شهرداری اصفهان یک تنه بار توسعه حمل و نقل عمومی را به دوش می کشد

تامین بخشی از هزینه تهیه وسایل نقیله عمومی شهرها از جمله وظایف قانونی اولیه ای است که بر عهده دولت هاست اما دولت نسبت به این موضوع بی توجه است و این موضوع اصلی ترین مانع توسعه ناوگان حمل و نقل شهر اصفهان است با این حال شهرداری اصفهان برای تامین این وسایل تلاش زیادی انجام داده است.

به گزارش ایمنا، طبق قانون وزارت کشور، ارائه بخشی از هزینه تامین وسایل نقلیه عمومی شهرها از جمله وظایفی است که دولت باید نسبت به آن اهتمام ورزد. این قانون به این صورت است که دولت، شهرداریها و مردم هر کدام یک سوم از این هزینه را باید تامین کنند.

در سالهای اخیر از سوی مردم و شهرداری هزینه ها پرداخت شد ولی دولت بر خلاف وعده های داده شده از ارائه حق خود امتناع کرد که همین مسئله باعث شد تا شهرداریها حق دولت را هم بپردازند و ارائه این هزینه مانع از رشد شهر در سایر بخش ها شود.

با این حال یکی از اصلی ترین دلایلی که مانع توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر اصفهان شده است همین مسئله است. این در حالی است که هزینه خرید اتوبوس ها نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته است و شهرداری اصفهان یک تنه تامین هزینه این وسایل را به دوش می کشد.

مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان با بیان اینکه قیمت اتوبوس‌ها نسبت به ۸ سال گذشته ۴ برابر شده که براساس آن ۲۵ برابر اعتبار باید توسط شهرداری‌ها هزینه شود می گوید: متاسفانه از حدود ۸ سال پیش تاکنون کمک ۸۲.۵ درصد از اعتبارات خرید اتوبوس‌ که قبلاً توسط وزارت کشور تأمین می‌شد قطع شده است که بر همین اساس عمر ناوگان اتوبوس‌رانی به ۸.۵ سال رسیده که عدد بسیار نگران‌کننده‌ای است.

با این حال شهرداری اصفهان با توجه به وظیفه ذاتی خود علی رغم وجود مشکلات مالی خود را موظف به تامین ناوگان نقلیه عمومی کرد.

جمالی نژاد ادامه می دهد: علی‌رغم رکود اقتصادی شهرداری اصفهان اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای خرید اتوبوس‌های یورو ۴ در نظر گرفته است، برند این اتوبوس‌ها متعلق به کشور سوئد است که در داخل کشور توسط شرکت تولیدی و صنعتی عقاب‌افشان تولید می‌شوند.

وی توضیح می دهد: این اتوبوس‌ها با استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ دارای بالاترین استانداردهای زیست‌محیطی و مجهز به فیلترهای دوده است که عملاً به جای دود آلوده، بخار آب وارد هوای شهر خواهد شد.
وی اضافه می کند: با توجه به راه‌اندازی ۱۲ خط اتوبوس تندرو(BRT)  تا سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۵۰ دستگاه از اتوبوس‌های یورو ۴ به عنوان اتوبوس‌های تندرو به کار گرفته خواهند شد.
جمالی نژاد عنوان می کند: این مدل از اتوبوس‌ها یکی از خودروهای به‌روز دنیا هستند که امیدواریم نیاز حمل و نقل عمومی اصفهان به طور کامل تأمین شود که البته از نوسازی اتوبوس‌های فرسوده غافل نخواهیم شد، برخی از این اتوبوس‌ها صرف توسعه و برخی دیگر صرف جایگزینی ناوگان خواهد شد.

کد خبر 301425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.