جمالی نژاد: شبکه شهرهای دانش محور جهان اسلام راه اندازی شود

در اجلاس جهانی شهرداران جهان اسلام شهردار اصفهان پیشنهاد راه اندازی شبکه شهرهای دانش محور در جهان اسلام اعلام کرد که مورد استقبال شهرداران قرار گرفت.

به گزارش ایمنا،  مهدی جمالی‌نژاد در دومین روز اجلاس شهرداران جهان اسلام در نشست تخصصی این اجلاس که در هتل همای شماره یک مشهد برگزار شد، گفت: راه‌اندازی شبکه شهرهای نوآور و دانش محور اسلامی را پیشنهاد می‌دهم. این اقدام فرصتی برای تبادل نظر شهرهای اسلامی و نزدیکی سران شهرهای اسلامی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد این دبیرخانه همبستگی دانشی این شهرها را در پی خواهد داشت، عنوان کرد: این اقدام سبب می‌شود دیپلماسی قوی دانشی در دل دیپلماسی شهری شکل گیرد.

شهردار اصفهان با اذعان به اینکه امروزه نمی‌توان تحولات نوظهور جهان را نادیده انگاشت، گفت: این درحالی است که عده‌ای معتقدند جهانی شدن وادی خطرناکی است و نباید آن را دنبال کرد. گروه دیگری نیز روند جهانی شدن را جبری و قطعی تلقی می کنند و از آن به قطعیت سخن به میان می‌آورند.

جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه شهرهای اسلامی باید از میان این دو نگاه افراطی راه میانه‌ای در پیش گیرد، گفت: باید به جهانی شدن آری گفته و به پروژه جهانی سازی نه گفت.

وی در ادامه افزود: شهرهای اسلامی باید در شرایط جدید توانایی تغییر و تحول را داشته و در اتمسفر پرشر و شور جهانی شدن با چشم‌اندازی روشن گام بردارند.

شهردار اصفهان عنوان کرد: هیچ کس نمی‌پذیرد کورکورانه و بدون اطلاع سرمایه‌های فرهنگی خود را به سرمایه‌داران را تقدیم کند. اینجاست که می‌توان گفت جهانی سازی یک تهدید همیشگی است.

وی با اشاره به اینکه جهانی شدن در قالب همگرایی و دیپلماسی فعال یک فرصت همیشگی نیست، اظهار کرد: تعلل در ایجاد زیرساخت‌ها غیرقابل جبران خواهد بود. با نگاهی به گذشته و سیر در تاریخ، به دورانی می‌رسیم که شهرهای اسلامی در اوج اقتدار و سعادت زندگی می‌کردند و مسیرهای پیشرفت را در می‌نوردیدند.

وی ادامه داد: سرزمین‌های پهناور اسلامی بدون مرزهای فرضی که دل‌ها را منفک و روح آنها را تکه تکه کند، پیوندی یک پارچه داشتند وشهرهای آنان همچون نگینی می‌درخشیدند.
شهردار اصفهان ابراز کرد: مراکز علمی طرح ریزی شالوده و پیشان شهرها را برعهده داشتند.

جمالی‌نژاد افزود: کاربست اصلی این شکوه و جبروت، بصیرت و تقویت فهم مشترک از آموزه‌های غنی اسلامی و همبستگی شهرها و کشورهای اسلامی در قالب امت واحده بوده و هست.

وی عنوان کرد: اعتقادی که بر مبنای گذشته کشورهای اسلامی به وجود آمده و اتحادیه اروپا را شکل داده است. در نتیجه بازارهای مشترک و بدون مرز فعالیت یکپارچه دارند.
شهردار اصفهان در ادامه خاطر نشان کرد: باید یک خوانش مجددی از روابط فی‌مابین داشته باشیم و بازگشتی به هویت و گفتمان مشترکمان کنیم بلکه باید عظمت امت واحده اسلامی را به کار گیریم.

جمالی‌نژاد به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و نظرات خلاقانه و مبتکرانه را یکی از این روش‌ها عنوان کرد و گفت: در گذشته مساجد، نظامیه‌ها و رصدخانه‌ها و غیره مرکز تبادل اندیشه بود و امروزه هم می‌توانیم مراکز خلاق و نوآور را ایجاد نماییم.

کد خبر 300394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.