سوگ لاله های واژگون گلپایگان از ناملایمتی گردشگران

گلپایگان-در منطقه هنده گلپایگان در اقدامی بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های گردشگری تبلیغات گسترده ای برای منطقه صورت گرفت که این امر منجر به هجوم غیرقابل کنترل گردشگران محلی و غیر بومی به دشت لاله‌های واژگون هنده شد و خسارت جبران ناپذیری به طبیعت منطقه وارد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان،   شهرستان گلپایگان با توجه به جاذبه‌های متنوع میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری متأسفانه سهم ناچیزی را در جذب گردشگر نسبت به شهرهای هم‌جوار به خود اختصاص داده است.

مراتعی ییلاقی منطقه پشتکوه هنده در فاصله ۳۵ کیلومتری غرب شهرستان قرار دارد که این مرتع پوشیده از گیاه طبیعی و خودروی لاله واژگون است.

لاله‌های واژگون اغلب به رنگ قرمز و زرد است این گیاه از نظر گیاه شناسی جزء خانواده سوسنیان، جنس fritliaria و از گونه ImperiaHis که این گیاهی علفی، پیازدار و چندساله و مقاوم در مقابل سرما در فصل بهار است.

این گیاه معمولا در ارتفاع ۱۵۰۰ متر به بالا در خاک‌های مرطوب و غنی و دامنه‌های سنگ‌لاخی و صخره‌ها استقرار دارد و عمدهترین رویشگاه‌ه آن گلستان‌گوه خوانسار، مراتع پشت‌کوه هنده در گلپایگان، اُشتران‌کوه لرستان، کوه‌های صمصامی در کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری است.

لاله های واژگون را به دلیل اینکه مقداری شبنم در بین گل‌برگ آن جمع و به پایین می‌چکد اشک مریم نیز می‌گویند.

هر ساله دوران گل دهی لاله‌های واژگون از اوایل اردیبهشت تا نیمه خردادماه در ۱۰۰ هکتار از اراضی پشتکوه هنده می‌روید، پیاز آن یک غده متورم و گوشتدار که از طریق بذر نیز تکثیر می‌شود که زمان کشت آن از شهریورماه تا آبان‌ ماه کاشت  می‌شود.

پیاز لاله های واژگون دارای خواص دارویی بوده که معمولا مواد موثر آن در درمان دردهای رماتیسم و مفصلی کاربرد دارد و همچنین پاک کننده دستگاه کبد است.

علیرضا حیدری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان در این خصوص اظهار کرد: عمده ترین عوامل تخریب این گونه گیاهی چرای دام و بوته کنی و در آوردن پیاز آن توسط گرشگران است، تأکید کرد: از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان برای حفاظت از این منطقه تا زمان بذر دهی از ورود دام جلوگیری و در قرق کامل است، قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر حفاظت و پایمال کردن بوته‌ها از سوی گردشگران بیان داشت: توسط مأموران حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری با اکیپ‌های گشت از ورود هر گونه دام در فصل قرق به طور کامل جلوگیری می‌شود.

حیدری با تأکید بر لزوم رعایت آداب و قوانین طبیعت‌گردی برای حفظ لاله‌های واژگون، عنوان کرد: دوستداران طبیعت به ویژه دهیار و شورای اسلامی شهر هنده در حفظ و احیای لاله‌های وحشی تلاش کنند.

محمدحسین ماهری پژوهشگر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: برای نخستین بار موضوع اکوتوریسم منطقه هنده و دشت لاله‌های واژگون گلپایگان در سال ۹۰ مطرح شده است.

ماهری تصریح کرد: در  جلسه ای که در سال ۹۱ برگزار شد گزارش جامعی از وضعیت دشت لاله‌های واژگون هنده گلپایگان ارائه شد و هر یک از روسا و نمایندگان اداره‌ها موضوعی را در این زمینه مطرح کردند، ولی در نهایت تصمیم مؤثر و قابل اجرایی برای احیای اکوتوریسم منطقه اتخاذ نشد.

این پژوهشگر تأکید کرد: بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های گردشگری منطقه هنده اقدام به تبلیغات گسترده برای جذب گردشگر صورت گرفت که این امر منجر به هجوم غیرقابل کنترل گردشگران محلی و غیر بومی به دشت لاله‌های واژگون هنده شد و خسارت جبران ناپذیری به طبیعت منطقه وارد کرد. /

کد خبر 300493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.