زنگنه برای فروش رایگان گاز به ترکیه به مجلس باید پاسخ دهد

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس با اعتقاد بر اینکه فروش گاز رایگان به ترکیه جریمه و خیانت به شمار می‌رود، گفت: وزیر نفت اصلا اختیار چنین اقدامی را به تنهایی نداشت و کمیسیون انرژی و امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس باید به این مسئله ورود کنند و ما زنگنه را برای پاسخگویی به مجلس می‌کشانیم.

سید محمد جواد ابطحی در گفتگو با ایمنا با اشاره به اقدام تأمل برانگیز دولت مبنی بر فروش گاز رایگان به ترکیه، اظهار داشت: مساله‌ای که بنده بارها در مخالفت‌هایم نسبت به معاهده‌های بین‌المللی اشاره کرده‌ام و دوستان به آن دقت نداشتند موضوع عهدنامه کاملة الوداد است.

وی افزود: چنانچه کشوری به کشور دیگر امتیازی داد و آن کشور با کشور دیگری ارتباط داشت باید این امتیاز به کشور ثالث هم داده شود.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس تصریح کرد: در حال حاضر ترکیه مدعی است که چرا زمان کرسنت پول گاز را از ما بیشتر گرفته‌اید بنابراین باید اکنون بیش از زمان کرسنت جریمه را پرداخت کنید، ایران نیز اعلام کرده به دلیل اینکه چنین پولی ندارد می‌تواند گاز را در مدت‌زمانی مشخص به آنها به عنوان جریمه رایگان بدهد.

وی ادامه داد: هر چند زنگنه وزیر نفت می‌گوید این اقدام جریمه محسوب نمی‌شود، اما فروش گاز رایگان به ترکیه جریمه و خیانت به شمار می‌رود.

ابطحی تاکید کرد: زنگنه به هیچ عنوان اختیار چنین اقدامی را به تنهایی نداشت و باید کمیسیون انرژی و امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به این مسئله ورود کنند.

وی بیان داشت: آقایان باید در این خصوص پاسخ دهند، زنگنه جزو کسانی بود زمانی که از سیستم وزارت کنار رفت دادگاه لاهه رأی را به نفع ایران صادر کرد، اما با برگشت دوباره وی به این سِمت، امارتی‌ها طرح شکایت و ما را حداقل به ۱۴ میلیارد دلار پرداخت جریمه در دادگاه لاهه محکوم کردند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس افزود: این پایان راه نیست، چرا که براساس معاهده کاملته الوداد ممکن است فردا روزی کشورهای دیگری همچون پاکستان و افغانستان مدعی خسارت و دریافت جریمه شوند و براین اساس ایران صدها میلیارد دلار دیگر را از دست خواهد داد.

وی با بیان اینکه زنگنه به هیچ عنوان اختیار چنین اقدامی را به تنهایی نداشت یادآور شد: کمیسیون انرژی و امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس باید به این مسئله ورود کنند، چرا که این اقدام خلاف قانون است و ما وزیر را برای پاسخگویی به مجلس می‌کشانیم.

ابطحی خاطرنشان کرد: در حالی که برای انشعاب گاز حاشیه شهرها، مردم به دولت هزینه می‌دهند، وزیر نفت رایگان به ترکیه گاز می‌دهد و این درست نیست.

وی با تأکید بر اینکه جریمه ۲ میلیارد دلاری ایران به ترکیه که در نتیجه محکوم شدن در دادگاه بین‌المللی صورت می‌گیرد، مربوط به کرسنت است، گفت: اگر قرارداد بسته شده و بر روی قیمت توافق شده، ترکیه نمی‌توانست زیر آن بزند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس ادامه داد: پس به چه دلیل ترکیه توانسته است قرارداد گازی خود با ایران را زیر سؤال ببرد؟ به دلیل یک عامل سوم که همان کرسنت است.

وی گفت: در حقوق بین‌الملل داریم که قرارداد کاملة‌الوداد اگر با چند کشور بسته شد، نمی‌توان قراردادی با یکی از آنها بست که تبعیض نسبت به دیگری صورت بدهد و از آنجا که ما با ترکیه و امارات قرارداد دوستی داریم، ترکیه با استناد به همین قرارداد، به دادگاه بین‌المللی شکایت برده است و توانسته است نسبت به مبلغ خرید گاز از ایران اعتراض کند.

ابطحی خاطرنشان کرد: ترکیه ادعا کرده است ایران با این کشور و نیز امارات قرارداد دوستی دارد، اما چه تفاوتی میان ما و اماراتی‌ها بوده که به امارات گاز ارزانتر می‌فروشد؟ از این رو ایران به ما نیز باید به همین قیمت گاز می‌فروخت؛ اما بهای گاز ارزانتر ایران معلول جریمه سنگین کرسنت است.

کد خبر 305755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.