افزایش کارایی شهرداری ها با فعالیت معاونت برنامه ریزی

معاون برنامه ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان گفت: یکی از مواردی که باعث شده کارایی شهرداری ها افزایش داشته باشد حضور معاونت برنامه ریزی در شهرداریهاست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود محمدی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: معاونت برنامه ریزی شهرداری اصفهان یکی از معاونت های چند گانه و البته جدید شهرداری اصفهان محسوب می شود.
وی افزود: معاونت های برنامه ریزی در شهرداریها متعلق به کلان شهرهای کشور است و این معاونت در برخی از مراکز بزرگ استانها با توجه به گستردگی کارهای شهری در کلان شهرها تاسیس شد تا امور مرتبط با برنامه ریزی را رصد کند.
معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان اضافه کرد: در گذشته در هر حوزه ای بخشی به نام برنامه ریزی وجود داشت اما به شکل کلی چنین معاونتی وجود نداشت، از این رو چنین معاونتی حدود ۸ سال است که در کلان شهرها ایجاد شده و این کار باعث شده تا کارایی شهرداری ها هم افزایش داشته باشد.
محمدی بیان کرد: مدیریت برنامه ریزی و بودجه، مدیریت آموزش تشکیلات و بهبود روش ها یا نوسازی، تحول و فناوری اطلاعات در عنوان اداره کل، مدیریت پژوهش و در نهایت مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری از زیر مجموعه های این معاونت هستند.
وی ابراز کرد: حوزه کاری معاونت برنامه ریزی و پژوهش ساختار و بدنه اصلی شهرداری را در بر می گیرد که شامل ستاد شهرداری و معاونت های ۸ گانه فعلی، مناطق ۱۵ گانه شهرداری است و سازمان های شهرداری از حیطه کاری این معاونت خارج است.

اصلاح ساختار شهرداریها در دستور کار است

وی بیان کرد: مبحث اصلاح ساختار شهرداری‌ها در 3 سال گذشته در دستور وزارت کشور بود که در اوایل سال 94 دستورالعملی را برای اصلاح این ساختار به شهرداری ها ارسال کردند.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در گذشته دستورالعمل‌هایی بود که نیاز شهرداری‌ها در حوزه ساختاری را برطرف نمی‌کرد از این رو در تعاریفی جدید، تمامی وظایف از سوی وزارت کشور مشخص شد و این وزارتخانه دستور داد شهرداری‌ها خود را طبق این ساختارها وفق دهند.

تغییر و یا حذف برخی از معاونت ها 

وی اضافه کرد: اصلاح ساختاری شهرداری ها در مدت یک ساله باید انجام می‌شد که متاسفانه به طول انجامید؛ البته سایر شهرداری کلان‌شهرها وارد مرحله اجرایی اصلاح ساختاری شده اند در صورتی که شهرداری‌ اصفهان جزء آخرین هایی بوده که به این امر مبادرت ورزیده است.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان  بیان کرد: در این راه برخی از معاونت‌ها ادغام، برخی حذف و یا تغییر می یابند.

محمدی اذعان کرد: به عنوان مثال سازمان عمران شهری اصفهان با توجه به سطح وسیع کاری خود قرار است با سازمان نوسازی و بهسازی ادغام شوند، گرچه ما معتقدیم که باید این دو سازمان به طور جدا وجود داشته باشند و فعالیت کنند.

وی تصریح کرد:البته تغییر در ساختارهای تشکیلاتی، هزینه‌هایی را دربر خواهد داشت و این تغییر روش‌ها نیاز به باز مهندسی دارد تا هدف اصلی یعنی افزایش کارایی و بهره‌وری افزایش داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان گفت: این در حالی است که در زمینه‌های دیگری مانند حمل و نقل بار و حمل و نقل شهری سازمان‌های بیشتری مد نظر برنامه اصلاح ساختاری قرار دارد.

برنامه ریزی جهت بهبود اوضاع ترافیکی شهر

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه یکی از معضلات شهر اصفهان ترافیک این شهر است تصریح کرد: شهر اصفهان دارای 20 هزار هکتار مساحت، با 2 میلیون نفر جمعیت است که با توجه به این ارقام در اصفهان 1 میلیون خودروی سواری وجود دارد که این تعداد بیش از ظرفیت شهر اصفهان است.

محمدی ادامه داد: همچنین متوسط مصرف بنزین برای هر نفر (سرانه) در کشور 10 لیتر در روز است که در شهرهای پیشرفته این رقم 2 الی 3 لیتر است.

وی خاطرنشان کرد: کیفیت خودروها، بنزین، مسیرهای ترددی و تمام موارد دیگر که در رابطه با ترافیک دخیل هستند باعث شده تا آسیب های زیادی بابت این موضوع به شهر وارد شود.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان اذعان کرد: با همکاری دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی‌هایی در این خصوص انجام داده ایم تا بتوان از طریق این برنامه ها معضلات ترافیکی شهر اصفهان را کاهش دهیم.

بهبود اوضاع ترافیک شهری در 2 برنامه راهبردی 5 ساله

وی با بیان اینکه بهترین کار برای کاهش ترافیک، کاهش ترددها در شهر است گفت: به عنوان مثال ایجاد خدمات الکترونیکی و توسعه بازارهای کوثر می‌تواند ضرورت جابجایی‌های شهری را کاهش دهد و در یک یا دو برنامه راهبردی 5 ساله امید است، بهبودهایی را در این حوزه شاهد باشیم.

وجود آمار های متفاوت به دلیل مبنای متفاوت آمارهاست

محمدی در رابطه با آمارهای موجود در شهرداری اصفهان عنوان کرد: مردم در صورت مواجه با آمار باید به مبنای آمارها توجه کنند چرا که در غیر این صورت دچار گمراهی می‌شوند و اختلاف در نوع آمار ها که از آن به عنوان «دروغ بزرگ» یاد می شود به دلیل تفاوت در مبناهاست.

وی خاطرنشان کرد: آمار با علم احتمالات عجین شده است و تلاش ما این است که مرحله به مرحله این احتمالات را در شهرداری اصفهان به واقعیت نزدیک کنیم، از این رو سعی شده تا بسترهای زمانی و مکانی هم برای آمار فراهم شود.

تهیه نقشه توصیفی شهر اصفهان

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان ابراز کرد: برای اولین بار در اصفهان، کتاب نقشه توصیفی شهر اصفهان تدوین و آماده شده است که اصفهان دومین شهر در کل کشور است که این «کتاب_ نقشه» را آماده می‌کند.

وی افزود: این کتاب تمامی اطلاعات شهری را به شهروندان و مدیران شهری به صورت یک نقشه به ما نشان می دهد.

ارائه آمارهای مکانی به شهروندان

وی با اشاره به یکی از اقدامات سازمان فاوای شهرداری اصفهان در جهت ارائه اطلاعات مکانی به شهرواندن گفت: سامانه‌ای در حوزه مدیریت فاوا تشکیل شده که خدمات "جی پی اس" را به شهروندان اصفهانی اعم از مختصات مکان موردنظر ارائه می‌دهد.

تجدید نظر در حوزه ساخت و ساز های شهری

محمدی با بیان اینکه یکی از مشکلات شهر اصفهان ساخت و ساز های غیر اصولی است تأکید کرد: برای نظام بخشی به سبک معماری شهری اصفهان با همکاری معاونت شهرسازی قرار است در این حوزه تجدیدنظر شود.

 وی افزود: یکی از این مشکلات درست استفاده نکردن از انرژی‌های فسیلی است، از این رو مأموریت‌های مختلفی را با همکاری وزارت راه و شهرسازی، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و نظام مهندسی ساختمان اصفهان ترتیب داده ایم تا این مشکلات رفع شود.

فروشگاه های کوثر و کاهش تردد های شهری

معاون برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان با اشاره به مزیت فروشگاه های کوثر اظهار کرد: فروشگاه‌های کوثر به عنوان یک حرکت در نظام کاهش ترددهای شهری و سهولت در خریدهای عمده‌ای مردم ایجاد شد.

وی افزود: چنین مکانی الگوی موفقی در دنیا بوده است، البته ناگفته نماند که شهرداری هیچ تعهدی در قبال تصدی‌ این اماکن ندارد.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان به سمت فروشگاه‌های الکترونیکی کوثر هم حرکت کرده است، افزود: این مهم نیز می تواند ترددهای شهری را بسیار کاهش دهد.

افزایش بودجه مناطق محروم

محمدی با اشاره به افزایش بودجه مناطق محروم شهر اصفهان گفت: می‌توان گفت که بیش از 50 درصد از بودجه مناطق محروم از طریق شهرداری مرکزی تامین شده است، اما این بودجه نمی‌تواند مشکلات این مناطق را رفع کند.

وی افزود: البته همین بودجه بسیار کارگشا نیز بوده است.

خدمات در شهر اصفهان به طور متوازن توزیع نشده است

وی در ادامه صحبت های خود شهر تهران را از لحاظ خدمات زیرساختی دارای یک توزیع متوازن دانست و بیان کرد: خوشبختانه شهرداری اصفهان هم به این سمت و سو حرکت کرده است و امکانات شهری هم به صورت خوبی ارائه شده اما نحوه توزیع آنها متوازن نیست.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان با بیان اینکه سرانه بودجه‌ای هر شهروند اصفهانی یک میلیون و 350 هزار تومان است، ادامه داد: با توجه به این هزینه در حال حاضر 67 کتابخانه، 69 مرکز فرهنگی، 31 مجموعه ورزشی سرپوشیده و 21 مجموعه ورزشی روباز در شهر اصفهان وجود دارد که سرانه بسیار خوبی است اما هنوز با استاندارهای لازم فاصله داریم.

وضعیت مطلوب سرانه فضای سبز

وی اظهار کرد: سرانه‌های فضای سبز شهر اصفهان خوب است چرا که رتبه اول سرانه فضای سبز شهری در کل کشور مربوط به کلان‌شهر اصفهان است.

کد خبر 306498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.