لزوم الگوسازی مدل چینی‌ها در پویاسازی محلات

حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به نقش محلات در اقتصاد شهری گفت: در گذشته شهرها با داشتن بازارچه های محلی نقش موثری در اقتصاد محله داشتند، اما اکنون با تخصصی شدن بازارچه ها کارکردهای محلات تغییر پیدا کرده است.

به گزارش ایمنا، حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به نقش محلات در اقتصاد شهری گفت: در گذشته شهرها با داشتن بازارچه های محلی نقش موثری در اقتصاد محله داشتند، اما اکنون با تخصصی شدن بازارچه ها کارکردهای محلات تغییر پیدا کرده است.
وی افزود: اکنون محلات در قالب استارتاپ‌ها و همچنین بازارچه‌های کوچک صنایع دستی می توانند نقش خود را در اقتصاد شهرها ایفا کنند.
عضو کمیسیون برنامه بودجه تاکید کرد: مطالعات میدانی نشان می‌دهد، همچنان بازارچه‌های محلی که می تواند با هدایت سرای محله‌ها هدایت یافته و برنامه ریزی شده تلقی شوند اقتصاد محلات را در راستای اقتصاد شهری ساماندهی کنند.
نماینده شاهین شهر در مجلس خاطرنشان کرد: کارآفرینان شهری که توانسته‌اند با استفاده از منابع محدود ضمن ایجاد شغل، درآمد کسب کنند باید از سوی محلات شناسایی و ایده فعالیت اقتصادی آنها آموزش داده شود.
این نماینده مجلس گفت: بازارچه‌های محلی با ایجاد بستری برای فروش کالاهای مورد نیاز شهروندان همچنین بازاری برای صنایع دستی مورد نیاز آنها نیز فراهم می‌کنند که ضمن تحول اقتصادی در بروز نشاط اجتماعی نیز جایگاه ویژه دارد.
نماینده شاهین شهر در مجلس با اشاره به کارکرد محلات در نظام اقتصادی چین گفت: کشور چین توانسته با استفاده از نیروی کار ارزان و فعال کردن قشر زنان و نوجوانان قیمت تمام شده کالاهای خود را به شدت کاهش دهد و در کاهش بیکاری و افزای اشتغال هم نقش موثری ایفا کند.
وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد این کشور همه فعالیتهای مونتاژ کالاهای خود را پس از برگزاری کلاس های آموزشی و تمهیدات امنیتی به داخل خانه ها فرستاده و محلات خود با جمع آوری کالاهای تمام شده نقش خود را در اقتصاد ایفا می‌کنند.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: استفاده از الگوی چینی برای پویاسازی محلات می‌تواند با تحقیق و برنامه ریزی و با ارائه مدل ایرانی اجرایی شود.
منبع: شهر فردا
کد خبر 300192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.