آخرین اخبار از سیل مشهد/ امدادرسانی آتش‌نشانی و هلال‌احمر به افراد حادثه دیده

براساس گزارش‌های موجود بارندگی شدیدی از ظهر امروز (چهارشنبه) در مشهد آغاز شد که در پی آن مدیریت بحران، آتش‌نشانی و هلال احمر جزئیاتی از میزان بارش‌ها، آمار حوادث رخ داده به دنبال وقوع سیل و امدادرسانی به افراد حادثه‌دیده از سیل را اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز _چهارشنبه بیست و ششم اردیبهشت_ بارش شدید باران بهاری منجر به وقوع سیل، آبگرفتگی شدید و سیلاب در شهر مشهد و شهرستان‌هایی از جمله فریمان شد.

بارش شدید باران در مشهد مقدس به گونه بود که ظهر امروز هوای مشهد در طول روز برای لحظاتی تاریک شد.

میزان بارش باران آن قدر شدید بود که مدیریت بحران مشهد اعلام آماده‌باش کرد و سیدرضا عباسی نیشابوری در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خراسان رضوی، با اشاره به حجم بارندگی امروز در مشهد اظهار کرد: در پی بارندگی اخیر در مشهد و شهرستان‌های خراسان رضوی شاهد بارش ۳۸ میلی‌متری بوده‌ایم که سبب آب گرفتگی در نقاط مختلف شهر مشهد شده است، به همین منظور نیروهای عملیاتی شهرداری مشهد مشغول رفع آب گرفتگی معابر هستند.

وی افزود: این بارش در شهرهای شمالی استان نیز سبب خسارت و اختلال در بعضی از راه‌های جاده‌ای شده است. شهرستان‌های قوچان، درگز، طرقبه و شاندیز نیشابور و فریمان شهرهایی هستند که درگیر بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب بودند.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بارش باران در درگز شبکه راه‌های جاده‌ای این شهرستان را دچار اخلال کرده و همچنین باران شدید تگرگ در نیشابور نیز خسارت‌هایی را به زمین‌های کشاورزی وارد کرده است.

عباسی در پایان گفت: حوادثی در طرقبه نیز گزارش شده است که جاری شدن سیلاب در روستای مایون دو خودرو را دچار خسارت و آب بردگی کرده است.

سیلاب جان دو مشهدی را گرفت

سیلاب جان دو مشهدی را گرفت

آتش نشانی مشهد نیز اعلام کرد که دقایقی قبل غواصان آتش نشانی پیکر دو فرد جان‌باخته در سیلاب این شهر را از درون خودرو گرفتار در سیلاب پل انقلاب مشهد خارج کردند.

جانباختگان یک خانم و آقا با حدود سنی ۵۰ سال هستند.

۳ مفقودی در پی بارش شدید باران در مشهد

همچنین بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آب‌گرفتگی در شهر مشهد اظهار کرد: با توجه به بارش باران که امروز_ چهارشنبه بیست‌وششم اردیبهشت‌ماه _ رخ داد، آبگرفتگی بسیاری به همراه داشت.

وی افزود: آب‌گرفتگی در پل‌ها، زیرگذرها و معابر اتفاق افتاد، در جنوب شرقی مشهد شهرستان فریمان به علت بارش فراوان باران سه نفر در دو ساعت گذشته مفقود شدند، همچنان جست‌وجو برای پیدا کردن این افراد ادامه دارد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: مواردی حاکی از آب‌گرفتگی در نقاط مختلف این شهر گزارش شده، در بلوار نمازی مشهد سیل چندین دستگاه خودرو را برده است و نیروهای هلال احمر برای امدادرسانی اعزام شدند.

به گزارش ایمنا، به علت بارش شدید باران و جاری شدن آب در مناطق مختلف مشهد از جمله بلوار نماز، پل جمهوری، مسیر وکیل آباد و خیابان سیدی و تمام مسیرهای منتهی به ارتفاعات طرقبه و شاندیز، امکان تردد به هیچ عنوان وجود ندارد.

پیکر جانباختگان سیل مشهد کشف شد

غواصان آتش نشانی پیکر دو فرد جانباخته در سیلاب این شهر را از درون خودرو گرفتار در سیلاب پل انقلاب مشهد خارج کردند.

۴ مسیر اصلی در مشهد بر اثر سیلاب مسدود شد

سرهنگ هادی امیدوار، رئیس پلیس راهور خراسان رضوی گفت: چهار مسیر اصلی در مشهد به دلیل سیلاب و آب افتادگی همچنان مسدود است، اکنون میدان انقلاب، میدان حافظ و میدان جهاد مسدود است و خودروها امکان تردد در این مسیرها را ندارند.

وی اضافه کرد: زیرگذر مصلی نیز به دلیل سیلاب مسدود است. ترافیک نیز در خیابان‌ها و معابر مختلف مشهد سنگین است.

در پی بارندگی شدید عصر امروز، سیلاب در تقاطع‌های مشهد رخ داده و تعدادی خودرو نیز گرفتار شده‌اند و دو نفر نیز تاکنون جان باخته‌اند.

مسافران قبل از عزیمت به فرودگاه مشهد با اطلاعات پرواز تماس بگیرند

براساس گزارش روابط‌عمومی فرودگاه‌های خراسان‌رضوی، با توجه به بارش شدید باران، آب‌گرفتگی معابر و انسداد مسیرهای منتهی به فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد مقدس، از زائران و مسافران درخواست می‌شود، حتی‌الامکان جهت عزیمت به سمت فرودگاه از قطار شهری استفاده کنند.

براساس هماهنگی‌های انجام شده در حال حاضر سرفاصله قطار شهری به‌سمت فرودگاه به ۱۰ دقیقه کاهش پیدا کرده است.

همچنین از مسافران درخواست می‌شود پیش از عزیمت به فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد با اطلاعات پرواز فرودگاه با شماره ۱۹۹ یا تلفن مستقیم ۰۵۱۳۳۴۰۰۰۱۹ الی ۲۳ تماس حاصل کنند.

گفتنی است؛ وضعیت فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد عادی بوده و بارش شدید باران هیچ خللی در انجام پروازها به وجود نیاورده است.

امدادرسانی ۷۴ نیروی امدادی هلال احمر در مناطق سیل زده خراسان رضوی

محسن ذاکریان، مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: ۷۴ نیروی امدادگر و نجاتگر هلال احمر در پی فعال شدن سامانه بارشی و وقوع سیل و آبگرفتگی در برخی از مناطق استان مشغول امدادرسانی هستند. این تعداد نیروی امدادگر و نجاتگر در قالب ۱۷ تیم جهت خدمت رسانی به آسیب دیدگان سیل به مکان‌های مورد نظر اعزام شده و در حال انجام مأموریت هستند.

وی با اشاره به شعب درگیر در سیل اخیر بیان کرد: شعب فیروزه، نیشابور درگز، فریمان، مشهد، خواف و تربت جام دچار سیل و آبگرفتگی شدند که بیشتر مناطق درگیر در معابر شهری و روستایی گزارش شده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی افزود: نیروهای امدادی با ۱۷ دستگاه خودرو کمک دار، یک دستگاه خودرو آمبولانس و ۲۰ پمپ کف کش در حال خدمت رسانی هستند.

وی اظهار کرد: بر اساس آخرین وضعیت جوی اخذ شده از شعب استان و نیز مرکز مدیریت راه‌های خراسان رضوی، بارش شدید باران همراه با تگرگ در حوزه سرولایت، کلات، شاندیز طرقبه، باخرز، رشتخوار و همچنین مه‌گرفتگی در محور قوچان – درگز (تیوان) گزارش شده است که از مردم خواهشمندیم در منزل خود بمانند و در صورت وقوع سیل با شماره ۱۱۲ تماس حاصل کنند.

همچنین اداره کل هواشناسی استان خراسان رضوی برای روزهای پایانی هفته جاری هشدار وقوع سیل و آبگرفتگی به رنگ نارنجی صادر کرده است.

تعداد فوتی‌های سیلاب مشهد به ۴ نفر رسید

همچنین محسن ذاکریان، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی در گفت‌وگوی دیگری گفت: شمار جان باختگان بر اثر وقوع سیلاب در شهر مشهد به چهار نفر رسید، بر این اساس طبق آخرین اخبار دریافتی ۲ نفر در میدان انقلاب و دو نفر دیگر نیز در خیابان‌های نزدیک بلوار سیدی مشهد بر اثر گرفتار شدن در سیلاب جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: از ظهر امروز تاکنون گزارش مفقود شدن ۱۲ نفر در استان بر اثر بارندگی و سیلاب دریافت شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی افزود: طبق گزارشات دریافتی سه نفر در روستای میرآباد نیشابور، سه نفر در روستای کوکیان در نزدیکی سد طرق مشهد، سه نفر در روستای سرمایه ملک آباد در مشهد و سه نفر در منطقه احمد آباد شهرستان فریمان مفقود شده‌اند.

وی با اشاره به تخلیه آب ۵۰ منزل در شهرستان‌های درگیر سیلاب استان، بیان کرد: ۲۲ تیم به استعداد ۷۴ نفر در حال امدادرسانی به حادثه دیدگان سیلاب هستند.

ذاکریان گفت: هفت تیم هلال‌احمر نیز در حال تخلیه آب در میدان انقلاب مشهد هستند، امدادرسانی به مردم و افراد درگیر سیلاب همچنان در حال انجام است.

ترافیک شدید در بلوار نماز مشهد

سیل امروز در مشهد منجر به ترافیک شدید در بعضی از خیابان‌های این شهر از جمله بلوار نماز شد.

جان باختگان سیل مشهد به ۵ نفر افزایش یافت

محسن داوری، فرماندار مشهد گفت: تاکنون شمار جانباختگان سیل امروز چهارشنبه مشهد به پنج نفر افزایش یافته است، در حال جمع‌بندی آمار فوت‌شدگان و مصدومان سیل امروز در مشهد هستیم و پس از جمع‌بندی اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

وی گفت: تا این لحظه فوت شدگان سیل در کلانشهر مشهد مربوط به پل انقلاب و خیابان سپاه در منطقه سیدی هستند.

امدادرسانی به سیل مشهد ادامه دارد

بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آخرین جزئیات امدادرسانی به سیل مشهد اظهار کرد: امدادرسانی همچنان ادامه دارد و تخلیه آب برای ۲۳۰ منزل مسکونی توسط نیروهای امدادی این سازمان انجام شد.

وی افزود: در خراسان شمالی نیز درگیر آب‌گرفتگی منازل شدند و در شهر مشهد ۲۲ تیم عملیاتی مستقر هستند و فعالیت خود را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: همچنین اقلام خوراکی و بهداشتی و پتو در اختیار خانوارها قرار گرفت.

وی ادامه داد: تا ۳۰ ساعت آینده بارندگی در شمال شرق کشور ادامه دارد، در بعضی مناطق افزایش بارندگی شدید وجود دارد و هشدار هواشناسی صادر شده است، نیروهای امدادی این سازمان در آماده‌باش کامل هستند.

آخرین آمار فوت شدگان سیلاب مشهد/ ۷ فوتی تا ساعت ۲۲ امشب

آخرین آمار فوت شدگان سیلاب مشهد

آتشپاد دوم حمیدرضا کافی نیاT مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد با اعلام این خبر به خبرنگار ایمنا در خراسان رضوی، اظهار کرد: به محض وقوع باران در بعدازظهر امروز ۵۶ ایستگاه آتش نشانی در مشهد در حالت آماده‌باش صددرصد قرار گرفتند و ۵۰۰ نیروی عملیاتی در یک شیفت فعال شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمامی ایستگاه‌های آتش نشانی در سطح شهر مشهد در حال امدادرسانی به شهروندان هستند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد با بیان اینکه میدان انقلاب مهم‌ترین نقطه عملیاتی ما در حادثه سیلاب امروز است، گفت: از حدود ساعت ۱۵:۰۰ امروز همکاران ما با قایق‌های نجات در آنجا مستقر هستند و خودروهای محبوس در آنجا را جست‌وجو می‌کنند.

کافی نیا افزود: تعدادی از نیروهای غواص را به داخل آب فرستادیم تا بتوانند در عملیات جستجوی شهروندان کمک کنند.

وی در خصوص خسارت جانی این حادثه گفت: ۲ فوتی در میدان انقلاب از داخل خودروی محبوس در آب به بیرون کشیده شدند، همچنین یک منزل مسکونی در حوالی خیابان سپاه واقع در منطقه سیدی به دلیل حجم سیلاب دچار آوار شده بود که متأسفانه یک مادر و چهار کودک جان خود را از دست دادند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد عنوان کرد: در حال حاضر همکاران ما در میدان انقلاب مشغول بیرون آوردن خودروها از درون سیلاب هستند و همزمان تمامی پمپ‌ها و تجهیزات در حال تخلیه آب هستند که تا صبح این آب کامل تخلیه شود.

کافی نیا خاطرنشان کرد: بر اثر این بارش‌ها علاوه بر آب‌گرفتگی حوادث دیگری شامل گرفتار شدن و محبوس شدن در آسانسور و سقوط درخت نیز اتفاق افتاده است که همکاران ما همچنان در حال امدادرسانی به شهروندان هستند.

وی به شهروندان توصیه کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی در خصوص ادامه بارش‌ها توصیه می‌کنیم همشهریان محترم حتی‌المقدور از منزل خارج نشوند و در صورت کار اضطراری و خروج از منزل، از نزدیک شدن به نقاطی که دچار آب‌گرفتگی شده‌اند جدا خودداری کنند چرا که ممکن است عمق دقیق آب‌گرفتگی با چشم قابل رؤیت نباشد و در سیلاب گرفتار شوند.

کد خبر 753953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    0 0
    خدابهمون صبر بده❤️‍🔥❤️‍🔥
  • مهندس ظفریاری IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 0
    سلام و عرض ادب خدمت مردم عزیز ایران ، در مورد سیل مشهد تحلیلی از علت اصلی سیل مذکور تهیه کردم ، علت اصلی سیل مشهد گسترش شهر در منطقه کوه پایه بوده است و عدم رعایت کمربندی فضای سبز در کوه پایه ها ، عدم رعایت حریم آبریز رشته کوه ها و عدم هدایت رودخانه فصلی است. در اطراف شهر مشهد دو رشته کوه بینالود و هزار مسجد وجود دارد و خود شهر قدیم مشهد در دشت قرار دارد و با فاصله از رودخانه کشف رود بوده است و دو رودخانه دیگر که از رشته کوهای بینالود سرچشمه میگیرد و در نهایت به مادر رود کشف وارد میشود و قبلا در اطرف مشهد بوده ولی با گسترش شهر مشهد حالا در درون شهر مشهد قرار دارد، امروز بیشتر به عنوان کانال آب بتونی یادمیکنیم نیز وجود دارد که هر دو از رشته کوه سیاه مشهد یا همان بینالود سرچشمه میگیرند و در دو طرف مشهد اولین رودخانه از رشته کوه بینالود و سمت بند گلستان و بلوار وکیل آباد وارد مرکز شهر مشهد میشود و دومی نیز از همین رشته کوها بینالود و از سمت دریاچه سد طرق وارد مشهد میشود، حالا دو سد طرق و بند گلستان حالت سیل گیر در مشهد دارند ، ولی هرچیزی ظرفیت و کاربردی دارد