شش نامزد؛ شش دولت؛ شش اولویت

با شروع تبلیغات ریاست جمهوری، شش نامزد تایید صلاحیت شده ماراتن انتخاباتی خود را آغاز و برای جلب اعتماد و رأی مردم، برنامه ها و وعده های رنگارنگ انتخاباتی خود را اعلام کرده اند.

به گزارش  ایمنا، بر اساس  ماده ۶۶ قانون انتخابات، تبلیغات و فعالیتهای انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از تاریخ اعلام اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده، رسماً آغاز شده است و  تا 24 ساعت قبل از انتخابات یعنی 27 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. بر این اساس، در کنار مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری که نه به صورت  دو به دو بلکه با حضور هر شش کاندید انجام خواهد شد، هر یک از آنها برنامه ها و شعارهایی نیز برای ستادهای تبلیغاتی خود تعیین کرده اند که برای شناخت بیشتر مخاطبان همیشگی ایمنا،  به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم.

دولت راستی و درستی: حقوق برجای مانده مردم بزرگ ایران
در میان شش نامزد احراز صلاحیت شده، "مصطفی میرسلیم" اولین چهره مشهوری بود که وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شد و تاکید کرد که به عنوان تنها نامزد "حزب موتلفه" در این عرصه شرکت کرده است و تا آخر انتخابات نیز خواهد ماند. او اعلام کرده که شعار اصلی دولت خود را «راستی و درستی» گذاشته و می خواهد برای  "احقاق حقوق برجای مانده مردم بزرگ ایران" آمده در این انتخابات شرکت کند.
دولت هاشمی طبا: حفظ سرزمین ایران
"مصطفی هاشمی طبا" دومین چهره سرشناسی بود که ثبت نام کرد و از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت شد. شعار انتخاباتی هاشمی طبا "حفظ سرزمین ایران" است و او بر لزوم تغییر اولویت‌های جمهوری اسلامی، اصلاح کشاورزی، رسیدگی به مردم محروم و ایجاد اشتغال تأکید کرده است.
دولت تدبیر و امید 2: ایران پیشرفته و پیشرو
"حسن روحانی" رئیس دولت یازدهم  یا همان دولت تدبیر و امید در چهارمین روز ثبت نام نامزدها به ستاد انتخابات وزارت کشور رفت. او حفظ و نگهداری از طفل نوپای برجام و دستاوردهای آن را از جمله دلایل ثبت نام مجدد خود معرفی نمود و هدف اصلی خود برای دولت دوازدهم را "ایران پیشرفته و پیشرو" دانست؛ یعنی همان مدلی که در سند چشم‌انداز 20 ساله مشخص شده، به دست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی  تأیید و به  امضای مقام معظم رهبری رسیده است. "توسعه پایدار و اشتغالزا" که هم موجب پیشرفت اقتصادی شود و هم به محیط زیست آسیب نرساند از دیگر اولویت‌های معرفی شده روحانی است.
دولت کار و کرامت: نجات کشور
"سید ابراهیم رئیسی" که نام دولت خود را «کار و کرامت» گذاشته، اعلام کرده برای "نجات کشور" آمده است. او اعلام کرده که نسبت به ریشه‌های مسائل کشور و گرفتاری‌های مردم آگاهی و اشراف دارد و عمیقاً معتقد است این وضعیت قابل تغییر است. تحول در مدیریت اجرایی، بکارگیری مدیران امین و قوی و حرکت آگاهانه بر اساس اهداف و برنامه‌ای جامع و همه‌جانبه  در انتخابات و اقتصاد درون نگر و برون زا از برنامه های او در سیاست داخلی و تعامل با حکمت، عزت و مصلحت با همه کشورها جز با اسرائیل از جمله برنامه های او در حوزه سیاست خارجی هستند.
دولت مردم: انقلاب اقتصادی و مدیریتی
"محمد باقر قالیباف" که  در آخرین روز ثبت نام نامزدهای انتخاباتی وارد گود انتخابات شد اعلام کرده است که نام دولت او " دولت مردم " خواهد بود که البته هیچ ستادی ندارد و ستاد او  از درون هر خانواده ایرانی شکل خواهد گرفت. او وعده داده در یک دوره چهار ساله با انقلابی اقتصادی درآمد کشور را دو و نیم برابر افزایش می دهد، ۵ میلیون شغل ایجاد کند، نظام مالیاتی را به نفع ۹۶ درصد مردم تغییر دهد و از همه مهمتر برنامه ای مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری اقشار کم درآمد اجرا می کند.
تهیه برنامه محرک اقتصادی برای خروج از رکود،در کنار کنترل شدید قیمت اقلام اساسی و کالاهای مصرفی و مورد نیاز مردم  از دیگر برنامه‌های دولت احتمالی آینده قالیباف معرفی شده است. او مدعی است در حوزه‌های تولید و کشاورزی هم برنامه‌ریزی‌های دقیق و عینی متناسب با ویژگی‌های منطقه‌ای صورت می دهد که این امر به تنهایی می تواند حجم بسیار بالایی از اشتغال را با کمترین نیاز به سرمایه‌گذاری ایجاد ‌کند.
دولت کاندیدای مکمل: بیکاری، محیط زیست و آب
"اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهور آخرین فرد در بین نامزدهای احراز صلاحیت شده بود که در آخرین روز ثبت نام در ستاد انتخابات کشور حاضر  شد. او اصرار گروه ها و اشخاص  را دلیل کاندیداتوری خود دانسته و اعلام کرده  است که در کنار و مکمل روحانی خواهد بود. جهانگیری معتقد است برای این که کشور به نقطه مطلوب برسد، مسائل اقتصادی جایگاه بسیار ویژه ای در دولت دوازدهم خواهد داشت. مسئله "بیکاری، محیط زیست و آب" مهمترین مسائل کشور از دید این نامزد انتخابات ریاست جمهوری است. اشتغال زایی، لزوم فعالیت بخش های خصوصی و اقدام دولت در تامین امنیت و ثبات از دیگر مسائلی هستند که جهانگیری آنها را اولویتهای دولت دوازدهم می داند.
در مجموع، هر چند نام ستادها، شعارها و وعده های انتخاباتی شش نامزد ریاست جمهوری تا حد زیادی اعلام شده؛ اما هنوز در روزهای نخست تبلیغات ریاست جمهوری قرار داریم و باید دید بازتاب این فعالیتها و نیز مناظره های تلویزیونی چه تأثیراتی بر رویکرد این نامزدها خواهد داشت و در نهایت کدامیک مورد اعتماد مردم قرار می گیرند و می توانند آرای آنها را به خود اختصاص دهند.08179/122/10

کد خبر 300397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.