بیماران فشارخونی می توانند روزه بگیرند

بیماران قلبی و عروقی نیاز به مراقبت های ویژه ای دارند و همیشه نگران روزه های خود در ماه مبارک رمضان هستند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، بیماران قلبی و عروقی دوست دارند روزه داری کنند اما نگرانی از اینکه مبادا تشنگی، گرسنگی و نخوردن داروهایشان سر موقع، باعث تشدید این بیماری شود، آنها را به شک و دو دلی می اندازد.

مطالعات نشان داده‌ روزه داری می‌تواند با کم کردن عوامل خطر، به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک کند زیرا در طول ماه مبارک رمضان، سطح هموسیستئین خون به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد و این اثر در کنار کاهش میزان چربی‌های خون و حتی تعدیل وزن بدن، می‌تواند باعث کنترل بیماری های قلبی- عروقی شود.

در این فرصت درباره بررسی موضوع روزه داری و بیماری های قلبی، گفتگویی را با «دکتر جعفر گلشاهی- فوق تخصص قلب و عروق و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

آیا بیماران قلبی می توانند روزه بگیرند؟

بیماران قلبی چون طیف وسیعی هستند، ابتدا باید دسته بندی شوند.

ما بیماری های قلبی را به دو دسته بیماری های مادرزادی قلب و از بدو تولد و بیماری های اکتسابی قلب یا بیماری های قلبی که فرد در طول زندگی به آنها مبتلا می شود، تقسیم می کنیم.

بیماران های قلبی مادرزادی دو دسته هستند، عده ای از بدو تولد لب ها و انگشتان آنها کبود است و باید تا قبل از سن ۷ سالگی مورد عمل جراحی قرار بگیرند، اگر با عمل جراحی اصلاح شدند روزه داری برایشان اشکالی ندارد.

آن دسته از بیماری های مادرزادی قلب که علایم کبودی در آنها دیده نمی شود و لب ها و زبان و انگشتان کبود نیست و بیمار خستگی زودرس پیدا نمی کند و می تواند یک کیلومتر راه برود مشکلی برای گرفتن روزه ندارد

دریچه قلب عده ای از افراد سوراخ است یعنی بین دو بطن سوراخ وجود دارد، این افراد مشکلی ندارند مگر اینکه اندازه سوراخ بزرگ باشد و فرد را دچار نارسایی قلبی کند و باید تا ۶ سالگی عمل جراحی شوند.

اگر عمل جراحی مشکل بیمار را برطرف کرد؛ می تواند روزه بگیرد اما اگر فرد علایم نارسایی قلب دارد، روزه گرفتن بر او واجب نیست.

بیماران اکتسابی قلبی اگر فنرگذاری کرده اند تا ۶ ماه پس از انجام عمل جراحی باید از گرفتن روزه خودداری کنند.

افرادی که عمل قلب باز انجام داده اند، برای گرفتن روزه استرس نداشته باشند زیرا تا ۶ ماه نباید روزه بگیرند.

سایر بیماران قلبی باید داروهای خود را درماه رمضان چگونه مصرف کنند؟

در مورد سایر بیماری های قلبی داروهای قلبی که تجویز می شود، داروهایی هستندکه مصرف آنها ۲ بار در روز است و زمان مصرف این داروها را می توانند با سحر و افطاری تنظیم کنند.

اما آنهایی که بیماری قلبی کرونری دارند، توصیه می کنیم قرص زیرزبانی را در جیب خود داشته باشند، اگر درد قلب ایجاد و بعد از یک دقیقه برطرف نشد باید قرص زیرزبانی را استفاده کنند و بالطبع روزه آنها باطل می شود.

جدیداً بعضی از انواع قرص های زیرزبانی را به صورت اسپری ساخته اند، آنهایی که درد قلبی می گیرند نیازی به زیرزبانی ندارند بلکه باید یک پاف اسپری بزنند و اگر تا ۵ دقیقه بعد از مصرف بهبود نیافتند یک پاف دیگر اسپری استفاده کنند.

استفاده از اسپری روزه را باطل نمی کند.

خیلی از بیماران عمل جراحی باز قلب انجام داده اند، این افراد اگر تا ۳ ماه حمله قلبی نداشتند، می توانند ماه رمضان را روزه بگیرند.

افرادی که در ماه رمضان با کمی تحرک دچار تنگی نفس می شوند، مشکوک به بیماری قلبی هستند؟

متأسفانه در افکار عوام این است که نفس تنگی را مادر بیماری های ریوی می دانند بلکه نفس تنگی های ناشی از بیماری های قلبی اگر شایع تر نباشد مساوی با بیماری های ریوی است، بنابراین ما درد در ناحیه قفسه سینه یا نفس تنگی را هم عرض بیماری های قلبی در نظر می گیریم.

افرادی که در ماه رمضان با کمی تحرک دچار تنگی نفس می شوند باید به متخصص قلب مراجعه و از نظر سلامت قلب مورد بررسی قرار گیرند.

بیماران قلبی که دارو مصرف می کنند دوز مصرفی آنها در ماه رمضان باید چگونه باشد؟

داروهای قلبی بعد و قبل از خوردن غذا تفاوتی ندارد بلکه مصرف قرص های ادرار آور با معده خالی اثر بیشتری بر بدن می گذارد.

بنابراین آن دسته از بیماران قلبی و عروقی که نارسایی قلبی دارند و قرص های ادرار آور برای آنها تجویز شده، معمولاً اگر با معده خالی این قرص ها را بخورند بیشتر ادرار می کنند، بنابراین به آنها توصیه می شود ۲ ساعت قبل از هنگام سحر قرص ادرارآور خود را مصرف کند اما مصرف سایر قرص ها قبل و بعد از غذا فرقی ندارد.

ادراری که با خوردن قرص ایجاد می شود، پُر از نمک است و نمک اضافی بدن را دفع می کند در حالی که ادراری که با چای و هندوانه دفع می شود بدون نمک است، به همین دلیل به بیماران توصیه می شود قرص ادرار آور را قبل از سحر بخورند تا با دفع آب و نمک بدن فرصت برای خوردن آب داشته باشند.

آیا بیماران فشارخونی می توانند روزه بگیرند؟

این بیماران معمولاً داروهایی که ۳ بار در روز مصرف کنند را ندارند، مگر خانم های باردار که باید داروهای خود را روزی ۳ بار مصرف کنند.

خانم های باردار که نباید روزه بگیرند اما داروهای بقیه بیماران فشار خونی یک یا دو بار در روز است که می توانند این داروها را در هنگام افطار و سحر استفاده کنند و روزه خود را بگیرند.

کد خبر 307127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.