ثبت ۱۱۲ زمین‌لرزه در هفته اول اردیبهشت / خراسان رضوی روی مدار زلزله

بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور، از یکم تا هفتم اردیبهشت، ۱۱۲ زمین‌لرزه به ثبت رسیده است و شاهد ثبت زلزله ۴.۲ ریشتری در خوی استان آذربایجان غربی بوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده در سطح کشور، در بازه زمانی یکم تا هفتم اردیبهشت، ۱۱۲ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۱۰۰ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از ۳ ریشتر، ۱۱ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین ۳ تا ۴ ریشتر و یک زمین‌لرزه با محدوده بزرگی ۴ تا ۵ ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، منطقه کیاسر در استان مازندران با رخداد ۱۰ زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین منطقه کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، چهار زمین‌لرزه در آذربایجان شرقی، ۱۰ زمین‌لرزه در آذربایجان غربی، سه زمین‌لرزه در اصفهان، سه زمین‌لرزه در بوشهر، دو زمین‌لرزه در تهران، دو زمین‌لرزه در چهارمحال و بختیاری، ۲۵ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، پنج زمین‌لرزه در خراسان شمالی، شش زمین‌لرزه در خراسان جنوبی و چهار زمین‌لرزه در خوزستان به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، سه زمین‌لرزه در سمنان، یک زمین‌لرزه در سیستان و بلوچستان، سه زمین‌لرزه در فارس، چهار زمین‌لرزه در کرمان، یک زمین‌لرزه در کهگیلویه و بویراحمد، سه زمین‌لرزه در گلستان، یک زمین‌لرزه در لرستان، ۱۵ زمین‌لرزه در مازندران، دو زمین‌لرزه در استان مرکزی، دو زمین‌لرزه در هرمزگان، یک زمین‌لرزه در همدان و سه زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های اردبیل، البرز، ایلام، زنجان، قم، قزوین، کردستان، کرمانشاه و گیلان هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به خراسان رضوی با ۲۵ زمین‌لرزه، مازندران با ۱۵ زمین‌لرزه و آذربایجان غربی با ۱۰ زمین‌لرزه و کمترین تعداد مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و همدان با ثبت یک مورد زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز شنبه، یکم اردیبهشت ساعت ۲۱:۳۱:۵۴ با بزرگی ۴.۲ ریشتر در خوی استان آذربایجان غربی بوده است.

جزئیات زلزله‌های هفته مذکور به این شرح است:

شنبه ۱ اردیبهشت

کنگ استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۵ ریشتر در عمق ۲۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۷ کیلومتری کنگ، ۳۳ کیلومتری بندر لنگه و ۴۷ کیلومتر جزیره تنب بزرگ این استان بوده است.

خوی استان آذربایجان غربی بعد از یک زلزله ۲.۷ ریشتری، زمین‌لرزه دیگری با بزرگی ۴.۲ ریشتر در عمق ۱۳ کیلومتری را تجربه کرد که مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۰ کیلومتری خوی و ۳۱ کیلومتری ایواوغلی استان آذربایجان غربی و ۳۵ کیلومتری تسوج استان آذربایجان شرقی بوده است.

در مرزن آباد استان مازندران زلزله ۲.۷ ریشتری رخ داد.

یکشنبه ۲ اردیبهشت

در خوی استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۸ ریشتری به ثبت رسید.

معمولان استان لرستان با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر در عمق پنج کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۰ کیلومتری معمولان، ۲۲ کیلومتری ویسیان و ۲۴ کیلومتری خرم آباد این استان گزارش شد.

دوشنبه ۳ اردیبهشت

در اینچه برون استان گلستان زلزله ۲.۹ ریشتری رخ داد.

بهاباد استان یزد زمینلره‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۱ کیلومتری را تجربه کرد که مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۳۰ کیلومتری بهاباد و ۴۰ کیلومتری بافق استان یزد و ۷۴ کیلومتری کوهبنان استان کرمان بوده است.

در فین استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر در عمق ۱۷ کیلومتری زمین به ثبت رسید و کانون آن در ۲۷ کیلومتری فین، ۴۱ کیلومتری قلعه قاضی و ۴۴ کیلومتری بندرعباس این استان گزارش شد.

سه‌شنبه ۴ اردیبهشت

در چلگرد استان چهارمحال و بختیاری زلزله‌ای به بزرگی ۳ ریشتر در عمق هشت کیلومتری به ثبت رسید و مرکز آن در ۳۳ کیلومتری چلگرد این استان، ۳۸ کیلومتری قلعه خواجه و ۶۵ کیلومتری لالی استان خوزستان بوده است.

در شوسف استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۷ ریشتری به ثبت رسید.

چالوس استان مازندران بعد از زلزله‌ای به بزرگی ۳ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری، زمین‌لرزه دیگری به بزرگی ۳.۷ ریشتر در عمق ۱۵ کیلومتری را تجربه کرد که کانون این رخدادهای لرزه‌ای در شش کیلومتری چالوس، ۱۱ کیلومتری نوشهر و ۱۴ کیلومتری کلارآباد این استان بوده است.

چهارشنبه ۵ اردیبهشت

در گتوند استان خوزستان زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.

در کیانشهر استان کرمان زلزله ۳.۹ ریشتری در عمق شش کیلومتری به ثبت رسید که مرکز آن در ۱۸ کیلومتری کیانشهر، ۲۲ کیلومتری کوهبنان و ۳۲ کیلومتری راور این استان گزارش شد.

جم استان بوشهر با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۸ ریشتر در عمق ۲۰ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در دو کیلومتری جم، ۲۸ کیلومتری بندر کنگان و ۳۲ کیلومتری بنک این استان گزارش شد، همچنین زلزله ۲.۷ ریشتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

پنجشنبه ۶ اردیبهشت

در بابامنیر استان فارس زلزله ۲.۷ ریشتری و در جایزان استان خوزستان زلزله ۲.۵ ریشتری به ثبت رسید.

جمعه ۷ اردیبهشت

در خوی استان آذربایجان غربی دو زلزله ۲.۷ و ۲.۹ ریشتری به ثبت رسید.

کد خبر 750403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.