واسطه‌گری در بازار جوجه یک روزه/تولیدکنندگانی که گرانی را رقم زدند

این روزها در بازار جوجه یک‌روزه با پدیده دلالی و واسطه‌گری مواجه هستیم و سهم واسطه‌گری در افزایش قیمت جوجه یک‌روزه در بازار بسیار مشهود است زیرا مرغدار نیاز به نقدینگی دارد و به علت فقدان نقدینگی، واسطه جوجه را خریداری می کند و روی قیمت کالا می کشد و با قیمت بالاتر وارد بازار می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی، در خصوص علت افزایش قیمت جوجه یک‌ روزه توضیح داد.

محمد یوسفی در برنامه روی خط خبر با بیان اینکه قیمت جوجه یک روزه از آبان ماه سال گذشته نسبت به ۸ ماه قبل از آن، افزایش داشته و در سه ماهه منتهی به پایان سال، قیمت در مقایسه با دوره قبل شدیدا افزایش یافته است، اظهار داشت: در بهمن ۹۵ نیز شاهد پیک قیمت در این باره بودیم اما در مجموع، قیمت ۶ ماه نخست پارسال، ۶۰ در صد پایین تر از قیمت فعلی بود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نمی‌تواند با گران‌فروشان جوجه یک روزه برخورد کند، افزود: در این فضا تولیدکنندگان تنها متضرر بازار گوشت مرغ هستند که محصول‌ را به صورت یارانه ای از جیب خود به مصرف کنندگان می فروشند.

به  گفته رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی، براساس اطلاعیه و نرخ های اعلام شده از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت جوجه یک روزه باید نهایتا قطعه ای ۱۷۰۰ تومان باشد در حالیکه امروز جوجه یک روزه به صورت میانگین ۲۳۰۰ تومان به دست مرغداران می رسد که ناشی از تقاضای زیاد برای جوجه یک روزه از سوی تولیدکنندگان است.

وی افزود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان حریف تولیدکنندگان و عرضه کنندگان جوجه یک روزه نمی شود، چراکه آنها از راهکارهای مختلف محصول خود را با هر قیمتی که بخواهند به مرغداران می فروشند و یا فاکتوری ارائه نمی کنند و یا حتی اگر نیاز باشد، فاکتورسازی می کنند و در این میان تنها مرغداران هستند که با قیمت بالا جوجه یک روزه را خریداری می‌کنند، اما گوشت مرغ خود را نمی توانند با قیمت مناسب به بازار عرضه کنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه دیگر مهمان برنامه با اشاره به اینکه در سال ۹۱، ۹۳ و ۹۴ جوجه زیر قیمت تمام شده، فروخته شد و تولید کنندگان دچار ضرر و زیان شدند و مصرف کنندگان به قیمت غیر واقعی عادت کردند، بیان داشت: در سال ۹۴ بالاخره دولت بر اساس تولید برنامه ریزی کرد و قیمت مرغ به واقعیت نزدیک تر شد.

غلامعلی فارغی افزود: در صنعت مرغداری ۲۵ هزار بهره بردار داریم و عرضه و تقاضا بسیار مهم است. ایام عید و ماه رمضان نیز بسیار در قیمت تاثیر گذار است که امسال هم این دو مناسبت بسیار به هم نزدیک است.

وی گفت: افزایش قیمت جوجه یک روزه بر قیمت تمام شده مرغ در مرغداری‌ها، تاثیر دارد و با توجه به قیمت پایین تخم‌مرغ، تبدیل آن به جوجه یک‌روزه برای شرکت‌های تولیدکننده هزینه دارد.

 دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌ روزه گفت :در بازار جوجه یک‌روزه با پدیده دلالی و واسطه‌گری هم مواجه هستیم و سهم واسطه‌گری در افزایش قیمت جوجه یک‌روزه در بازار بسیار مشهود است زیرا مرغدار نیاز به نقدینگی دارد و به علت فقدان نقدینگی، واسطه جوجه را خریداری می کند و روی قیمت کالا می کشد و با قیمت بالاتر وارد بازار می کند.

وی تاکید کرد: اکنون توزیع ۳۰ درصد جوجه به دست اتحادیه سپرده شده است و اگر در این امر موفق شوند، مسئولیت بقیه را هم به آنها واگذار می کنیم و پیشنهاد می کنیم اتحادیه ها حواله جوجه را صادر و کنترل کنند.

معاون نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت در ارتباطی تلفنی گفت: در صورتی که قیمت ها غیر واقعی باشد، دولت در موضوع مداخله می کند.

 داود موسوی افزود: این مسئله افزایش قیمت مرغ در کارگروه تنظیم بازار مطرح شده است، سازمان حمایت از مصرف کننده نیز به این موضوع ورود کرد و قرار بر این شد که اسناد و مدارکی مبنی بر غیرمتعارف بودن قیمت ها به سازمان ارائه کنند.

وی بیان داشت: در ادامه پیگیری ها هم قرار شد کلیه سازمان های مرتبط با تولید و مصرف روی قیمت ۱۷۵۰ تومانی جوجه یک روزه توافق کنند.

کد خبر 300920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.