فراخوان چهاردهمین دوره جایزه بین‌المللی سلطان قابوس

فراخوان چهاردهمین جایزه بین المللی زیست محیطی در سال 2017 با نام «سلطان قابوس» از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) انجام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جایزه بین‌المللی سلطان قابوس در زمینه حفاظت محیط زیست اولین بار در سال ۱۹۹۱ توسط سلطان قابوس پادشاه عمان به یونسکو پیشنهاد شد تا از تلاش افراد، نهادها یا سازمان‌هایی است که مشارکت مؤثری در مدیریت و حفاظت از محیط زیست مطابق با سیاست‌ها، اهداف و برنامه‌های یونسکو داشته‌اند تقدیر شایسته به عمل آید.

 چهاردهمین جایزه سلطان قابوس از تاریخ 7 تا10 نوامبر 2017 (برابر با 16 لغایت19 آبان ماه سال جاری) در کشور اردن برگزار می شود. کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی که فعالیت های خاص مرتبط با حفاظت از محیط زیست دارند می توانند با ارسال مدارک و مستندات بر اساس فرم های مربوطه به دبیرخانه جایزه مذکور تا تاریخ 9 تیرماه سال جاری به آدرس اینترنتی mab@unesco.org  شرکت کنند.

انتخاب افراد، گروه‌ها و یا سازمان‌ها به عهده دفتر شورای هماهنگی برنامه بین‌المللی انسان و کره مسکون یونسکو است و واجدان شرایط دریافت این جایزه از طریق کمیسیون‌های ملی به این شورا پیشنهاد می شوند.

متقاضیان باید در یکی از زمینه‌های انجام تحقیقات در زمینه منابع طبیعی و زیست‌محیطی، آموزش و تعلیم در زمینه محیط زیست، ارتقاء آگاهی عمومی در زمینه محیط زیست از طریق تهیه داده‌های اطلاعاتی، انجام فعالیت‌هایی در زمینه ایجاد و مدیریت حوزه‌های حفاظت‌ شده از قبیل  ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره و سایت‌های میراث طبیعی جهانی فعالیت داشته باشند.

کمیسیون ملی یونسکو ایران (Iranian National Commission for UNESCO) توضیح داد: کاندیداهای دریافت این جایزه توسط سازمانهای بین دولتی و یا سازمانهای غیر دولتی طرف قرارداد یونسکو به کمیسیونهای ملی هر کشور پیشنهاد و پس از تصویب به دبیرکل یونسکو معرفی می شوند. هر کشور عضو می تواند فقط یک نفر واجد شرایط را به یونسکو معرفی کند.

کاندیداها باید در یکی از زمینه های زیر فعالیت داشته باشند:

* تحقیقات منابع طبیعی و محیط زیست

* آموزش محیط زیست

* ترویج آگاهی عمومی در زمینه محیط زیست از طریق انتشار کتب و اطلاع‌رسانی در زمینه محیط زیست

* مدیریت مناطق حفاظت شده از جمله ذخیره‌گاه‌های زیستی کره زمین و مناطق جهانی میراث فرهنگی

همچنین متقاضیان باید در یکی از زمینه‌های زیر فعالیت داشته باشند:

* انجام تحقیقات در زمینه منابع طبیعی و زیست‌محیطی

* آموزش و تعلیم در زمینه محیط زیست

*  ارتقاء آگاهی عمومی در زمینه محیط زیست از طریق تهیه داده‌های اطلاعاتی

* انجام فعالیت‌هایی در زمینه ایجاد و مدیریت حوزه‌های حفاظت شده از قبیل ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره و سایت‌های میراث طبیعی جهانی.

گفتنی است این جایزه هر دو سال یکبار به واجدان شرایط اهدا می شود و جایز  این دوره مسابقه شامل دیپلم افتخار، مدال و حداقل 70 هزار دلار برای سه برنده است.

کد خبر 307430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.