دو سوم مبتلایان به ایدز از بیماری خود اطلاعی ندارند

ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) بیماری است که به علت ضعف‌ عمده‌ در دستگاه‌ ایمنی ناشی از ابتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) به وجود می‌آید

به گزارش ایمنا، یکی از بیماری های مهلکی که در بیست سال گذشته تمامی ۵ قاره جهان را فرا گرفته و تاکنون میلیون ها نفر را به هلاکت رسانده، میلیون ها بچه یتیم بر جا گذشته و میلیون ها نفر را به کام مرگ کشانده بیماری ایدز است.
ایدز نام یک بیماری ویروسی است که سیستم دفاعی بدن انسان را مختل می کند و این‌ امر باعث‌ کاهش‌ توانایی‌ بدن‌ در مقابله‌ با عفونت‌ها و توانایی‌ سرکوب‌ سلول‌های‌ غیرطبیعی‌ مثل‌ سلول‌های‌ سرطانی‌ می‌شود. 
ویروس‌ ایدز سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در خون (لنفوسیت‌ها) و سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در بافت‌ها مانند مغز استخوان‌، طحال‌، کبد و گره‌های‌ لنفاوی‌ را درگیر می‌سازد؛ در مجموع‌ باید گفت‌ که‌ ایدز یک‌ نوع‌ نقص‌ ایمنی‌ ثانویه‌ است‌ که‌ در سیر عفونت‌ با ویروس‌ ایدز ایجاد می‌شود.
ابتلا به بیماری ایدز در اغلب موارد با عوارض ساده‌ای مانند اسهال ، خارش پوست و افزایش خفیف حرارت بدن شروع می‌شود. این عوارض پس از چند هفته خودبخود برطرف می‌شود و شخص خیال می‌کند که به سرماخوردگی دچار بوده است.
از آنجا که ساخته شدن پادتن‌های موثر حدود 14 روز طول می‌کشد دراین زمان جدال بین ویروسها و پادتن‌ها در جریان است. 
پس از سپری شدن این مرحله دورانی فرا می‌رسد که حال شخص بیمار خوب می‌شود اما در خون او پادتن ضد ایدز را می‌توان تشخیص داد و از خون وی ویروس ایدز را بدست آورد.
لنفوسیت T4 که  به ویروس ایدز مبتلا شده است شروع به تقسیم می‌کند همین امر باعث تورم غدد لنفاوی می‌شود. تورم غدد لنفاوی گاه ماهها یا سالها بعد از ابتلای اولیه پدیدار می‌شود و می‌تواند مدتها به همان حال باقی بماند. 
شعار مشترک روز جهانی مبارزه با ایدز از سال 2011 به صفر رساندن انتخاب شده است، به صفر رساندن مرگ ناشی از ایدز، به صفر رساندن برچسب تبعیض و به صفر رساندن مبتلایان جدید است.
این سه عامل عواملی هستتندکه باعث می شود که به بیماران مبتلا به ایدز با نگاهی متفاوت بنگریم.
برای آگاهی بیشتر درباره ایدز و راهکارهای پیشگیری از شیوع این بیماری، گفتگویی را با "دکتر مرجان مشکاتی - کارشناس مسؤل ایدز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان" انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
وضعیت شیوع ایدز در کشور ما نسبت به سایر کشورها چگونه است، آیا کنترل این بیماری موفقیت آمیز بوده است؟
تعداد موارد شناسایی شده در ایران بر اساس گزارش اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، تا پایان خرداد ماه حدود 32 هزار نفر است اما باید تعداد 90 هزار بیمار در سطح کشور شناسایی شده باشند.
در واقع فقط 30 درصد یابه عبارتی دیگر دو سوم بیماران مبتلا به ایدز در ایران شناسایی شده اند و بسیار مهم است که مبتلایان به موقع شناسایی شوند تا اقدامات درمانی و مراقبتی برای آنها انجام شود.
شایع ترین راه انتقال استفاده از سرنگ مشترک در میان معتادان تزریقی است اما در سالهای اخیر افزایش انتقال از طریق ارتباط های جنسی گزارش شده و لازم است در هر دو مورد اقدامات ویژه ای انجام شود.
برای معتادان تزریقی، سرنگ و سوزن های یکبار مصرف توزیع شده و برنامه های کاهش آسیب اجرا می شود که این اقدامات باعث شده آمار شیوع ایدز در معتادان تزریقی کاهش پیدا کند و کنترل شود اما در بخش انتقال از طریق ارتباط جنسی لازم است آموزش های بیشتری به افراد داده شود و وسایل پیشگیری  بهداشتی از جمله "کاندوم" برای افراد مبتلا به ایدز که ارتباطات جنسی دارند ، انجام شود.
اشاره کردید دو سوم مبتلایان به ایدز از بیماری خود اطلاعی ندارند، سیاست های نظام بهداشت و درمان برای کمک به این افراد و انجام تست در این بخش از جامعه چیست؟
مردم باید از راه های انتقال و راهکارهای پیشگیری از ابتلا به ایدز آگاه شوند. وجود باورهای غلط درباره این بیماری عاملی برای عدم مراجعه دو سوم بیماران مبتلا به ایدز است. 
یکی از باورهای غلط این است که آخر بیماری ایدز مرگ است، در حالی که واقعیت حکایت از آن دارد که ایدز یک بیماری مزمن واگیر دار است و اگر افراد به موقع مراجعه کنند می توانند تحت مراقبت قرار گرفته و عمر طبیعی همچون سایر افراد داشته باشد.ایدز مثل دیابت تا آخر عمر همراه فرد مبتلا است و باید اقدامات مراقبت به طور مرتب انجام شود.
پنهان کردن بیماری ایدز دلیل اصلی رشد آمار است، چگونه می توان به نوجوانان درباره این بیماری آگاهی داد؟
نوجوانان و جوانان از مهمترین گروه های سنی هستند که باید درباره راهکارهای عدم انتقال بیماری ایدز آگاهی داشته باشند.
ایدر یک برنامه کشوری دارد که در شورای عالی سلامت امنیت غذایی با حضور ریاست جمهوری تصویب شده و همه سازمان های ذیربط آن مشخص شده اند که یکی از آنها سازمان آموزش و پرورش است.
سازمان آموزش و پرورش متولی آموزش به دانش آموزان است و در سطح کشور قرار است مقاطع تحصیلی هفتم و دهم در خصوص راههای انتقال و مهارت های زندگی آموزش ببینند.
در استان و شهر اصفهان برای انجام تست بیماری ایدز به چه مراکزی می توان مراجعه کرد؟
توصیه ما این است کلیه افرادی که خود یا همسرشان سابقه اعتیاد یا رابطه جنسی محافظت نشده دارند، حتماً آزمایش ایدز دهند.
این امکان را دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در همه مراکز شهر و استان اصفهان مهیا کرده است.
در شهراصفهان مرکز اصلی انجام این آزمایش ها، "مرکز بهداشتی و درمانی نواب صفوی" واقع در فلکه احمدآباد ابتدای خیابان بزرگمهر است که با عنوان "مرکز مشاوره بیماری های رفتاری" فعال می باشد.
در این مرکز شماره تماس 32275359 صبح ها و بعداز ظهرها برای مشاوره بیماری ایدز آماده پاسخگویی است.
لازم است شهروندان آگاه باشند که کلیه خدمات مربوط به ایدز در این مرکز رایگان است و اطلاعات افراد هم محرمانه باقی می ماند. 
در سایر شهرستان ها هم مراکز بهداشتی به همین ترتیب به مراجعه کنندگان خدمت رسانی خواهند کرد.
11134/130/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 258661

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.