داری مهمترین دلیل محکومیت این افراد متخلف است.

کد خبر 307775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.