واکسن آنفلوآنزا ، بزنیم ؟ نزنیم؟

این روزها شایعات تلگرامی از مضر بودن این واکسن ها می گوید. واکنش وزیر بهداشت در این خصوص رد تمامی شایعات بود و وی اطمینان داد : واکسن آنفلوآنزای توزیع شده در کشور، از بهترین انواع این واکسن است و مردم به ویژه گروه های پرخطر مثل بیماران قلبی ریوی، بیماران نقص ایمنی، بیماران تحت شیمی درمانی، زنان باردار و افراد مبتلا به دیابت پیشرفته این واکسن را تزریق کنند.

به گزارش ایمنا، هرساله با شروع فصل سرما شیوع آنفلوآنزا و سرماخورگی امری عادی است؛ در پی شیوع گسترده آنفلوآنزا در فصول سرد سال، نگرانی از شیوع گسترده این بیماری در شهرهای مختلف کشور افزایش می یابد. بیماری که عامل انتقال آن ویروس است.
با شروع فصل پاییز سوالات زیادی در خصوص لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا و چگونگی تزریق آن مطرح می شود. بر اساس دستور سازمان بهداشت جهانی اولویت تزریق واکسن به این ترتیب است که بیماران دیالیزی و پیوند کلیه، بیماران تالاسمی ماژور، بیماران کبدی شامل سیروز و پیوند کبد، بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار دارند و در آخر پرسنل بهداشتی درمانی بهتر است این واکسن را استفاده کنند.
تزریق واکسن در کسانی که سابقه واکنش آلرژیک به مواد موجود در واکسن آنفلوآنزا را دارند مانند تخم مرغ، فرمالدهید، جنتامایسین، کسانی که در زمان مراجعه برای تزریق واکسن تب یا عفونت حاد داشته باشند، کسانی که سابقه ابتلا به سندرم گیلن باره را داشته باشند و شیر خواران  زیر 6 ماه ممنوع است.
واکسن های آنفلوآنزا در تمامی مراحل بارداری قابلیت مصرف دارند. اطلاعات عمده تری در مورد بی خطری این دارو در سه ماهه دوم و سوم نسبت به سه ماهه اول بارداری در دسترس است. همچنین این واکسن را می توان در دوران شیردهی تجویز کرد. واکسن را باید در دوزی که پزشک تجویز کرده به صورت داخل عضلانی یا زیر جلدی عمیق تزریق شود.
ایده‌آل ترین زمان تلقیح واکسن آنفلوآنزا با توجه به نیاز دوهفته‌ای تا ایجاد پاسخ ایمنی اولیه و بهترین اثرات پیشگیری آن، از اواسط شهریورماه تا اواسط مهرماه است و با توجه به بیشترین میزان بروز بیماری آنفلوآنزا که از ابتدای آبان ماه تا اوایل خردادماه است، تزریق واکسن در این زمان می‌تواند ایمنی مناسب حدود 85 درصدی و یک‌ساله در مقابل این بیماری ایجاد کند.

مردم همان واکسنی را تزریق می‌کنند که مسئولان تزریق کرده‌اند
آذرماه سال گذشته بود که ترس از ابتلا و مرگ در اثر بیماری آنفلوآنزا به‌ویژه در استان کرمان موجب سواستفاده سودجویان و به را افتادن بازار سیاه واکسن و ماسک شد. بازار سیاه واکسن هم در حالی بود که تزریق واکسن در آن دوره زمانی تاثیری نداشت.
اخیراً ویدئویی از وزیر بهداشت در اخبار سیما و پخش شد که در آن گفته بود از افرادی که مسن هستند و سن بالای 60 سال دارند، زنان باردار و افرادی نقص ایمنی دارند، واکسن را تزریق کنند. این سخنان وزیر بهداشت حمل بر تبلیغ واکسن آنفلوآنزا شده و در مقابل سخنان وی در آذرماه سال گذشته قرارگرفته که می‌گوید تبلیغات صورت گرفته برای واکسن آنفلوآنزا طبیعی نیست و نباید مردم به تزریق آن دعوت شوند. همین سخنان موجب شده وی مورد هجمه قرارگرفته و متهم به تناقض‌گویی شود وزیر بهداشت سال گذشته در آذرماه یعنی زمانی که تزریق واکسن هم بی‌فایده به‌نظر می‌رسید و درعین‌حال بازار سیاه واکسن شکل‌گرفته بود، از عدم تشویق مردم به تزریق واکسن سخن گفت.
اما امسال واکسن آنفلوآنزا حاشیه‌های دیگری هم داشت. در فضای مجازی خبری منتشر شد که یک کودک به دلیل استفاده از واکسن آنفلوآنزا دچار فلج شده است. 
سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت کشور به شایعات پاسخ داد؛ وی معتقد است: افراد بالای 60 سال، زنان باردار، بیماران دارای مشکل تنفسی و قلبی و افرادی که دچار بیماری های نقص ایمنی هستند بهتر است واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.
وی به مردم اطمینان داد این واکسنی که در اختیار مردم است همان واکسنی است که ریاست جمهوری، مقام معظم رهبری و تمام وزرای کابینه از آن استفاده کرده‌اند.
این واکسن معمولا از مردادماه در داروخانه ها توزیع می‌شود و باید از اواخر تابستان و پیش از شروع سرما تزریق شود تا موثر واقع شود. این درحالی است که امسال واکسن های آنفلوآنزا از تیرماه توزیع شده است و برخلاف سال های پیش که گاهی تا اواخر زمستان خبری از واکسن در داروخانه ها نبود، امسال با کمبود واکسن مواجه نیستیم.
این روزها شایعات تلگرامی از مضر بودن این واکسن ها می گوید. در برخی پیام های تلگرام آمده است که اگر واکسن‌های آنفلوانزا را تزریق کنیم، فلج می‌شویم. یا این واکسن‌های آنفلوآنزا در انبارهای وزارت بهداشت مانده است و همگی تاریخ مصرف گذشته هستند.
واکنش وزیر بهداشت در این خصوص رد تمامی شایعات بود و وی اطمینان داد : واکسن آنفلوآنزای توزیع شده در کشور، از بهترین انواع این واکسن است و مردم به ویژه گروه های پرخطر مثل بیماران قلبی ریوی، بیماران نقص ایمنی، بیماران تحت شیمی درمانی، زنان باردار و افراد مبتلا به دیابت پیشرفته این واکسن را تزریق کنند. 
وی همچنین می گوید: این شایعات در حالیست که باید توجه کرد واکسن همواره کنترل می‌شود؛ چرا که محل خرید و توزیع آن بسیار مهم است و سازمان غذا و دارو و معاونت بهداشتی وزارت بهداشت نیز نظارت لازم را بر روی واکسن‌ها دارد.
لازم به ذکر است که حریرچی قائم مقام و سخنگوی وزارت بهداشت نیز پیش از این با تاکید بر لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه های پرخطر، شایعات مربوط به تقلبی بودن واکسن های توزیع شده در کشور را تکذیب کرده بود.
وزارت کشور همچنین وعده داده تاکنون پیشرفت خوبی در زمینه تولید واکسن در کشور صورت گرفته و امیدواریم بتوانیم این واکسن را در کشور تولید کنیم.
شایعات تلگرامی واکسن آنفلوآنزا صحت ندارد​
مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیردار اصفهان در خصوص لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا به خبرنگار ایمنا می‌گوید: واکسن آنفلوآنزا را به گروه‌های حساس، سالمندان، کودکان، بیماران مزمن و دیابتی توصیه می‌کنم و شایعات در این رابطه، صحت ندارد.
رضا فدایی اظهار می‌کند: تشخیص قطعی آنفلوآنزا در اصفهان نیازمند آزمایش است. موارد آنفلوآنزا در پاییز و زمستان بیشتر از بهار و تابستان وجود دارد اما هنوز موردی از آنفلوآنزا در اصفهان مشاهده نشده است.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که علت هشدارهای جدی وزیر بهداشت برای تزریق واکسن آنفلوآنزا وجود موج جدیدی از بیماری یا ویروس خاصی است، معتقد است که این هشدارها همیشه به منظور پیشگیری از آنفلوآنزا داده می‌شود چراکه در آذر و دیماه سال گذشته شاهد یک طغیان از بیماری آنفلوآنزا بودیم.
فدایی در خصوص اینکه به افراد توصیه می‌شود که واکسن آنفلوآنزا نزنند، می‌گوید: واکسن های موجود در بازار هیچ مشکلی از لحاظ سلامتی ایجاد نمی کنند و تزریق آن از سوی وزارت بهداشت توصیه می شود.
وی با تاکید بر اینکه این واکسن ها مجوز و تاییدیه سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت را دارند، می گوید: در کشورهای پیشرفته سالانه هزاران نفر از این واکسن ها استفاده می کنند و نکات مثبت این واکسن ها خیلی بیشتر از موارد احتمالی مضر آن است.

سالمندان، زنان باردار و بیماران خاص واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند
کارشناس واحد مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان نیز در خصوص تزریق واکسن آنفلوآنزا معتقد است که به سه گروه توصیه می شود قبل از فرارسیدن ماه های سرد سال نسبت به واکسیناسیون آنفلوآنزا اقدام کنند.
دکتر مژگان طلایی این سه گروه را سالمندان، زنان باردار و افراد دارای بیماری های زمینه ای مانند ایدز و سل عنوان کرد و می گوید: این سه گروه بیشتر در معرض ابتلا به آنفلوآنزای حاد یا احتمال مرگ و میر ناشی از آن قرار دارند.
وی درباره واکسیناسیون سایر افراد توضیح داد: این کار باید با مشورت با پزشک متخصص انجام شود.
رئیس مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان نیز در خصوص اپیدمی آنفلوآنزا می گوید: ما در چند سال اخیر با اپیدمی ( همه گیر شدن) واکسن آنفلوآنزا مواجه شده ایم که اکنون به یک معضل اجتماعی و درمانی تبدیل شده است.
دکتر آیت سهرابی ادامه می دهد: لازم نیست همه مردم واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند بلکه افراد در معرض خطر مانند زنان باردار یا افراد با سطح ایمنی پایین باید واکسیناسیون شوند.
وی با اشاره به برخی سوء استفاده ها در این زمینه، اظهار کرد: واکسن آنفلوآنزا گران قیمت است و عده ای با انگیزه کسب درآمدهای بالا از نبود آگاهی مردم در این زمینه سوء استفاده می کنند.
واکسن آنفولانزا منحصرا عامل سندروم «میلر فیشر» نیست
یک متخصص داروسازی بالینی در خصوص واکسن‌های آنفلوآنزا موجود در ایران می گوید: در ایران واکسن‌های فصلی وجود دارد که به صورت سالیانه، در اواخر فصل تابستان و اوایل فصل پاییز تزریق می‌شود و توصیه می‌شود که همه افراد برای واکسیناسیون اقدام کنند. این واکسن‌ها، نوع آنتی‌ژن‌های سطحی ویروس آنفلوآنزا هستند که سالیانه گونه‌های شایع را برای تولید این واکسن استفاده می‌کنند.
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص این نوع واکسن در دنیا توضیح می‌دهد: نوع خفیف شده بیماری آنفلوآنزا در دنیا به صورت اسپری بینی وجود دارد که تاکنون در ایران رواج پیدا نکرده و در کشور موجود نیست.
این متخصص داروسازی بالینی در خصوص عوارض ناشی از این واکسن می‌گوید: یکی از عوارض نادری که این واکسن دارد و این روزها در شبکه‌های اجتماعی بسیار تهییج شده، سندرم میلر فیشر یا همان گیلن باره است.
وی در خصوص این سندرم چنین توضیح می دهد: سندروم میلر فیشر یک بیماری خودایمن و عفونی است که در یک سوم موارد علت ابتلا به آن مشخص نمی‌شود اما در دو سوم موارد علت آن ابتلا به یک بیماری ویروسی مانند آنفلوآنزا یا تزریق واکسن آن است. البته در اغلب موارد این سندروم همزمان با تزریق واکسن بروز می‌یابد و نمی‌توان واکسن را عامل بیماری دانست.
گزارش: آیدا علی اکبری
کد خبر 250999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.