سرطان بیضه؛ شایع‌ترین سرطان در مردان ۲۰ تا ۳۵ ساله

سرطان بیضه یکی از بیماری های سنین جوانی در مردان است که درمان آن با توجه به نوع سرطان و مرحله بیماری متفاوت است.

دکتر پیمان صالحی، جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری وناباروری مردان در خصوص سن شایع سرطان بیضه به خبرنگار ایمنا گفت: سرطان بیضه، شایع ترین بدخیمی در مردان 20 تا 35 ساله است اما ممکن است در هر سنی دیده شود.

وی افزود: در برخی افراد که بیضه آنها پایین نیامده و در محل طبیعی خود قرار نگرفته است، خطر ابتلا به سرطان بیضه بیشتر از افراد عادی است.

این متخصص اورولوژی در ادامه بیان داشت: این خطر حتی پس از جراحی همچنان باقی می ماند. اما جراحی و پایین آوردن بیضه باعث می شود که اگر بیضه دچار سرطان شد، زودتر و در زمانی که قابل درمان است تشخیص داده شود.

وی شایع ترین علامت بیماری را بزرگ شدن و سفتی بیضه بدون درد یا لمس توده ای سفت در بیضه عنوان کرد و افزود: بیضه مبتلا به سرطان معمولا به تدریج بزرگ شده و بیمار در بیضه احساس سنگینی می کند.

وی خاطرنشان کرد: در برخی موارد بیماران با درد حاد بیضه یا علایم درد پشت، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، سرفه، تنگی نفس، درد استخوان یا تورم اندام ها به پزشک مراجعه می کنند.

این متخصص اورولوژی در مورد روش تشخیص سرطان بیضه بیان داشت: در معاینه پزشک توده ای سفت و بدون درد در بیضه لمس می کند و با انجام سونوگرافی بیضه ها و آزمایشات لازم تشخیص قطعی می شود.

وی یادآور شد: تاخیر در مراجعه به پزشک می تواند باعث پیشرفت و گسترش سرطان بیضه به سایر نقاط بدن شده و درمان بیماری بسیار مشکل شود.

دکتر صالحی در مورد روش درمان بیماری گفت: درمان بسته به نوع سرطان و مرحله آن متفاوت است. درمان مشترک در تمام موارد خارج کردن بیضه مبتلا به سرطان با جراحی است.

وی افزود: سایر درمان ها بر اساس میزان گسترش و نوع سرطان انجام می شود. این درمان ها شامل شیمی درمانی، اشعه درمانی و جراحی وسیع شکمی برای خارج کردن غدد لنفاوی شکم است.

به گزارش ایمنا سرطان بیضه، رشد سرطانی سلول های بیضه است که به صورت یک توده سفت اغلب بدون درد در ناحیه بیضه خود را نشان می دهد. این توده ها اغلب یک طرفه است اما گاهی ممکن است دوطرفه نیز باشد

کد خبر 302691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.