بهترین الگو در زندگی روش و منش حضرت علی(ع) است

لنجان-امام جمعه ورنامخواست گفت: اگر به دنبال اسوه‌ای کامل برای حرکت در مسیر خودسازی و خداشناسی هستیم سیره و منش و رفتار حضرت امیرالمؤمنین(ع) را باید الگوی خود قرار داده تا بتوانیم در دنیا و آخرت به سعادتمندی برسیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام والمسلمین زارعی اظهار کرد: در روز شهادت امیرالمومنین(ع) همگی باید در تبعیت از آن حضرت در مقام عمل، بین خود و خدای خود عهد محکمی را ببندیم.

وی افزود: امام علی(ع)، مظهر شجاعت، عدل، عدالت، حق و ایثار است و آن امام همام با علم و فضیلتی که داشتند الگوی بزرگی در زندگی تشیع و حتی در بشریت است.

امام جمعه ورنامخواست تصریح کرد: امام علی(ع) با مناقبی که داشتند الگوی کامل انسان‌سازی هستند به‌طوری‌که با ویژگی‌های بزرگی که داشتند بسیاری از عالمان اهل تسنن و تشیع از چنین مقام بزرگی سخن گفته‌اند و  با گفتار و رفتار خود، زمینه هدایت بسیاری از افراد را فراهم ساختند.

وی با اشاره به علت تصمیم‌گیری خوارج برای به شهادت رساندن حضرت علی(ع) اضافه کرد: بعد از جنگ نهروان که با خوارج انجام شده بود، سه نفر از بزرگان حضرت را تکفیر کردند و تصمیم گرفتند برای خونخواهی جنگ نهروان، سه والی حکومتی را ترور کنند.

زارعی ادامه داد: بر اساس این قرار و تصمیم مقرر شد یکی از این افراد معاویه را در شام، دیگری عمروبن عاص را در مدینه و ابن ملجم مرادی نیز حضرت علی(ع) را در کوفه ترور کنند، این سه نفر بعدازاینکه هم‌قسم شدند هرکدام به سمت محل مأموریت خود راهی شدند اما ترور معاویه و عمروبن عاص بنا به دلایلی که روایت‌های مختلفی در مورد آن وجود دارد، انجام نشد اما با تحریک زنی به نام قطام که پدر او در جنگ نهروان کشته شده بود، ابن ملجم مأموریت خود را عملی کرد.

وی عنوان کرد: در سحر روز نوزدهم ماه مبارک رمضان سال ۴۰ هجری قمری، ابن ملجم مرادی که بنابر روایتی، شب را در مسجد کوفه به صبح رسانده بود و حتی خود حضرت او را برای نماز صبح بیدار کرده بود، هنگام نماز پشت سر امام ایستاد و هنگامی که سر از سجده برداشت، با شمشیر آغشته به زهر خود، فرق حضرت را شکافت.

امام جمعه ورنامخواست بیان کرد: مسجد کوفه، آن شب نظاره گر آخرین مناجات و نماز مولای پارسایان بود و امام علی(ع) دیگر خود را آزاد می دید، ایشان دیگر از رنج ها و دردهایی که مردمان نابکار برای او آفریده بودندر هایی می یافت پس همین که ضربه آن دشمن پاکی ها بر فرق این امام همام فرود آمد در حالی که چشم به آسمان دوخته بود فریاد کرد بِسْمِ اللّهِ وَبِاْاللّهِ وَ عَلَی مِلَّةِ رَسُولِ اللّهِ فُزتُ و رَبِّ الْکَعْبَة؛ به پروردگار کعبه سوگند که رستگار و کامروا شدم.

زراعی یادآور شد: به روایت تاریخ، کینه توزان جاهل و متحجر حتی بعد از این واقعه نیز دست از طعنه و دشمنی برنداشتند و به اشکال گوناگون سعی در تحریف نحوه شهادت امام داشتند به نحوی که برخی مردم آن دوران بعد از شنیدن خبر ضربت خوردن حضرت در محراب نماز، بیان می‌کردند که مگر علی نماز هم می‌خواند.

وی خاطرنشان کرد: این مسائل وقتی در مورد مردی همچون حضرت علی(ع) مطرح می‌شود، تابلویی بزرگ از دشمنی، شقاوت، پستی و نفاق در مقابل چشم آدمی به نمایش گذاشته می‌شود و در عوض مظلومیت مرد بزرگی به چشم می‌خورد که عادل‌ترین حاکم، یتیم‌نوازترین مرد دوران، مظلوم‌ترین انسان و در روابط خانوادگی بهترین پدر و بهترین همسر بوده است.

زراعی اذعان کرد: دشمنی با مولای متقیان به همان سال‌ها خلاصه نشده و دشمنان او حتی این روزها نیز با افراط و تفریط در تشریح شخصیت آن مرد بزرگ خدا در حق او و شیعیانش جفا می‌کنند.

وی متذکر شد:عده‌ای حتی بر قناعت علی به افطار با نان یا نمک، ساده پوشی و زندگی ساده او تاخته‌اند و آن را دور از ذهن می‌دانند در حالی که علی همه عمر اینگونه نبود و در طول مدتی که ردای خلافت به تن کرد، این شیوه از زندگی را برگزید که خود در بردارنده ناگفته‌هایی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

امام جمعه ورنامخواست تاکید کرد: بزرگ‌ترین و والاترین الگوی انسانیت و دین‌داری و تقوا برای ما مسلمانان حضرت علی (ع) است که همواره از حق دفاع کرد و در مقابل باطل ایستاد و عدالت و نیکوکاری همواره در سرلوحه امور امیرالمؤمنین(ع) قرار داشت.

وی اضافه کرد: اگر به دنبال اسوه‌ای کامل برای حرکت در مسیر خودسازی و خداشناسی هستیم سیره و منش و رفتار حضرت امیرالمؤمنین(ع) را باید الگوی خود قرار داده تا بتوانیم در دنیا و آخرت به سعادتمندی برسیم.

زارعی در پایان گفت: باید توجه داشت که حضرت‌علی‌ (ع) در واپسین‌ لحظات‌ زندگی‌ نیز به‌ فکر صلاح‌ و سعادت‌ مردم‌ بود و به‌ فرزندان‌ و بستگان‌ و تمام‌ مسلمانان‌ چنین‌ وصیت‌ فرمود شما را به‌ پرهیزکاری‌ سفارش‌ می‌کنم‌ و به‌ اینکه‌ کارهای‌ خود را منظم‌ کنید و اینکه‌ همواره‌ در فکر اصلاح‌ بین‌ مسلمانان‌ باشید. یتیمان‌ را فراموش‌ نکنید، حقوق‌ همسایگان‌ را مراعات‌ کنید. قرآن‌ را برنامه‌ی‌ عملی‌ خود قرار دهید. نماز را بسیار گرامی‌ بدارید که‌ ستون‌ دین‌ شماست‌ .

کد خبر 307100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.