جلوه گری سبک سنتی "مشربیه" در معماری مدرن جهان عرب +عکس

خبرگزاری ایمنا: پنجره های مشبک با نام "مشربیه" عنصری کلاسیک در سبک معماری خاورمیانه محسوب می شود که اینک جای خود را در جهان مدرن معماری امروز باز کرده و گونه های به روز شده آن در بسیاری از آثار معماری مدرن و بلندمرتبه جهان عرب به کار می رود.

به گزارش ایمنا، هزاران پانل شیشه ای تاشو نمای جنوبی برج های البحر ابوظبی را پوشانده اند. این پانل های شیشه ای که در مقابل نور خورشید تعبیه شده اند، پوسته ای حفاظتی را شکل می دهند تا از میزان نور خورشید ورودی به داخل بنا بکاهند. این کاربردی نوین از شناخته شده ترین عنصر معماری عرب یعنی "مشربیه" است که از زمان قرون وسطی در معماری بناهای خاورمیانه به کار می رفته است. اما این تنها مشربیه مدرن نیست. 



دیواره های چوبی در هم بافته که از پنجره ها در سراسر جهان عرب حفاظت می کند، با استفاده از تکنولوژی کامپیوتری و در مقیاس های بزرگ به طور فزاینده ای در حال باز آفرینی هستند تا به عنوان نمای زینتی شرقی ساختمان های بلند را بپوشانند و علاوه بر آن عنصر اصلی در بنا باشند که اندرونی را از تابش شدید نور خورشید محافظت کنند و موجب خنک شدن فضای داخلی ساختمان  گردند. به علاوه مالکین چنین ساختمان هایی اعلام داشته اند که این دیواره موجب کمتر شدن نیاز به تمیز کردن نمای خارجی و در نتیجه کاهش مصرف آب شده و بنابراین هزینه های نگهداری ساختمان را کاهش داده است.


 
پوسته آلومینیومی سوراخ دار برج دوحه قطر به اشکال متنوع در جوانب شمال، جنوب، شرق و غرب این برج ایجاد شده تا نور آفتاب را در روز کنترل کند و سایه داخلی را به طور دلبخواهی فراهم نماید. 



برج مراقبت موج شکن سعودی یک فانوس دریایی لانه زنبوری است که کشتی هایی را که به سمت بندر تووال دریای سرخ می آیند هدایت می کند. این سازه شبیه یک بادگیر عربی کار می کند و بلوک های بتونی پیش ساخته ۶ ضلعی آن یادآور صفحات سنتی مشربیه و مرجان های بومی در معرض خطر است.



بنای موزه لوور ابوظبی، صفحه کلاسیک عمودی را به شکل یک سقف افقی بازآفرینی کرده است به طوریکه در طی ساعات روشنایی روز یک الگوی مشربیه مجازی بر دیوارهای این موزه ایجاد می گردد. 



منطقه لوزیل منطقه در حال توسعه آمیخته ای در دوحه است که بخشی از آن با سازه صفحه ای مشترکی بر برج های بلندتر طراحی شده و اینگونه در آن هارمونی ایجاد گردیده است. 



پنجره های نمای ساختمان های مسکونی در منطقه مصدر ابوظبی توسط پانل های بتونی مشبک ایجاد شده که دریافت گرمای درونی ساختمان را کنترل می کند و هزینه نگهداری ساختمان را کاهش می دهد. 



"اجتماع سبک زندگی موکات موتاوار" یک مجتمع مسکونی طرح ریزی شده است که عناصر کلاسیک خانه های حیاط دار عربی را ادغام کرده است. بالکن ها، باغچه های مرکزی با آب نماها و صفحه های مشربیه به طور پایدار تامین تهویه و خنک نمودن فضای داخلی منزل به طور طبیعی را به حداکثر ممکن می رساند. /۱۳
کد خبر 176898

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
    3
    کجا وهم برتون داشته چون یه اسم عربی رو این سبک از معماری ایرانی گذاشتن که عربی نمیشه میشه دزدی عرب ها از ایرانیان نمونه قبلیش هم که امارات یه شهرک ساختن تماما توش بادگیر هست و به اسم خودشون ثبت کردن