عکس سلفی با تاریخ، در خیابان های شهر!

«مسافران تاریخ» با پیام مهمی از اصفهان می گذرند، پیامشان را بشنویم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدیم تر ها ماشین زمان، موضوع فیلم هایی بود که ما را شگفت زده پای جعبۀ جادو می نشاند، تا ساعتی خود را جای آن قهرمان خوشبختی که شانس سفر در تاریخ را داشته بگذاریم و ببینیم آن گذشته هایی که همه در مقایسه با زمان حال آن را بهتر می دانند چگونه بوده است؟ حالا، در هفتۀ نکوداشت شهری که جهان را شیفتۀ زیبایی خود کرده این مسافران تاریخند که به زمان ما سفر کرده اند تا اصفهان ۹۶ را ببینند. مردانی با لباس های سنتی، شمایل نیکو و قلم و دفتر در دست، که در شهر قدم می زنند و شهر نیز با آن ها قدم می زند در میدان نقش جهان، سی و سه پل، میدان لاله، میدان امام حسین و ... این برنامه یکی از شاخص ترین برنامه های هفتۀ نکوداشت اصفهان در سال جاری است.

 مسافران تاریخ چه می گویند؟

با یکی از مسافران تاریخ که سال گذشته در لباس شیخ بهایی از اصفهان گذر می کرد به گفتگو نشستم. خود را «جلیل بهتر» معرفی کرد و گفت: ما بازیگر بی صداییم! چه بگوییم؟ این شهر را فقط باید دید.

از او خواستم عکس العمل مردم را هنگام عبور آن ها از شهر شرح دهد، و او توضیح داد: برای مردم دیدن این صحنه ها تازگی دارد به ویژه برای جوان تر ها، آن ها گذشته را ندیده اند و الان هم در مورد آن کمتر می خوانند و دیدن این کاروان تاریخی شاید آن ها را به این وادارد که بروند و تاریخ این شهر را مطالعه کنند. ببینند در طول تاریخ اصفهان از چه دوره هایی گذشته و تا به امروز رسیده. من دوستی داشتم به نام حاج علی اخوان که آهنگر معروف اصفهان بود و همیشه می گفت ای کاش از این هنری که دارم استفاده می کردند تا آن را با خود به گور نبرم، می گفت ای کاش جوان هایی را معرفی می کردند تا من ریزه کاری های این هنر را به آن هایاد بدهم... و واقعا ارزش حرف او را حالا می فهمم. کاش روزی برسد که همۀ هنرمندان این شهر را برای آموزش هنرشان به نسل بعد حمایت کنند و برای این کار برنامه بریزند. نسل جدید خود به خود این کارها را انجام نمی دهد و باید به این سمت هدایت شود. امیدوارم تا زمانی که زنده ایم از هنر ما حتی، که همین عبور تاریخی از اصفهان است استفاده کنند و ما را تا هستیم از این کار باز ندارند چرا که این مسئله در تغییر نگاه جوانان ما تاثیر زیادی دارد، تاثیری که آن را در یک روز و یک ماه نمی توان تماشا کرد و بعدها به آن پی خواهند برد.

آیت الله واعظ، دیگر مسافر تاریخ، که شاهد گفتگوی ماست، می گوید: اصفهان همیشه پر از مسافر است، از شرق گرفته تا غرب و برگزاری برنامۀ مسافران تاریخ، خاطرۀ خوشی را برای آن ها رقم می زند. این نمایش همیشه در ذهن آن ها می ماند و تصویر خوب و مطلوبی را از اصفهان، به عنوان شهری که همواره در حال مرور تاریخ پر شکوه خود است،  ارائه می دهد.

جزییات روز و ساعت حضور مسافران تاریخ در شهر

اگر دوست دارید با مسافران تاریخ همراه شوید، فقط امروز،  هفتم اردیبهشت ماه را فرصت دارید که به این مکان ها بروید و در عبور تاریخی آن ها شریک باشید.

این مسافران از ساعت ۸ تا ۱۲ در محور های: 

میدان قدس، خیابان لاله، میدان لاله، بوستان لاله

پل سرهنگ، خیابان پروین اصفهانی، میدان لاله، بوستان لاله

خیابان پروین اعتصامی، خیابان شیخ طوسی، خیابان اوحدی، خیابان لاله، میدان لاله، بوستان لاله

خیابان بعثت، چهار راه بعثت، میدان لاله، بوستان لاله

حضور دارند و محل گردهمایی مسافران تاریخ در صبح روز هفتم اردیبهشت ماه، تالار هنر است.

بعد از ظهر نیز از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در محورهای:

میدان شهدا، چهار راه تختی، میدان امام حسین، خیابان سپاه، میدان نقش جهان

میدان انقلاب، میدان امام حسین، خیابان سپاه، میدان نقش جهان

محور پل فردوسی، خیابان استانداری، خیابان سپاه، میدان نقش جهان

میدان قدس، خیابان هاتف، خیابان حافظ، میدان نقش جهان

میدان احمدآباد، خیابان احمدآباد، خیابان حافظ، میدان نقش جهان

 می توانید شاهد حضور آن ها باشید و محل گردهمایی بعد از ظهر این مسافران، نمایشگاه نقش جهان در این میدان است.

می گذرند و ما با آن ها سلفی می گیریم. به خاطر لباس هایشان، به خاطر این که تاریخ به اندام آن ها خوش نشسته و یادآور دورانی پر شکوهند، اما این سوالی است که همگان باید از خود بپرسیم. اگر صد سال بعد قرار باشد ما با همۀ جزییات امروزیمان به عنوان مسافران تاریخ از میان سیل انبوه همشهری های صد سال بعدمان عبور کنیم، آیا نسل های بعد با ما که سابقۀ خاطره نوشتن بر سی و سه پل با اسپری های شیمیایی سیاه و  قرمز را داریم، با ما که زباله ها مان را از شیشۀ ماشین بیرون می اندازیم، با ما که به فکر هر چه پر شکوهتر کردن این شهر، با ایده ها و عمل ها و هنرهای خود نیستیم، با افتخار عکس خواهند گرفت؟ مهمترین درس مسافران تاریخ شاید این است که: «آااای همشهری ها، برای اصفهان شهروندی باشید که آیندگان از دیدار شکل و شمایل شما در آینده خوشحال شوند.»

کد خبر 300484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.