روابط اجتماعی روزمره نقشی در انتقال ایدز ندارند

روابط اجتماعی روزمره مانند دست دادن، روبوسی کردن و صحبت کردن در انتقال بیماری ایدز نقشی ندارند.

به گزارش ایمنا، بیماری ایدز اگر مراقبت منطقی و ضروری داشته باشد باعث می شود تا به آسانی مبتلا به ایدز نشویم. علایم این بیماری بین 8 تا 10 سال نمایان می شود که این مدت زمان در افراد مختلف، متفاوت و متغیر است. ویروس اچ ای وی یک عفونت ویروسی پویا است که باعث بیماری مزمن شده و بنابر دانش فعلی بشری پس از ورود به بدن، به راحتی نمی تواند از بدن خارج شود و البته به این معنی نیست که در درمان این بیماری ناتوان هستیم. این ویروس باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و با تضعیف شدن سیستم دفاعی بدن باعث تکثیر عفونت های فرصت طلب در فرد شده و حیات او را تهدید میکند. اچ ای وی پس از ورود به بدن در داخل سلول های دفاعی تکثیر می شود. فرد در این زمان بی علامت بوده ولی به شدت قابلیت انتقال دارد و می تواند در تماس های جنسی یا تزریق مشترک سایرین را مبتلا کند.
در خصوص کنترل و علایم و مراقبت های لازم این بیماری گفتگویی را با "دکتر کتایون طائری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان" انجام دادیم که شرح آن را در ذیل می خوانید:
آیا این بیماری یک بیماری خطرناک و وحشت آور است؟
زمانی که فرد اطلاعات کافی از بیماری و نسبت به آن آگاهی نداشته باشد، با تصورات نامناسب دچار وحشت می شوند. در طی سال های اخیر به دلیل وجود دارو های مناسب و شناخته شده بیماری ایدز به یک بیماری مزمن قابل کنترل شناخته شد.
زمانی یک بیماری عفونی به بیماری جدی و نگران کننده تبدیل می شود که عامل بیماری زا را نشناسیم، یا عامل بیماری زا خیلی مهاجم باشد و راه انتقال و پیشگیری آن را ندانیم و همچنین دارویی برای کنترل آن نداشته باشیم و اگر این موارد را مرور کنیم هیچ کدام شامل ویروس اچ ای وی نمی شود.
بهترین زمان شروع درمان در چه مواقعی است؟
ملاکی که برای درمان این بیماری در نظر گرفته شده تعداد سلول های گلبول سفید و دفاعی است که اگر به کمتر از 500 نرسد بهترین زمان برای شروع درمان است و تنها راه تشخیص بیماری ایدز آزمایش خون است.
چه عواملی می تواند احتمال بروز این بیماری را خبر دهد؟
برخی از عوامل بیماری زا مانند آفت و یا میکروب های دهانی که اغلب خیلی خطرناک نیستند ولی می توان آنها را به عنوان یک هشدار دهنده شناخت. از دیگر عوامل می توان به میکروب های بیماری مننژیت بیماری عفونت مغز اشاره کرد. اما در کل ویروس ها عاملی هستند که همیشه باید در کنار یک سلول دیگر قرار گیرند تا زنده بمانند و در غیر این صورت نمی تواند عامل بیماری شود.
باید یادآور شد که میزبان اصلی این ویروس گلبول های سفید است و زمانی که ویروس در بیرون از بدن قرار گیرد سریع از بین می رود. بنابراین ویروس ایدز ویروس ضعیفی است و عواملی مانند گرما و ضد عفونی کننده ها می توانند ویروس را از بین ببرند. پوست بدن یکی از محافظ های بسیار خوبی برای بدن است و اگر پوست سالمی داشته باشیم و از این طریق وارد نمی شود.
آیا روابط اجتماعی روزمره در انتقال این بیماری موثر است؟
اچ ای وی از طریق روابط اجتماعی معمول وارد بدن نمی شود. بنابراین از طریق خوردن، آشامیدن، صحبت کردن، دست دادن، روبوسی کردن، استفاده از وسایل مشترک و باهم زندگی کردن در یک شرایط اجتماعی به عنوان همکار و یا همکلاسی انتقال اچ ای وی رخ نمی دهد. باید توجه کرد که مهمترین شخص در درمان و کنترل این بیماری خود فرد است و رفتار منطقی با این افراد و جلب حمایت انها به ما کمک می کند تا این افراد ترد نشوند وهمچنین در کنترل این بیماری بسیار کمک کننده است.
آیا دو فردی که مبتلا به ویروس اچ ای وی هستند می توانند بدون مراقبت های لازم و کنترل نشده رابطه داشته باشند؟
به دلیل اینکه ویروس در بدن هر فرد ممکن است ماهیت خاصی داشته باشد و زن و شوهر در صورت  مبتلا بودن به این ویروس با روابط کنترل نشده ممکن است در انتقال این ویروس شکل و ماهیت آن تغییر کند و تبدیل به ویروس سخت تری در بدن شود. آن ها می توانند زندگی عادی را داشته باشند ولی همواره با راه های محافظتی روابط را برقرار کنند.
 این بیماری به چه صورت درمان می شود و چه داروهایی برای آن در نظر گرفته شده است؟
زمانی که تعداد گلبول های سفید به میزان مشخصی برسد درمان را شروع می کنیم . دارو های مصرفی از ترکیب چند نوع دارو درست شده و به هنگام مصرف داروها به تدریج سطح گلبول های سفید و دفاعی بدن بالا و بالاترمی رود و قدرت دفاعی و ایمنی افزایش پیدا می کند.  از طرفی تعداد ویروس ها در خون کاهش پیدا می کند و با آزمایش های متعدد این روند بهبودی مشخص می شود. خوشبختانه این دارو ها در کشور ما رایگان است. بیماران برای اینکه عادت کنند به این داروها و این دوره ناراحت کننده را طی بکنند به شدت به حمایت همکاران و خانواده هایشان نیاز دارند.
آیا لازم است با مراجعه به دندان پزشک در صورت مبتلا بودن گفته شود؟
عموم پزشکانی که با خون و فرآورده های خون مانند دندان پزشکان در ارتباط هستند باید اصول استاندارد احتیاط را رعایت و بیمار مراجعه کننده را به عنوان یک فردی که ممکن است یکی از این ویروس ها را داشته باشد قلمداد کنند. بنابراین برخوردی که با فرد مبتلا می شود تفاوتی با یک فرد معمولی ندارد ولی در مواقعی با گفتن فرد در مورد بیماری اش مراقبت ها و نوع دارویی که داده می شود فرق می کند.
تفاوت اچ ای وی و ایدز چیست؟
تفاوت این دو در ورود ویروس و همنشین شدن با ویروس های دیگر بدون علامت است. بنابراین زمانی که ویروس بدون علامت باشد به عنوان مبتلا به اچ ای وی شناخته شده  و اگر علامت دار شود با بیماری های خاص و پیچیده، به عنوان ایدز محسوب می شود.
توصیه پایانی ؟
باید بپذیریم اگر چه با یک بیماری غیر قابل کنترل مواجه هستیم ولی هدف اصلی این است که افراد مبتلا به اچ ای وی نشوند و اگر مبتلا شدند به موقع مراجعه کنند. راه تشخیص گروه های مختلف سنی خصوصا جوانان تست و آزمایش دادن است و توصیه می شود به آموزش هایی که می گیرند بها بدهند و اطلاعات صحیح را از مراکز معتبر مشاوره درمانی دریافت کنند که می توانند با شماره تلفن 09686 تماس بگیرند و صرفا با اطلاعاتی که از شبکه های مجازی می گیرند دچار وحشت نشوند و از انجام آزمایش نترسند.  
11180/130/15
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 258379

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.