شایع‌ترین سینوزیت‌ها از نوع ویروسی و آلرژیک هستند

نفس کشیدن برایتان مشکل شده، سردرد دارید، خلط امانتان را بریده و احساس سنگینی در سر ، کاری کرده که به فکر چاره بیفتید.

به گزارش ایمنا، با بروز این علایم سراغ پزشک می روید و او پس از بررسی رو به شما کرده می گوید:«شما مبتلا به سینوزیت هستید!»
اگر کمی آگاهی خود را از این بیماری و نحوه برخورد با آن را بالا ببرید، مطمئن باشید می توانید بر آن غلبه کرده و آن را درمان کنید. تشخیص سینوزیت چندان کار مشکلی نیست اما آنچه از اهمیت فوق العاده برخوردار است، نحوه برخورد بیمار با این بیماری است.
امروز با موضوع سینوزیت، راه های پیشگیری و درمان گفتگویی را با دکتر"کیانا شیرانی – متخصص بیماری های عفونی" انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:
تعریفی از سینوس داشته باشید که چه نقشی در بدن دارند؟
سینوس ها یک حفره های پُر هوایی هستند که در داخل جمجمه قرار دارند و در قسمت زیر چشم ها، بالای چشم ها و در پشت بینی قرار گرفته اند که از طریق یک سری مجاری باریک و ظریفی به داخل حفره بینی باز می شوند .
این سینوس ها نقش های مختلفی در بدن دارند از جمله اینکه باعث سبک شدن جمجمه و سر می شوند .
نقش بعدی سینوس ها این است که می توانند باعث زیباتر شدن صوت انسان شود و با تولید ترشحات و مایعات مخاطی و ورود این ترشحات به بینی باعث خروج آلودگی ها، گرد وخاک و ویروس های مختلف از حفره بینی و مجاری تنفسی شوند.
سینوزیت چیست؟ آیا این یک نوع بیماری شایع در دنیا است؟
سینوزیت به معنی التهاب مخاط پوشاننده سینوس است؛ سینوس های استخوانی سلول های مخاطی دارند که اگر مخاط پوشاننده سینوس ها دچار التهاب شود، به آن سینوزیت گفته می شود.
سینوزیت بیماری شایعی است و بسیاری از بیماران به دلیل ابتلا به آن به پزشکان مراجعه می کنند، زیرا به شدت کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد.
چه گروه سنی بیشتر در معرض این بیماری هستند؟
شامل حال همه گروه های سنی می شود اما شاید در سنین مدرسه بیشتر اتفاق بیفتد.
معمولاً هرکسی ممکن است در معرض ابتلا به سینوزیت باشد اما بیشتر افرادی که مکان های عمومی مثل مدارس قرار دارند، احتمال  ابتلا به این ویروس در آنها بیشتر است. 
حالت آلرژیک افراد هم ممکن است باعث سینوزیت شود؛ افرادی که انسداد خروجی بینی دارند نیز مستعد ابتلا به سینوزیت می شوند. 
افراد شناگر، افرادی که نقص ایمنی در بدن دارند و افرادی که اسید معده آنها زیاد ترشح می شود و معمولاً احساس ترش کردن دارند،ممکن است بیشتر مبتلا به سینوزیت شوند.
علایم این بیماری چیست؟
سینوزیت علایم بسیار متغیری بسته به شدت آن و اینکه عامل بیماری سینوزیت چه باشد، دارد. 
در مجموع علائم آن احساس درد و ناراحتی در صورت، سردرد، تب،افزایش ترشحات بینی، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، حالت تهوع، تورم اطراف چشم، تغییر رنگ پلک ها، بوی بد دهان و حتی کاهش حس بویایی و چشایی، احساس ضعف و بی حالی و احساس دندان درد است.
آیا این بیماری انوع مختلفی دارد؟
به دو نوع تقسیم بندی اشاره می کنم، یکی تقسیم بندی اینکه عامل بیماری سینوزیت چه باشد و دیگر اینکه طول دوره چگونه باشد.
در مواردی که کمتر از 3 ماه علامت دار باشد می گوییم موارد حاد هستند و اگر این بیماری بیش از 3 ماه طول بکشد سینوزیت مزمن است، اما اینکه چه عاملی باعث ایجاد سینوزیت می شود یک نوع تقسیم بندی دیگر است، ویروس ها، باکتریال و قارچ ها می توانند باعث ایجاد سینوزیت شوند.
شایع ترین سینوزیت ها سینوزیت های ویروسی و آلرژیک هستند، سینوزیت های قارچی بسیار شیوع کمتری دارند و در افرادی که بدن آنها نقص ایمنی دارد یا مبتلا به سرطان هستند و شیمی درمانی انجام می دهند، اتفاق می افتد.
در مورد سینوزیت های ویروسی که از همه شایع تر هستند، به دنبال انتقال قطرات تنفسی آلوده به ویروس، فرد ممکن است مبتلا به سینوزیت شود که این موارد بیشتر در مکان های عمومی مثل داخل اتوبوس اتفاق می افتد.
درمان سینوزیت چگونه انجام می شود؟
سینوزیت های ویروسی طی 10 روز برطرف می شود و نیاز به درمان خاصی ندارد و هر کس که علایم سرماخوردگی داشته باشد می تواند عامل انقال ویروس سینوزیت هم باشد.
در سینوزیت های آلرژیک ، هر ماده غذایی و هر چیزی که در محیط قرار دارد ، ممکن است فرد نسبت به آن حساسیت داشته باشد مثل پَر، پَشم، گل، گیاه، موی حیوانات، گرد و خاک و یا مواد غذایی خاص که ممکن است در فرد ایجاد حساسیت کند.
درمان سینوزیت های آلرژیک این است که ماده حساسیت زا شناخته شود و از بدن دور بماند.
در مورد سینوزیت باکتریال باید گفت جایی که نیاز به آنتی بیوتیک است هنگام تشخیص ابتلابه سینوزیت باکتریال می باشد.
هنگام ابتلا به سینوزیت باکتریال ممکن است ترشحات بینی حالت چرکی پیدا کنند و سردرد شدیدتر و بوی دهان بیشتر باشد که استفاده از آنتی بیوتیک ها تجویز می شود اما در کنار آن شستشوی دهان و بینی با آب سرم و استفاده از اسپری داخل بینی هم می تواند کمک کننده باشد.
11134/130/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanew
کد خبر 259435

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.