تب دکترا یا بی اعتباری ارشد

جمعه 6 اسفند ماه، 260 هزار و 110 داوطلب در رقابت بر سر صندلی های مقطع دکتری بخت آزمایی کردند در حالیکه تعداد داوطلبان دکتری نسبت به سال قبل ۱۰۱ هزار و ۸۵۷ نفر افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، 260 هزار و 110 داوطلب، صبح جمعه 6 اسفند ماه برای دستیابی به معدود صندلی های مقطع دکتری به رقابت پرداختند، هنوز آزمون شروع نشده که نظرسنجی ها مقابل داوطلبان قرار گرفته و از آن ها می خواهد که میزان تأثیر سه عامل «ارتقاء شغلی و درآمد»، «کسب جایگاه اجتماعی» و «علاقه‌های علمی» را در تصمیم آن ها برای شرکت در آزمون دکتری مشخص کنند.
صادق داوطلب مقطع دکتری رشته مخابرات، پس از اتمام آزمون دکتری،  درباره آن می‌گوید: «امسال اولین سال نیست که در آزمون شرکت می‌کنم، پارسال هم شرکت کردم و امسال به عنوان دومین بار کنکور دادم ، کارشناسی ارشد را در دانشگاه آزاد خواندم اما به دنبال این هستم که در دانشگاه دولتی دکتری بخوانم. فعلا که هر سال امتحان می‌دهیم، ببینیم چه می‌شود.»
برای کلاس دکتری می خوانیم
او با صراحت و بی خیالی خاصی که در رفتار و صحبت هایش مشهود است در پاسخ به چرایی تصمیم برای دکتری دریک کلام می گوید: کلاس! کلاس اجتماعی،  همه می‌دانیم دکتر گفتن با کلاس است. اگرچه رشته من برق است و آزمونی که دادم بی‌ربط به شغلی که دارم نیست اما داشتن مدرک دکتری برای من ضروری نیست. با این وجود به دلیل جایگاه اجتماعی که دارد، دوست دارم که دانشجوی دکتری شوم.
صادق براین باور است که اخذ مدرک دکتری برای ارتقاء شغلی تنها برای کسانی است که در همان رشته مرتبط مشغول هستند اما بخش عمده آن را جایگاه اجتماعی تشکیل می‌دهد. او می‌گوید نیمی از ماجرا هم علاقه علمی است، چرا که کسی که علم کافی را نداشته باشد وقتی وارد مقطع دکتری می‌شود، ظرفیت به پایان رساندن آن را هم ندارد.
 او ادامه می دهد: ببینید جامعه ما به شکلی است که اگر کسی توانایی مالی داشته اما مدرک دیپلم هم داشته باشد بعد از چندبار دکتر و مهندس صدا کردن او توسط افراد این القاب برای او می‌ماند در حالیکه این وضعیت برای امثال ما فراهم نیست و همان بهتر که نیست اما در خلاء چنین فرصتی باید تلاش خودم را بکنم که در مقطع دکتری، علاوه بر توانایی علمی، جایگاه اجتماعی خود را نیز پیدا کنم.

وقتی فوق لیسانس جواب نمی دهد
امیر عباس، دانشجوی مخابرات هم درباره حضور در آزمون  دکتری می گوید: «شرایط جامعه و کاری در کشور به گونه‌ای شده است که فوق لیسانس جواب نمی‌دهد و مجبوریم دکتری بخوانیم، الان برای کسب شغل باید رزومه خیلی قوی‌ای داشته باشی. فکر می‌کنم داشتن مدرک دکتری یا حتی نوشتن همان دانشجوی دکتری در پیدا کردن یک شغل کمک زیادی کند.»
او هدف از شرکت در آزمون دکتری را بهبود شرایط شغلی عنوان می کند و می گوید: «ببینید در حال حاضر امنیت شغلی در کشور پایین است، از ترس از دست دادن شغل هم که شده، افراد به سمت گرفتن مدرک های بالاتر خیز بر می‌دارند.»
 امیر عباس در پاسخ به سه سوال سازمان سنجش مربوط به ارتقاء شغلی گزینه، خیلی زیاد و در پاسخ به سوال کسب جایگاه اجتماعی گزینه متوسط و در پاسخ به سوال علاقه مندی علمی گزینه خیلی زیاد را انتخاب کرده است. 
نادر هم داوطلب رشته برق الکترونیک است و از معدود کسانی  که تنها دلیل شرکت در آزمون را کسب مراتب علمی بالاتر عنوان می کند. او قصد دارد به طور آکادمیک درس خوانده  و در همین راستا مشغول به کار شود و به همین دلیل تحصیل را تا مقطع دکتری ادامه داده است.
 نادر می گوید آزمون امسال کمی سخت بود اما با این حال امیدوار است که شرایط قبولی در یکی از دانشگاه های شهر تهران را داشته باشد.
 سمیه هم یکی دیگر از داوطلبان آزمون دکتری در رشته صنایع است  که درباره هدف از شرکت در آزمون می‌گوید: دکتری خواندن من قدمی است برای آینده‌ام، این که حداقل برای خودم مفید باشم.
 سمیه در پاسخ به سه سوال ارتقاء شغلی، جایگاه اجتماعی و علاقه علمی گزینه ارتقاء شغلی را در اولویت خود قرار داده، او در شرکت صنعتی پدر خود مشغول به کار است و جایگاه اجتماعی برخواسته از دریافت مقطع دکتری را دلیل دیگر خود برای شرکت در آزمون عنوان می کند.
برادر و خواهر سمیه دارای مدرک دکتری هستند.

افزایش بی رویه ظرفیت تحصیلات تکمیلی خلاف است
وزیر علوم از آزمون دکتری شعبه دانشکده زبان خارجی دانشگاه تهران بازدید کرده و تأکید می کند : ظرفیت پذیرش در رشته‌های مصوب شورای گسترش آموزش عالی برای تمام دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد در دوره دکتری، در هر رشته ۵ تا ۷ نفر است.
فرهادی، افزایش بی رویه ظرفیت تحصیلات تکمیلی را  خلاف  دانست و گفت: کمیته‌ای مدتها پیش در وزارت علوم تشکیل شده که درخواست راه‌اندازی رشته‌ها را به سرعت بررسی می کند و مجوزها صادر می‌شود.
این در حالی است که آمار داوطلبان آزمون ورودی دوره دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، تعداد ۱۰۱ هزار و ۸۵۷ نفر و این آمار نسبت به سال ۹۴ تعداد ۵۸ هزار و ۴۵۰ نفر و همچنین این آمار نسبت به سال ۹۳ تعداد ۱۹ هزار و ۷۱۹ نفر افزایش نشان می دهد.
صادق، امیرعباس، سمیه و نادر نمونه ای از 260 هزار داوطلب دکتری هستند که اغلب به دلیل جایگاه شغلی و اجتماعی و معدودی به دنبال علاقه های علمی در این آزمون شرکت کرده اند این در حالیست که بر اساس آمار هر ساله چند هزار نفر به آمار شرکت کنندگان در آزمون دکتری افزوده می شود!
سوال مهم این جاست که بازار کار، ادارات دولتی و بخش خصوصی ما توان بکار گیری این حجم از دانش آموختگان دانشگاهی آن هم با بالاترین مدرک دانشگاهی را دارند؟ مشاهدات، اوضاع اقتصادی و  حجم بیکاری جوانان نشان دهنده پاسخ این سوال خواهد بود./01182/142/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 272024

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.