شب قدر؛ سرآغاز سالشمار زندگی عبادی انسان

لنجان_امام جمعه زاینده رود گفت: ماه رمضان ماه عبودیت، بندگی و ماه غفران و رحمت الهی است و شب های قدر هنگامه ای شگفت انگیز، مهم و زمان نزول قرآن به شمار می رود که ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین اسلام این شب ها را شب اندازه گیری و تقدیر و سرآغاز سالشمار زندگی عبادی افراد می دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام حسن صفرزاده تهرانی در مراسم شب بیست و یکم ماه رمضان با اشاره به سیر معنوی در شب قدر اظهار کرد: اگرچه تا به امروز معدود افراد توانائی طی‌الارض داشته‌اند اما در کلیت جزء آرزوهای دست نیافتنی بشر بوده و هست، اما خداوند تبارک و تعالی بر اساس قاعده لطف از آن بهتر را برای همه افراد مقرر کرده است.

وی افزود: آن‌چه در شب قدر رخ می دهد سیر معنوی است که از طی‌الارض نیز مهم‌تر و ازشمندتر است چراکه در انسان ها یک شب به اندازه هفتاد سال، به خدا نزدیک می شوند، در یک شب به اندازه عمر یک انسان، پاک شدن و پاک بودن را به دست می آورد، در یک شب به اندازه یک عمر از شیطان دور شده و از پلیدی‌ها و زشتی‌ها جدا می شود فلدا این مهم از طی‌الارض بالاتر و ارزشمند تر است.

امام جمعه زاینده رود تصریح کرد: بعید به نظر می‌رسد که یک عمر انسان با خدا زندگی کند و با گناه از خدا جدا نشود، هم عبادتش مشکل است اگر نکوئیم برای امثال من محال است و هم گناه نکردن برای امثال من محال، اما با درک صحیح شب قدر این ناممکن ممکن می‌شود.

وی ادامه داد: کدام انسان با ایمان و عاقلی است که درک چنین شب ارزشمند و بی‌مانند را، از دست دهد، شبی که عمل در آن برابر است با عمر یک انسان، خاصه، وقتی که به تجربه یافته باشد که لحظه به لحظه عبادت و انجام رکعت به رکعت هر نماز، با سختی‌ها و دشواری‌های فراوان روبرو است و اگر انجام شود، وسوسه شیطان در خلال آن، عبادات را بی‌اثر ‌ساخته و تأثیر آن را از بین می‌برد.

صفرزاده تهرانی اضافه کرد: این در حالی است که انسان می‌تواند در یک شب بدون دردسر به اندازه یک عمر عبادتِ مقبول داشت، به اندازه یک عمر سیر معنوی کرد، به اندازه هفتاد سال به خدا نزدیک شد، هفتاد سال بندگی خدا کرد، به اندازه عمر یک انسان پاک بود و به اندازه یک عمر از شیطان دور شد و از پلیدی‌ها و زشتی‌ها جدا شد، براستی حیف نیست آن را از دست دهیم؟

وی عنوان کرد: از طرف دیگر بعضی از مقامات، به تکرار عملِ پسندیده، حاصل می‌گردد و بعضی از مقامات به تداوم عملِ صالح، پدیدار می‌شود و شب قدر بخاطر خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ بودنش هر دو کار را انجام می‌دهد و سیر معنوی را برای انسان محقق می‌سازد.

وی بیان کرد: بنابر این با انجام اعمال مأثور به درک شب قدر و سیر معنوی آن نائل شویم، اعمالی که کثرت‌اش بخاطر پوشش کامل شب است (یعنی لحظه به لحظه شب قدر را با اعمال مأثور پوشش داده شود و جای خالی نداشته باشد) و تنوع اعمال شب قدر بخاطر پوشش همه روحیات است چرا که هرکسی با عملی حال و توجه پیدا می‌کند تا قدر او نمایان شود و او را دریابد.

امام جمعه زاینده رود با اشاره به جایگاه لیلة القدر گفت: شب قدر والاترین و پر برکت‌ترین شب‌های سال است، شب اوج پر گشودن در فضای بی‌انتهای نیایش و بندگی، شب‌ آزادی مرغ باغ ملکوت از زندان خاک و پای دل از زندان تن، شب دارائی دل است که هرکس به جائی رسید با دارائی دل ‌رسید، نه با دانائی عقل، شبی که باید خویشتن جدید خود را با قلم توبه و جوهر اشک ترسیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: شب قدر شب احیای قلوب با دم مسیحایی تضرع و دعا، شبی که نهایت شکوفایی رحمت الهی بر بندگان بوده و شب کیمیاگری است، که گناه کار را، توبه گر کرده و از هوای نفس و سلطه شیطان رهایی می بخشد فلدا ارزش شب قدر، به اندازه یک عمر عبادت و بندگی است.

صفرزاده تهرانی اذعان کرد: این جایگاه والای، بدلیل نقش رسای آن در مهمان‌سرای الهی و بهره‌وری از برکات و دست آوردهای این ضیافت الهی است.

وی در ادامه با اشاره به فضائل شب قدر، اظهار کرد: جلالت و عظمت شب قدر یکی از فضائل شب قدر است چراکه إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ، جمله لَیْلَةُ الْقَدْرِ سه بار تکرار شده است در حالی که ممکن بود یک بار ذکر شود و در مرحله دو و سوم با ضمیر از آن یاد شود وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ از سوی دیگر این شب بزرگ، سرور شب‌های سال است و از رَسولُ اللَّهِ صَلَّی‌الله عَلَیْهِ وَآلِهِ وسَلَّمْ نقل است که فرمودند شَهرُ رَمَضانَ سَیِّدُ الشُّهورِ، و لَیلَةُ القَدرِ سَیِّدَةُ اللَّیالی.

امام جمعه زاینده رود با اشاره به اینکه شب قدر قلب ماه رمضان است تصریح کرد: شب قدر برتر از هزار ماه، شبی با برکت،شب نزول قران کریم و شب برنامه ریزی سال چراکه تقدیر، اندازه‌گیری، برنامه ریزی و سامان بخشی سال، در این شب رقم می‌خورد و هر کس متناسب با طاعت و عبادت، دلدادگی و تضرع به درگاه خداوند تبارک و تعالی تقدیرش را رقم می‌زند.

وی ادامه داد: شب قدر، شبی ماندگار است چرا که شب قدر از ابتدای خلقت تا آخر زندگی بشر وجود دارد، شب قدر منحصر شب نزول قرآن و آن سالی که قرآن در آن شب نازل شد نیست، بلکه با تکرار سال، آن شب هم تکرار می‌شود، پس در هر ماه رمضان از هر سال شب قدری وجود دارد.

صفرزاده تهرانی اضافه کرد: از آن جائی که شب قدر از اول خلقت بوده و تا آخر زندگی بشر در روی زمین وجود دارد و در آن شب تقدیر سال توسط ملائکه و روح که اعظم ملائکه است به برگزیده خدا در روی زمین تقدیم شود؛ دلیل بر وجود حجت خدا بر روی زمین، تا آخر هستی است و عده ای که می خواستند با امامت بعد از پیامبر مخالفت کنند منکر شب قدر شدند چرا که لازمه‌ی قبول کردن شب قدر، قبول کردن وجود حجت خداست و شاید به همین خاطر بحث شب قدر در بعضی از کتب حدیث در قسمت بحث حجت آمده است.

وی عنوان کرد: عنایت الهی بر این تعلق گرفته است که سرتاسر این شب تا صبحگاه سلامت، تهنیت و رحمت واسعه‌اش، شامل همه آن بندگانی شود که به سوی او روی می‌آورند، و نقمت، عذاب را از آنان باز دارد و آنان را از کید شیطان نجات دهد و این همان معنی در بند شدن شیطان است.

امام جمعه زاینده رود بیان کرد: باید توجه داشت که شب‌های قدر مکمل یکدیگر است چراکه این شب‌ها در تکمیل سیر تقدیر، اندازه‌گیری، برنامه ریزی و سامان بخشی سال، نقش دارد، مُقَدَّر شدن در شب نوزدهم و محکم ساختن در شب بیست و یکم و امضا و حتمی سازی در شب بیست و سوم رقم می خورد.

وی خاطرنشان کرد: سیره پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت اهتمام بیش از حد، بر استفاده از این شب قدر، با عبادت، تضرع، ذکر، انس، دعا و راز و نیاز با خالق هستی بوده است و حضرت رسول و ائمه اطهار تشویق و ترغیب شدید داشته‌اند بر استفاده از لحظه به لحظه این شب پر برکت، تا آن جائی که از خوابِ شبِ قدر شدید، نهی می‌کردند و فاطمه زهرا سَلام‌الله‌عَلَیْها اجازه نمی‌داد کسی از فرزندان در شب قدر به خواب روند و حضرت امام صادق با آن که بیمار بودند دستور داد تا بسترشان را به مسجد ببرند تا شب قدر را در مسجد بگذراند.

صفرزاده تهرانی اذعان کرد: کدام انسان با ایمان و عاقلی است که درک چنین شب ارزشمند و بی‌مانند را، از دست دهد، شبی که عمل در آن برابر است با عمر یک انسان، خاصه، وقتی که به تجربه یافته باشد که لحظه به لحظه عبادت و انجام رکعت به رکعت هر نماز، با سختی‌ها و دشواری‌های فراوان روبرو است و اگر انجام شود، وسوسه شیطان در خلال آن، عبادات را بی اثر ‌ساخته و تأثیر آن را از بین می‌برد و این در حالی است که می‌تواند در یک شب بدون دردسر به اندازه یک عمر عبادتِ مقبول داشته باشد.

وی شب قدر را هدیه خداوند به بندگان خود دانست و گفت: روایت است رسول خدا درخواب دید بنی‌امیه بر منبر او بالا می‌روند، سخت اندوهناک شد، خداوند برای تسلیت پیامبر، این سوره را نازل کرد و در آن فرمود شب قدر بهتر از هزار ماه حکومت‌بنی‌امیه است.

امام جمعه زاینده رود با اشاره به بهترین اعمال در شب قدر یادآور شد: محدّث بزرگوار، ابن بابویه رحمه الله کتاب الأمالی، پس از بیان نوافل شب های ماه رمضان می‌گوید ومن أحیا هاتین اللیلتین بمذاکرة العلم فهو أفضل، شاید به استناد فرمایش پیامبر خدا به ابوذر است که در آن، برتری علم را بر عبادت به تفصیل، بیان، و در پایان آن فرموده است یا أبا ذَرٍّ الجُلوسُ ساعَةً عِندَ مُذاکرَةِ العِلمِ خَیرٌ لَک مِن عِبادَةِ سَنَةٍ صِیامِ نَهارِها وَقِیامِ لَیلِها.

وی ادامه داد: البته به بهانه ترجیح علم بر عبادت نباید در شب قدر، از برکات اُنس با خداوند و بهره بردن از تضرّع در پیشگاه او، غافل شد چرا که ارتباط با خالق هستی است که کسب دانش و تحصیل معرفت محقق و اثر گذار می‌شود.

کد خبر 307042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.