بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در جرقویه اصفهان به بهره برداری رسید

بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت تولید 10 مگاوات برق صبح پنجشنبه با حضور حمید چیت چیان وزیر نیرو و رسول زرگرپور استاندار اصفهان در بخش جرقویه سفلی (واقع در 65 کیلومتری جنوب شرق مرکز استان) به بهره برداری رسید.

به گزارش ایمنا، این نیروگاه خورشیدی با سرمایه گذاری شرکت برق و انرژی غدیر و با مشارکت شرکت یونانی متکا (Metka ) با هزینه ای بیش از 55 میلیارد تومان در مدت هفت ماه احداث و به بهره برداری رسید.
این نیروگاه از 39 هزار پنل خورشیدی با ابعاد 65.1 در 98 سانتی متر تشکیل شده که در مساحتی بالغ بر 20 هکتار نصب شده است.
تولید برق این نیروگاه با خط اختصاصی بطول 5.3 کیلومتر به پست 63 کیلو ولت جرقویه متصل شده و با عقد قراردادی 20 ساله کل برق تولیدی این مجموعه به سازمان انرژی های نو (سانا) بصورت تضمینی فروخته شده است.

در ساخت نیروگاه یاد شده، 30 درصد از توان و تولید داخلی استفاده شده و قرار است در طرح توسعه آن از ظرفیت های داخلی بیشتری استفاده شود.
برای ساخت سایر نیروگاه های خورشیدی کشور از پنل های ثابت استفاده شده اما نیروگاه خورشیدی جرقویه اصفهان با سیستم های ردیابی خورشیدی بصورت تک مرحله ای ساخته شده است، بنابراین صفحات خورشیدی این نیروگاه بصورت خودکار اشعه خورشید را ردیابی می کنند و بسوی خورشید تغییر جهت می دهند اما در سایر نیروگاه تغییر جهت این صفحات باید توسط دست انجام شود.
آخرین نیروگاه بزرگ خورشیدی کشور نیروگاه هفت مگاواتی خلیج فارس همدان بود که بهمن ماه گذشته و در دهه فجر به بهره برداری رسید.
وجود سالیانه بیش از 300 روز آفتابی، مناطق بادخیز، دامداری های زیاد و سیستم جمع آوری زباله مکانیزه، استان اصفهان را مستعد گسترش انواع انرژی های تجدید پذیر کرده است.
برنامه کلان جمهوری اسلامی ایران استفاده بهینه از منابع انرژی های فسیلی و ارتقای میزان بهره برداری از منابع متنوع انرژی های تجدیدپذیر برای تامین بخشی از نیاز روزافزون انرژی کشور به شمار می رود.

کشور ایران از لحاظ برخورداری منابع مختلف انرژی یکی از غنی ترین کشورهای جهان محسوب می شود و علاوه بر وجود منابع گسترده سوخت های فسیلی و تجدیدناپذیر نظیر نفت و گاز دارای قابلیت فراوان انرژی های تجدیدپذیر از جمله باد، خورشید، زیست توده و زمین گرمایی محسوب می شود.
استان اصفهان از شرایط مناسبی برای تولید برق توسط نیروگاه های خورشیدی برخوردار است.

کد خبر 300534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.