آنفلوآنزا بیماری شدید تنفسی است/ زنان باردار بیشتر مراقب باشند

سردرد ناگهانی، درد ماهیچه و حتی استخوان، سرفه و گلودرد، آبریزش بینی، تب و ضعف و بی‌حالی شدید، همه و همه نشانه های بیماری سختی هستند که اگر به آن مبتلا شده باشید، تایید خواهید کرد که قدرت زمین گیر کردن فرد، دست کم به اندازه چند شبانه روز را داست؛ صحبت از بیماری آنفلوانزاست که حتما اسم چند گونه از آن به گوشتان خورده است.

به گزارش ایمنا، آنفلوآنزا (Influenza) یکی از شایع ترین بیماری های فصل سرماست که منشا آن ویروسی است که دستگاه تنفسی را با عفونت شدید مواجه می کند.
در روزهای گذشته مسافران اربعین حسینی کم کم از راه رسیدند و هوا نیز سر شده که باعث شیوع بیماری آنفلوانزا در کشور شده است.
به همین منظور گفتگویی را در خصوص اطلاع از پیشگیری، مراقبت و درمان این بیماری با "دکتر بهروز عطایی - متخصص بیماری های عفونی" انجام داده ایم که در ادامه از نظرتان می گذرد:
آنفلوآنزا و سرماخوردگی چه تفاوتی با هم دارند؟
بیماری آنفلوانزا یک بیماری ویروسی دستگاه تنفسی است، هم دستگاه تنفسی فوقانی و هم دستگاه تنفسی تحتانی را مبتلا می کند، تفاوت بین سرماخوردگی و آنفلوآنزا این است که ویروس آنفلوآنزا علائم بالینی شدیدتر از ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شود، دارند.
همان علایم بالینی که در سرماخوردگی وجود دارد ، همراه با تب شدید در فرد مبتلا به آنفلوانزا مشاهده می شود.
در آنفلوانزا تب به 39 تا 40 درجه سانتی گراد می رسد، بدن درد شدید، خستگی مفرد، گلودرد شدید، استخوان درد و کوفتگی بدن بیشتر از سرماخوردگی است.
از دیگر تفاوت های آنفلوانزا و سرماخوردگی این است که عوامل ایجاد کننده سرماخوردگی 250 نوع ویروس هستند که در تمام طول سال ممکن است ایجاد بیماری کنند اما ویروس آنفلوانزا مخصوص فصول سرد سال از جمله پاییز و زمستان است و در فصل های دیگر ممکن است این ویروس پیدا نشود.
از دیگر تفاوت ها بین این دو، در آنفلوانزا فرد لحظه ای که تب می کند مشخص است، شروع ناگهانی تب از علایم بارز ابتلا به آنفلوانزا است.
شنیده ایم که انتقال آنفلوآنزا بیشتر از طریق عطسه فرد مبتلا ایجاد می شود، آیا روش های دیگری هم برای انتقال این بیماری وجود دارد؟
آنفلوآنزا ویروس و بیماری است، اگر چه علایم آن شبیه سرماخوردگی است اما نوعی بیماری خاص به شمار می رود و کسی که مبتلا به آنفلوانزا است اگر نکات بهداشتی را رعایت نکند به این ویروس مبتلا خواهد شد.
راه انتقال ویروس آنفلوانزا از طریق تماس مستقیم و ترشحات تنفسی و در محیط های بسته می باشد.
البته از طریق ترشحات تنفسی با دست هم منتقل می شود، به عنوان مثال فردیکه دست خود را به ترشحات چشم یا دهان و بینی خود رسانده و پس از لحظهای با فرد دیگری دست بدهد، ناقل بیماری محسوب می شود.
بعضی از افراد مسائل بهداشتی را رعایت نمی کنند و ترشحات دهان خود را در فضای عمومی می اندازند، این ترشحات ناقل بیماری آنفلوانزا است؟
این کار بسیار اشتباه است، اما بیماری از این طریق قابل انتقال نیست.
گفته می شود آنفلوانزا ممکن است باعث مرگ شود، آیا این بیماری تا این حد جدی است؟
بر اثر ویروس آنفلوانزا حدود 3 اپیدمی بسیار بزرگ در دنیا اتفاق افتاد که تحت عنوان "جهانگیری" در دنیا از آن یاد می شود، اولین اپیدمی آنفلوانزای اسپانیایی در سال 1918میلادی بود که حدود 20 الی 40 میلیون نفر در دنیا بر اثر آن از بین رفتند ؛ این آمار مرگ و میر برابر با تلفات جنگ جهانی اول و دوم بوده است.
در هر صورت آنفلوانزا چون یک بیماری شدید تنفسی است، در افراد خاص ممکن است باعث مرگ و میر شود.
این افراد خاص چه کسانی هستند؟
افرادی که سن بالای 60 سال دارند، افرادی که بیماری های زمینه ای مثل بیماری های قلبی – ریوی دارند، افرادی که از نظر سیستم ایمنی ضعیف هستند، کسانی که داروهایی استفاده می کنند که باعث پایین آمدن ضریب ایمنی بدنشان شده است و یا افرادی که دیابت دارند.
البته خانم های باردار نیز افراد در معرض خطر هستند و ممکن است با ابتلا به آنفلوانزا مشکلات زیادی برای آنها ایجاد شود.
گفته می شود برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا اوایل پاییز باید واکسن آنفلوانزا را بزنیم، عده ای اما این اقدام را قبول ندارند و آن را یک کار تجاری صرف می دانند، شما به عنوان یک کارشناس چه نظری در این باره دارید؟
توصیه ما به جامعه این است که برخی افراد باید واکسن بزنند، از جمله افراد در معرض خطری که در بخش قبل به آنها اشاره شد.
اما اینکه گفته می شود این اقدام تجارت است، سخن درستی نیست چزا که واکسن را سازمان بهداشت جهانی تهیه می کند و دستورالعملی می دهد که چه افرادی می توانند واکسن بزنند
هر کشوری هم براساس سیاست های خود برای انجام واکسیناسیون اقدام می کندو این توصیه برای همه وجود دارد ؛ اما این گروه خاص اگر واکسن بزنند، سود می برند.
خانم های باردار در دوران بارداری می توانند واکسن بزنند؟
توصیه ما این است که اگر خانم باردار 3 ماهه دوم و سوم بارداری او در فصل سرما قرار بگیرد؛ بهتر است که واکسن آنفلوانزا را بزند.
11134/130/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews 
کد خبر 257486

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.