ثامن؛ سوغات فرهنگی دولت برای مناطق کم‌برخوردار

دبیر قرارگاه عدالت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در طرح ثامن تا پایان دولت در هشت نوبت، کتاب و محصولات فرهنگی را از طریق ادارات ارشاد در اختیار ائمه جمعه قرار می‌دهیم تا آن‌ها را در اختیار کودکان و نوجوانان بگذارند، در این راستا حدود ۲۰۰ شهرستان کمتر برخوردار در اولویت قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از شعارهای مهم دولت سیزدهم توسعه و تحقق عدالت فرهنگی است و بر همین اساس از آغاز فعالیت، هدف خود را بر خروج فرهنگ و هنر از مظلومیت و رفع دغدغه‌های این حوزه گذاشت.

در این مسیر نهادها و دستگاه‌های مختلف، به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عزمی جهادی تلاش کردند علاوه‌بر تحقق وعده‌ها و رونق اقتصاد، فرهنگ، هنر و توسعه صنایع خلاق را اولویت دستور کار قرار دهند، یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در این امر، مناطق کمتر برخوردار بوده و است.

دی ۱۴۰۱ بود که محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه عدالت فرهنگی از شعارهای اصلی دولت مردمی به شمار می‌رود، اعلام کرد: تحقق عدالت فرهنگی به این معناست که امکانات فرهنگی به‌صورت عادلانه در نقاط مختلف کشور در دسترس باشد و راه‌اندازی قرارگاه محرومیت‌زدایی از فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ از گام‌های اساسی تحقق عدالت فرهنگی محسوب می‌شود.

قرارگاه عدالت فرهنگی (محرومیت‌زدایی) وزارت فرهنگ در طول این مدت اقدامات مختلفی از جمله پیوست عدالت فرهنگی جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان و میزبانی از ۱۰۰۰ دانش‌آموز از ۳۰ شهرستان کمتر برخوردار استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد، برگزاری اولین جشنواره نغمه‌های رضوی سرحد، سفر دبیر قرارگاه به حدود ۶۰ شهرستان کشور و دیدار با حدود ۲۵۰۰ هنرمند و رسیدگی به مسائل آن‌ها را انجام داده است.

احمد مقیمی دبیر قرارگاه عدالت فرهنگی و مشاور فرهنگی و هنری وزیر فرهنگ و ارشاد در مناطق محروم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره تازه‌ترین اقدام این قرارگاه اظهار می‌کند: برای بسیاری از ما هدیه گرفتن همچنان جذاب است، بر این اساس در سفرهایی که به شهرستان‌های کمتر برخوردار کل کشور داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که چه بهتر است اگر کودکان و نوجوانان هدایایی را از دست روحانیون و ائمه جمعه بگیرند.

وی با یادآوری اینکه در شهرستان‌ها شاهد کمبود بودجه هدایای فرهنگی بودیم، ادامه می‌دهد: هم‌زمان با دهه کرامت تصمیم گرفتیم در طرح ثامن تا پایان دولت و در هشت نوبت، کتاب و محصولات فرهنگی را از طریق ادارات ارشاد در اختیار ائمه جمعه قرار دهیم و در این راستا حدود ۲۰۰ شهرستان کمتر برخوردار در اولویت قرار گرفتند.

دبیر قرارگاه عدالت فرهنگی و مشاور فرهنگی و هنری وزیر فرهنگ و ارشاد در مناطق محروم عنوان کرد: نخستین مرسوله که شامل بازی‌های فکری داخلی به ارزش ٥٠٠ میلیون تومان است برای ۱۳ استان از جمله سیستان و بلوچستان، خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی، ایلام، آذربایجان غربی و شرقی و قم فرستاده شده است و برای سایر استان‌ها نیز به‌زودی فرستاده می‌شود.

مقیمی خاطرنشان می‌کند: این اقدام توسط قرارگاه عدالت فرهنگی وزارتخانه و با حمایت مستقیم مقام عالی وزارت و مرحله نخست با مشارکت بنیاد رودکی در حال انجام است.

کد خبر 753102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.