خداوند امربه معروف و نهی از منکر را برای امنیت در جامعه واجب کرده است

امام جمعه کاشان گفت: انسانها همه همطراز یکدیگر هستند و هیچکس بر دیگری برتری ندارد که بخواهد به دیگری امرو نهی کند، اما خداوند ولایت خودش را به بندگانش تفویض کرده است تا اگر کسی در معرض سقوط است او را نجات دهند.

به گزارش ایمنا آیت الله عبدالنبی نمازی، در دیدار با آمرین به معروف و ناهیان از منکر در حسینیه حضرت علی اکبر(ع) شهرستان کاشان، با تقدیر از زحمات سربازان فعال در این عرصه، گفت: شما فعالان در این عرصه، برای تحقق یکی از فرایض الهی و اجرای فریضه امربه معروف و نهی از منکر تلاش می‌کنید.
وی افزود: طبیعی است اینگونه فعالیت ها، عوارضی را نیز به همراه داشته باشد، بنابراین تذکر به افراد باید در کمال آرامش و احترام باشد،  چرا که خصلت انسانها با یکدیگر متفاوت است به طوریکه اگر تذکر همراه با احترام نیز باشد، ممکن است پرخاشگری افراد را به همراه داشته باشد اما باید تحمل و سعه صدر داشت.
آیت الله نمازی انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر را نیازمند سعه صدر و بردباری و متانت و مهربانی دانست و عنوان کرد: چنانچه افرادی در مقابل تذکر،  از خودشان بداخلاقی نشان دادند نباید ناراحت شد و یا احساس پشیمانی کرد، چرا تحمل و بردباری در مقابل اینگونه فعالیتها از ویژگیهای مردان موحد خدا است.
وی، افزود: بندگان صالح خدا،  بندگانی متواضع و آرام و به دور از تکبر و بی ادعا هستند و اگر کسی هم نسبت به آنها بد اخلاقی کند، توجهی نمی‌کنند و در پاسخ به حرکت جاهلانه آنها آرام و بردبار هستند، چرا که ائمه نیز در برابر مشکلات و سختی هایی که بر آنها وارد می شد بردبار بودند.
نماینده ولی فقیه در کاشان ادامه داد: اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر ضمن اینکه باید با تدبیر و حفظ کرامت و حفظ آبروی افراد باشد، چنانچه عکس العملی نشان داده شد، نباید ناراحت و مأیوس شوید، چرا که جوانهای ما در راه دین به شهادت رسیدند و فریضه امر به معروف و نهی از منکر نیز یادگار شهدا است که در وصیت نامه های خود مادر و خواهر و بستگان خود را به رعایت حجاب سفارش کردند و ما نیز امروز برای انجام این فریضه الهی باید صبر و تحمل و شکیبایی داشته باشیم.
آیت الله نمازی در ادامه، امر به معروف و نهی از منکر را مطابق با حقوق بشر و فطرت انسانها خواند و عنوان کرد: گناه یک ظاهر و یک باطن دارد، ظاهرگناه، گناه است اما باطن گناه آتش است و انسان را می سوزاند، بنابراین اگر انسانی در معرض آتش گرفتار شده باشد باید به او کمک کرد و او را آتش نجات داد.
وی ادامه داد: نجات انسانها در فطرت انسانها است و نمی توان در برابر خطری که دیگران را تهدید می‌کند بی خیال بود، از این رو مبنای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر نیز یک مبنای عقلایی است.
به گفته وی، هر آنچه که عقل حکم می‌کند شریعت هم تأیید می‌کند و  فلسفه امر به معروف و نهی از منکر برای امنیت و آرامش جامعه است، بنابراین ضرورت امر به معروف و نهی از منکر برای نجات انسانی که در معرض خطر و تهدید است همان رعایت حقوق بشر است.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تأکید بر اینکه خداوند امربه معروف و نهی از منکر را برای آرامش و امنیت در جامعه واجب کرده است، گفت: انسانها همه همطراز یکدیگر هستند و هیچکس بر دیگری برتری ندارد که بخواهد به دیگری امرو نهی کند، اما خداوند ولایت خودش را به بندگانش تفویض کرده است تا اگر کسی در معرض سقوط است او را نجات دهند.
آیت الله نمازی با اشاره به اینکه اهل ایمان اعم از زن و مرد بر یکدیگر ولایت دارند، افزود: آمر به معروف و ناهی از منکر از سوی خدا نمایندگی دارد تا افرادی را که در معرض سقوط قرار دارند نجات بدهند، بنابراین فریضه الهی امر به معروف یک نظارت عمومی و اجتماعی از سوی خداوند است تا انسانها نسبت به یکدیگر احساس مسؤولیت داشته باشند.
به گفته وی، امر به معروف و نهی از منکر در آموزش و پرورش و مدارس و دانشگاهها خوب تعریف نشده است و برخی تصور می کنند انجام این فریضه الهی فضولی در کار دیگران است، از این رو امر به معروف و نهی از منکر در چنین جامعه سخت و دشوار است.
نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه مراقبت های ویژه اخلاقی در جامعه را امر به معروف و نهی از منکر تخصصی خواند و اظهارداشت: در امر به معروف تخصصی گروهی از افراد آموزش دیده و متخصص فعالیت دارند که این وظیفه حاکمیتی است اما امر به معروف مردمی در سه مرحله امر به معروف قلبی و زبانی و یدی است و چنانچه با سرکشی و ساختار شکنی روبرو شود باید از موضع قدرت برخورد شود که اینجا وظیفه ناجا و حاکمیت است  اما امر به معروف لسانی وظیفه همه آحاد مردم است.
آیت الله نمازی، در ادامه با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر باید جزو دروس مدارس و دانشگاه ها قرار بگیرد، اظهار داشت: سالهای گذشته نیز پیشنهاد شد تا این فریضه الهی به رئوس درسهای دانشگاهی اضافه شود تا دانشجویان جوان با فلسفه و آثار و برکات و دستاوردهای حجاب آگاه شوند، اما این موضوع مهم در حاشیه قرار گرفته  و تنها تذکر لسانی است که در دستور کار قرارگرفته است. 
منبع رسا
کد خبر 302985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.