برای شاد بودن باید نسبت به آن متعهد شوید

شادی و و رضایت از زندگی، یکی از شاخص های اصلی سلامت روان است که برای حفظ و استمرار آن راهکارهای زیادی وجود دارد.

به گزارش ایمنا، سلامت روانی یک هسته مرکزی و اصلی شخصیت انسان سالم است و عبارت است از اینکه فرد احساس نشاط و شادی و رضایت از زندگی داشته، اضطراب نداشته باشد، بتواند از پس استرس های زندگی روزمره برآید و به لحاظ مهارت های زندگی و اجتماعی کفایت ها و شایستگی های لازم را داشته و عملکرد موثر اجتماعی و شغلی نیز داشته باشد.
در خصوص شادی و احساس رضایت درون با "دکتر احمدرضا قنبری، روانشناس" به گفتگو پرداختیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

تعریف شما از شادی چیست و چه عواملی باعث می شود که فرد حس رضایت درون و شادی داشته باشد؟
همانگونه که می دانید شادی برای هر فردی تعریفی جداگانه دارد، اما معمولا احساس خوب داشتن، سرحال بودن امید به زندگی داشتن، انرژی داشتن، دوست داشتن زندگی از مفاهیم مختلف شادی است و راهکارهای زیادی برای رسیدن به شادی وجود دارد. اگرچه پول داشتن برای بسیاری از افراد موجب شادی می شود، اما تعداد زیادی از افراد نیز وجود دارند که با وجود این موضوع شاد نیستند.
 
مدیریت شادی چیست و چه زمانی شادی به واقعه ای تلخ و نا فرجام تبدیل می شود؟
شادی مانند تنفس و تغذیه است که ضرورت دارد، به این معنا که ما با شادی زندگی می کنیم. این در حالی است که مدیریت شادی بسیار اهمیت دارد. برخی افراد با تمسخر دیگران برای خود شادی ایجاد می کنند و گاهی اوقات از ابزاری مانند سیگار برای رسیدن به شادی استفاده می کنند که می توان گفت شادی را از بین می برد.
در واقع اگر شادی عوارض روحی، جسمانی و اجتماعی بد و یا حس گناه به همراه داشته باشد از آنها به عنوان شادی نافرجام یاد می شود. برای مثال زمانی که فرد سیگار می کشد و عامل زمینه ای سرطان را فراهم می کند، شادی تلخ ایجاد می شود.

در مورد راه های رسیدن به شادی توضیح دهید و آیا تنها خواستن و آرزو کردن برای ایجاد رضایت درون کافی است؟
چهار عامل باعث شادی می شود که شامل جنبه های بییولوژی (زیست شناختی)، سایکولوژی (روانشناسی)، جنبه های محیطی و نگرش ها و باورها است. اما تنها آرزو کردن برای رسیدن به شادی کافی نیست، بلکه افراد برای رسیدن به آن باید متعهد شوند و به خود قول دهند که شاد باشند و با وجود اتفاق افتادن موارد ناخوشایند به اراده خود در این مورد عمل کنند و به خواسته خود برسند.

ورزش کردن چه تاثیری در شادی افراد دارد و آیا نوع تغذیه در اضطراب و نگرانی افراد موثر است یا خیر؟
ورزش یکی از موارد زیست شناختی برای رسیدن به شادی است. در واقع ورزش در بدن افراد تولید اندروفین می کند. بنابراین ضد استرس، اضطراب و افسردگی است. همچنین همچنین غذاها نقش مهمی در شادی افراد دارند برای مثال غذاهایی با طبع سرد باعث کسل شدن آنها و غذاهای دارای طبع گرم باعث ایجاد شادی و نشاط در آنها می شوند. این در حالی است که یکی از دلایل افت تحصیلی دانش آموزان مصرف زیاد غذاهای نامناسب مانند سوسی و کالباس است که به دنبال آن تنش و نگرانی ایجاد می شود.
بنابراین مقدار و نوع غذای مصرفی، برنامه غذایی مناسب و درمان سریع بیماری ها نقش مهمی در جنبه های بیولوژیکی شادی دارند.  این در حالی است که اکنون این ضرب المثل "اگر ترشی نخوری، به جایی می رسی" در طب سنتی تایید شده است، به گونه ای که مصرف ترشی جات باعث ایجاد تنبلی، عصبانیت و اضطراب در افراد می شود. بنابراین برای ایجاد شادی باید به جنبه های بیولوژیکی و سلامت جسمانی خود توجه ویژه ای داشته باشیم.

شخصیت انسان ها تا چه حد در شادی آنها موثر سات و درون گراها برای رضایت درون باید چه مواردی را رعایت کنند؟
جنبه های روانشناختی و شخصیتی انسان ها در ایجاد شادی بسیار موثر است. برخی افراد درون گرا هستند که معمولا از آنها با عنوان افراد مودب و کم آزار تعبیر می شود که تعداد دوستان کمتری دارند و در میهمانی ها کمتر ظاهر می شوند و طبعا این افراد از شادی کمتری بهره می برند. اما برای شاد بودن این افراد باید در هنگام ضرورت ها از دایره خود بیرون آیند. این درحالی است که اعتماد و خود باوری عامل مهمی در حس رضایت افراد است.

منظور از جنبه های محیطی چیست و نگرش افراد تا چه حد در شادی آنها تاثیرگذار است؟
اگر افراد به محیط شاد و مثبتی بروند و با انسان های مثبت نگر، فعال و امیدوار معاشرت داشته باشند، به طور ناخودآگاه تاثیری مثبتی بر روی آنها دارد. همچنین این موضوع بسیار اهمیت دارد، به گونه ای که گفته می شود رفتار انسان تابع محیط بوده و محیط بر شخصیت آنها غلبه دارد.
باورها و نگرش هایی از این این دست که "من بسیار بد شانس هستم" و یا اینکه "به مردان نباید اعتماد کرد"  و یا اینکه نگرش فرد این باشد که خوشبختی و شادمانی تنها در مدرک تحصیلی و ثروت است در میزان شادی افراد بسیار اهمیت دارد.

افراد زیادی وجود دارند که در آستانه ازدواج هستند، پیشنهاد شما برای اینکه این افراد از ابتدا زندگی مشترک شادی را آغاز کنند چیست؟
ازدواج و انتخاب همسر تنها انتخاب جفت نیست، بلکه فرد با این تصمیم بزرگ کل سرنوشت خود را تعیین می کند. بنابراین توصیه می شود آنها معیارهای صحیح و منطقی انتخاب همسر را شناسایی کنند. به طور دقیق، عمیق، جدی و با حسایت برای شناخت طرف مقابل اقدام کنند، صادقانه وارد زندگی مشترک شوند، واقع بین باشند و به طور شفاف با یکدیگر صحبت کنند.
 همچنین کمک گرفتن از مشاور در این موارد بسیار اهمیت دارد. بنابراین چنانچه فرد در انتخاب همسر درست عمل کند، می تواند زندگی خود را بر مبنای شادی قرار دهد و حس رضایت درون داشته باشد.
علاوه بر این باید توجه داشت انسان ها از جنس متفاوت هسنتند که با رعایت مجموعه ای از اصول می توانند شادی را به ارمغان آورند. اینکه آنها باید در هر شرایطی به یکدیگر احترام بگذارند، نسبت به یکدیگر بردبار باشند، به توانایی های همدیگر اعتماد داشته باشند و به یکدیگر قول بدهند که در مواردی که با یکدیگر مخالف هستندف راه حل سومی برای حل مشکل پیدا کنند.

ممکن است فرد به سنی برسد که دیگر درآمد و داشته های وی باعث شادی او نشود، چگونه می توان با تغییر رفتار خود دوباره این شادی را به وجود آورد؟ استمرار شادی در زندگی به چه عواملی بستگی دارد؟
توقف یکی از عوامل خطرناک در حفظ شادی است. زندگی به مثابه آب است که اگر راکد بماند، چهره اش افسرده می شود. زندگی هیاهو و تکاپو است. بنابراین این افراد باید حرکت داشته باشند و فعالیت های دیگری را آغاز کنند تا حس رضایت درون همچنان در آنها وجود داشته باشد.
11174/130/15
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 278014

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.