واردات واگن و ریل هیچ تناسبی با اقتصاد مقاومتی ندارد

تولید ریل در ذوب آهن اصفهان با ظرفیت سالانه ۴۰۰ هزار تن راه‌اندازی شد و با اینکه حداکثر مصرف نیاز داخلی کشور به ریل حدود ۲۰۰ هزار تن در سال است، اما همچنان خبرهایی از قراردادهای وارداتی جدید با کشورهای خارجی به گوش می‌رسد.

به گزارش ایمنا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر ضرورت حمایت از تولید ملی، گفت: واردات ریل و واگن تعدیل نیرو در کارخانه‌های تولیدی داخل را منجر خواهد شد.

زهرا سعیدی مبارکه با اشاره به برخی مذاکرات برای واردات ریل و واگن از کشور خارجی، اظهار داشت: با چنین وارداتی که تعدیل نیرو و بیکاری جوانان ایرانی را درپی دارد، مخالف هستیم.

وی بر ضرورت توقف واردات ریل و واگن با وجود تولید انبوه در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان تاکید کرد و افزود: باید با قطع هر نوع وارداتی در مسیر حمایت از تولید ملی قرار بگیریم.

نماینده مردم مبارکه در مجلس با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های داخلی تولیدکننده واگن و ریل در نتیجه کمبود منابع در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: برای جلوگیری از رشد بیکاری باید مانع از واردات شویم.

وی پیرامون اینکه واردات واگن و ریل خارجی با وجود توانمندی‌های داخلی توجیه‌پذیر نیست، گفت: جلوی این نوع واردات را با هر قیمتی که شده باید گرفت.

سعیدی تاکید کرد: در حال حاضر که بسیاری از کارخانه‌ها دست به تعدیل نیرو زده‌اند؛ نباید با خرید از کشورهای خارجی بیکاری را تشدید کنیم.

وی با تاکید بر اینکه محوریت هر اقدامی باید تحقق اقتصاد مقاومتی باشد، افزود: واردات واگن و ریل هیچ تناسبی با اقتصاد مقاومتی نداشته از این رو باید با برخورد قاطع از واردات تولیدات مشابه داخلی جلوگیری شود.

سعیدی مبارکه خاطر نشان کرد: چنانچه تولید واگن و ریل در داخل کشور از کیفیت خوبی برخوردار نیست، باید اقدامات لازم برای رشد کیفیت‌ها اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه حتی کیفیت پایین تولیدات داخلی نیز اگر ملاک واردات باشد، توجیه پذیر نیست، تاکید کرد: برای چرخاندن چرخ تولید در کشور باید حمایت‌های کارآمد از تولیدات داخلی اجرایی شود و بستن درهای واردات به کشور ملاک رونق صنایع است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر ضرورت توجه به منافع ملی در انجام هر نوع وارداتی، گفت: انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی آن و همچنین جلوگیری از واردات کالاهای مشابه تولید داخل باید به عنوان دو اصل مهم در واردات مدنظر باشد.

وی با اشاره به اینکه عقد قرارداد با کشورهای خارجی برای واردات کالاها باید همسو با سیاست‌های داخلی باشد، تاکید کرد: شرکت‌های خارجی باید ملزم به سرمایه‌گذاری برای رشد توان داخلی ما باشند تا به این ترتیب عقد قرارداد اجرایی شود.

سعیدی خاطرنشان کرد: برای رشد اقتصادی باید به مولفه‌های اقتصادمقاومتی توجه شود تا به این ترتیب اقتصادی مولد در کشور وجود داشته باشد.

کد خبر 302849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.