ورزش و مصرف مکمل‌های غذایی قبل از یائسگی مهم است

یائسگی با علائمی مانند پوکی استخوان، گر گرفتگی و بیماری های قلبی و عروقی همراه است، از این رو باید مکمل های غذایی، ورزش و موارد کنترلی قلب را از قبل از دوران یائسگی شروع کرد.

به گزارش ایمنا، یائسگی بخش طبیعی از زندگی زنان را شامل می شود و با پایان دوران قائدگی آغاز می شود. درواقع زمانی که میزان فولیکو موجود در تخمدان ها به اتمام رسد، یائسگی ایجاد می شود و این پیشامد اغلب در سنین پیری رخ می دهد. هنگامی زن واقعا یائسه محسوب می شود که از آخرین پریودی او 12 ماه گذشته و پریود نشده باشد. حال برای آشنایی بیشتر با این پیشامد و نشانه و عوارض آن گفتگویی را با "دکتر مرضیه وانونی متخصص بیماری های زنان" انجام دادیم که شرح آن را در زیر می خوانید:
علل یائسگی شامل چه مواردی می شود؟
کاهش طبیعی هورمون های تولید مثل و باروری یکی از علل یائسگی است. به موازات این که شما به سنین پس از 30 سالگی می رسید، به تدریج تخمدان های شما شروع به کاهش تولید هورمون های تنظیم کننده ی قاعدگی (یعنی استروژن و پروژسترون) می کنند و با گذشت زمان، تخمک های کمتری در هر ماه در تخمدان های شما به بلوغ می رسند و تخمک گذاری کمتری مورد انتظار است. علاوه بر آن زمانی که عمل جراحی هیسترکتومی یا خارج کردن رحم صورت گیرد، رحم شما برداشته می شود ولی تخمدان های تان برداشته نمی شود و این عمل غالبا سبب یائسگی نمی گردد اگر چه برای مدت طولانی قاعدگی نخواهید داشت ولی تخمدان های تان همچنان تخمک ها را رها کرده و استروژن و پروژسترون تولید می نمایند.  ولی در یک عمل جراحی دیگر که در آن هر دو مورد رحم و تخمدان های شما در آورده می شود(عمل هیسترکتومی کامل به همراه برداشت تخمدان های هر دو طرف) می تواند بدون سپری کردن هیچ مرحله انتقال و تغییر، موجب یائسگی گردد.
شایع ترین عارضه ای که خانم ها در دوران یائسگی با آن روبرو هستند چیست؟
از شایع ترین عارضه های یائسگی می توان به گرگرفتگی و پوکی استخوان اشاره کرد. اغلب دلایل مراجعه به پزشک هم حالت گر گرفتگی است. گر گرفتگی به حالتی گفته می شود که به دلیل کاهش استروژن ایجاد و ازعلائم آن می توان تپش قلب واحساس گرمای شدید در سر را نام برد و این حالت ممکن است بین 30 ثانیه تا 5 دقیقه طول بکشد و ممکن است فرد پس از مدتی  به طور ناگهانی سرد و عرق کند. همینطور این حالت می تواند از چند بار در ساعت ویا چند بار در سال برای خانم های یائسه اتفاق بیافتد.
همانطور که گفته شد یکی از عارضه های یائسگی پوکی استخوان است، چه راه کاری را برای جلوگیری از پوکی استخوان پیشنهاد می کنید؟
برای جلوگیری از پوکی استخوان، حتما باید لبنیات به خصوص شیر را در برنامه غذایی خود قرار دهند و همچنین توصیه می شود شیر بدون هیچ ماده اضافی مانند قهوه یا کاکائو و به تنهایی خورده شود تا اثر خود را بر تراکم استخوان بگذارد. از دیگر راه های جلوگیری از پوکی استخوان آفتاب گرفتن مستقیم و نه از پشت شیشه، به مدت 10 الی 15 دقیقه در روز است که نیاز بدن را به ویتامین دی تامین می کند. علاوه بر این مصرف کلسیم، ویتامین دی و ورزش کردن می تواند در جلوگیری از پوکی استخوان موثر باشد. اما باید متذکر شد که مراقبت های تغذیه ای و ورزش را قبل از دوران یائسگی شروع کنند.
برای کاهش علائم یائسگی چه کاری باید انجام داد؟
یکی از راه های به تعویق انداختن علائم یائسگی خوردن استروژن است ولی اگر داروی استروژن به صورت بی رویه استفاده شود عوارضی مانند سرطان رحم ، پستان و تخمدان را به همراه دارد.
برای کاهش عوارض و مشکلات دوران یائسگی، حتما با پزشک خود مشورت نمایید و باید توجه داشت که استعمال دخانیات باعث کاهش تراکم استخوانی و سبب افزایش عوارض دوران یائسگی می شود.
برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ناشی از کاهش ترشح استروژن چه توصیه ای دارید؟
ترشح استروژن اثر محافظتی داشته و سبب کاهش بیماری های قلبی و عروقی نیز می شود. بنابراین توصیه می شود با شروع یائسگی با نظر پزشک، درمان جانشین استروژن را دریافت نمایید. علاوه بر آن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ناشی از کاهش ترشح استروژن باید فشار خون خود را کنترل و سطح کلسترول را کاهش دهید.
آیا یائسگی، افسردگی  را نیز به همراه خود دارد؟
تغییرات هورمونی در دوران یائسگی منجر به ظهور علایم بالینی یائسگی می گردد ولی عقاید غلطی وجود دارند مبنی بر این که تحول دوران یائسگی را عامل تغییرات احساسی فرد می پندارند. همراهی یائسگی و افسردگی یک فرایند فیزیولوژیک محسوب نمی شود. افسردگی جزو یائسگی نیست و فقط ممکن است خلق و خو تغییر کند. اما حفظ موقعیت های فردی و اجتماعی می تواند مانع از بروز افسردگی شود که تشدید این امر ناشی از عدم ترشح استروژن است. استروژن اثر محافظتی برعملکرد دستگاه عصبی مرکزی دارد بنابراین توصیه می گردد در دوران یائسگی با نظر پزشک خود استروژن دریافت نمایید.
به غیر از عوارض ذکر شده، یائسگی عارضه دیگری دارد؟
زنان در حین و پس از یائسگی احتمال بیشتری دارد دچار عفونت مثانه شوند. بی اختیار ادراری از دیگر مشکلات شایع در این دوران است که با برخی دارو ها قابل درمان است. ولی به تازگی با لیزر درمانی کولوژن سازی می شود و با ایجاد حالت لیفتینگ یا جمع کردن می توان به توانایی مثانه در نگهداری ادرار کمک کرد. و گفته شده که با لیزر درمانی  40 درصد بهبودی دیده شده است.
نکات پایانی؟
با تزریق هورمون نمی توان یائسگی را به تعویق انداخت و همچنین تزریق استروژن باعث اضافه وزن در خانم ها می شود.
هر خانمی بالای 40 سال با هر خونریزی غیر طبیعی باید بررسی و به پزشک مراجعه کند. همچنین از سن 50 سال به بالا شیوع سرطان های تخمدان و رحم افزایش پیدا می کند، از این رو باید خونریزی های بعد از یائسگی را نیز جدی گرفت. بعضی از کیست های تخمدان که در اثر تنبلی تخمدان ایجاد می شود، در رخ دادن سریع یائسگی می تواند تاثیر داشته باشد.
11180/130/10
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 257035

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.