چاقی؛ عامل 6 درصد کل سرطان‌ها است

سرطان یکی از بیماری های دنیای مدرن است که بخش عمده آن به علت عوامل محیطی و سبک زندگی افراد ایجاد می شوند و می توان با اصلاح و بهبود سبک زندگی گام موثری در پیشگیری از این بیماری هولناک برداشت.

به گزارش ایمنا، بیماران مبتلا به سرطان و اطرافیان آنها باید از یک رژیم غذایی برای بیماران سرطانی مطلع باشند زیرا این افراد با انجام هر دوره شیمی درمانی دچار تغییرات در سیستم بدن می‌شوند. این در حالی است که تغذیه و رژیم غذایی مناسب می‌تواند به کاهش عوارض شیمی درمانی کمک کند و نقش موثری در پیشگیری از انواع سرطان ها داشته باشد. در مورد اصلاح و بهبود شیوه زندگی جهت پیشگیری از سرطان با "دکتر الهه زکی زاده، دکترای تغذیه" به گفتگو پرداختیم که مشروح ان درادامه از نظرتان می گذرد:
سرطان چیست و مهم ترین عوامل در ایجاد سرطان شامل چه مواردی است؟
سرطان تقسیم و تولید غیرطبیعی سلول­ ها است که می­ تواند گسترش یابد. این بیماری مسئول 20درصد کل مرگ و میر­ها در کشورهای پیشرفته و 5درصد در کشورهای در حال توسعه است که تنها 10-5 درصد از انواع سرطان­ ها به دلیل مشکلات ژنتیکی به وجود می­ آیند و 95-90 درصد از آنها به علت عوامل محیطی و سبک زندگی افراد ایجاد می­ شوند.
از میان عوامل محیطی، مهمترین عوامل خطر ایجاد کننده سرطان، سیگار کشیدن، چاقی، مصرف الکل، عوامل عفونی، نور خورشید، فشارهای روانی، آلوده کننده­ های محیطی و مواد غذایی است. این در حالی است که بیشترین انواع شایع سرطان برای مردان شامل سرطان پروستات، ریه، کلورکتال، مثانه و برای زنان شامل سرطان سینه، ریه، کلورکتال و رحم است. همچنین مطالعات اپیدمیولوژیکی براورد کرده ­اند که به طور متوسط 35-32 درصد سرطان­ ها را می ­توان با تغییرات رژیم غذائی پیشگیری کرد.
چه شیوه هایی را برای اصلاح و بهبود زندگی جهت پیشگیری از سرطان موثر می دانید؟
1- دستیابی و حفظ وزن مناسب: در تمام طول زندگی در محدوده وزن طبیعی خود باشید. پیشگیری از بازگشت مجدد وزن در افرادی که موفق به کاهش وزن شده ­اند، توصیه می­ شود. چاقی عامل خطر سرطان و مسئول 6 درصد کل سرطان­ ها است. همچنین رابطه مثبتی میان افزایش وزن با سرطان­ های مری، پانکراس، مثانه، کبد، سینه، رحم، کلیه، کولون و رکتوم مشاهده شده است.
2- شیوه زندگی فعال: حداقل 5 روز هفته، 45 تا 60 دقیقه فعالیت داشته باشید.
بی­ تحرکی با افزایش خطر سرطان کولون همراه است و افزایش فعالیت بدنی باعث کاهش خطر سرطان سینه و کولون می­ شود.
3- کاهش مصرف گوشت­ های قرمز و فرآوری شده: چربی اشباع موجود در گوشت قرمز با افزایش خطر بروز سرطان­ های کولون، رحم، پروستات و خون همراه است.
4- توصیه به مصرف مواد غذائی گیاهی: مصرف مواد غذائی با پایه گیاهی ( سویا، مغزیجات، حبوبات، غلات کامل و سبوسدار) افزایش یابد. سویا پروتئین گیاهی و حاوی فیتواستروژن است. مصرف سویا با کاهش خطر سرطان­ های مرتبط با کاهش هورمون­های جنسی، همراه است.
همچنین استفاده از سویا پس از تشخیص ابتلا به سرطان­ های حساس به هورمون استروژن (سرطان سینه وابسته به استروژن و آندومتر) مورد بحث است. انجمن سرطان آمریکا توصیه می­ کند افرادی که سابقه سرطان سینه دارند از پودرهای مکمل سویا استفاده نکنند و مصرف سویا را به 3 واحد در روز محدود کنند. برخلاف توصیه به خانم ­ها، مصرف مرتب مواد غذائی حاوی سویا در مردان مبتلا به سرطان­های حساس به هورمون مثل سرطان پروستات مفید است.
5- مصرف قندهای ساده باعث افزایش قندخون، تری گلیسرید، بالا رفتن انسولین و افزایش بروز سرطان می­ شود. علاوه بر این مصرف غذاهای با گلایسمیک ایندکس بالا باعث افزایش خطر سرطان تخمدان، اندومتر، سینه، کولون، پانکراس و ریه می­شود. بنابراین بهتر است مصرف قندهای ساده تا حد ممکن کاهش و غلات کامل جایگزین آن شود.
افزایش مصرف فیبر موجود در مواد غذایی گیاهی باعث کاهش سرطان کولون، رکتوم، سینه و تخمدان می­ شود. مصرف میوه و سبزجات با کاهش خطر سرطان­ های دهان، مری، معده، روده، مثانه و ریه همراه است.
 مواد ضد سرطان موجود در میوه­ها و سبزیجات شامل آنتی اکسیدان­ ها مانند ویتامین C، ویتامینE، سلنیوم و فیتوکمیکال­ ها ( مواد شیمیایی مفید در گیاهان) است.
 6- محدودیت نوشیدنی­های الکلی: از مصرف نوشیدنی­ های الکلی پرهیزکنید .مصرف الکل علاوه بر افزایش خطر کبد چرب، منجر به افزایش خطر بروز سرطان خصوصا سرطان­ های دهان، حنجره، حلق، مری، ریه، کولون، کبد و سینه می شود.
7- بهبود روش­ های تهیه، فرآوری و نگهداری: مصرف نمک را محدود کنید. از ادویه­ ها و چاشنی­ های گیاهی برای طعم دار کردن غذاها استفاده کنید و از مصرف غلات و حبوبات کپک زده بپرهیزید.
آیا روش های طبخ غذا تاثیری در ابتلا به سرطان دارد؟
روش­ های نادرست نگهداری و طبخ مانند دود دادن، نمک سود کردن، حرارت دادن شدید مواد غذایی با ایجاد ترکیبات سرطان زا مثل هیدروکربن­ های پلی سیکلیک و آمین­های هتروسیکلیک باعث افزایش شیوع سرطان می­ شوند.
نیترات­ های سدیم و پتاسیم که در بسیاری از غذاها وجود دارد (برای مثال باعث رنگ صورتی سوسیس و کالباس می شود)، سرطان زاست. همچنین آکریلامید، ترکیب سرطان زائی است که در غذاهای غنی از کربوهیدرات مثل سیب زمینی و غذاهایی که در دمای بالا پخته می­ شوند، به وجود می ­آید. "آکریلامید" در طول سرخ کردن، کباب کردن به وجود می ­آید و با بروز سرطان مرتبط است.
توصیه نهایی شما برای پیشگیری از سرطان چیست؟
 انجمن سرطان آمریکا چهار توصیه را برای پیشگیری از سرطان موثر می داند که شامل موارد زیر است:
خوردن غذاهای سودمند و متنوع با تاکید بر مصرف غذاهای گیاهی، حفظ وزن مناسب،افزایش فعالیت بدنی و
عدم مصرف نوشیدنی­ های الکلی است.
11174/130/15
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 266645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.