صندوق درآمد ثابت چیست + بهترین سرمایه گذاری و سود ماهانه Fixed Income

یکی از کم ریسک‌ترین روش ها برای سرمایه گذاری استفاده از صندوق درآمد ثابت است، این صندوق دارای ریسک پایین، امنیت بالا و سود ثابت است.

به گزارش ایمنا، صندوق‌های سرمایه‌گذاری یک روش غیر مستقیم برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه است به این صورت که صندوق سرمایه گذاری نقش واسطه مالی را ایفا می‌کند و با توجه به نوع دارایی و نحوه معامله آن‌ها، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. یکی از کم ریسک‌ترین روش‌ها برای گذاشتن سرمایه در صندوق‌های سرمایه گذاری صندوق با درآمد ثابت است.

  • بیشتر بخوانید:

صندوق ETF چیست

صندوق سرمایه گذاری چیست

صندوق با درآمد ثابت (Fixed Income) چیست؟

صندوق‌های درآمد ثابت نوعی از صندوق‌های سرمایه گذاری هستند که به دلیل ریسک پذیری پایین، امنیت بالا و سود ثابت علاقه مندان بسیاری را جذب خود کرده و باعث ترغیب افراد غیر حرفه‌ای در بازار مالی می‌شوند. احتمال ضرر در این صندوق‌ها چیزی نزدیک به صفر است ولی همین موضوع باعث می‌شود که سود صندوق نیز از حد مشخصی بالاتر نرود. صندوق‌های درآمد ثابت نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که ۷۰ تا ۹۰ درصد از دارایی‌های تحت مدیریت خود را در اوراق با درآمد ثابت، مانند اوراق قرضه دولتی، اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی، سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق‌ها اصل پول شما را حفظ می‌کنند و از سوی دیگر سودی پایدار و بیشتر از سپرده‌های بانکی برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد می‌کنند.

صندوق درآمد ثابت مناسب چه کسانی است؟

صندوق‌های درآمد ثابت به دلیل اختصاص عمده دارایی‌ها به اوراق کم‌ریسک و با درآمد ثابت بهترین گزینه برای افرادی با ریسک‌پذیری پایین به شمار می‌روند. همچنین کسانی که به دنبال سود پایدار و مطمئن هستند، می‌توانند از صندوق‌های درآمد ثابت به عنوان بهترین گزینه سرمایه‌گذاری در بورس استفاده کنند. این نوع صندوق سرمایه گذاری به دلیل پرداخت سود بیشتر از بانک، بهترین جایگزین سپرده‌های بانکی محسوب می‌شود.

بهترین صندوق درآمد ثابت

انواع صندوق با درآمد ثابت (Fixed Income)

صندوق درآمد ثابت بر اساس نوع دارایی، نحوه معامله و روش پرداخت سود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.

ترکیب دارایی

صندوق‌های با درآمد ثابت از لحاظ ترکیب دارایی به دو دسته «عادی» و «نوع دوم» تقسیم می‌شوند.

  • صندوق درآمد ثابت عادی: در صندوق‌های درآمد ثابت عادی، حداقل ۸۵ درصد از ترکیب دارایی از اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی تشکیل می‌شود.
  • صندوق درآمد ثابت نوع دوم: حداقل ۹۰٪ از ترکیب دارایی صندوق درآمد ثابت نوع دوم، شامل اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی می‌شود.

تقسیم سود

روند پرداخت سود در همه صندوق‌های درآمد ثابت یکسان نیست.

  • برخی از آن‌ها سود کسب‌شده را در دوره‌های زمانی مشخص (یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و …) به حساب سرمایه‌گذاران خود واریز می‌کنند.
  • برخی دیگر، تقسیم سود ندارند و سود سهامداران، در زمان فروش واحدهای سرمایه‌گذاری و از تفاوت قیمت صدور و ابطال آن به دست می‌آید.

نحوه معاملات

صندوق‌های درآمد ثابت از نظر نحوه معامله، در دو دسته قابل معامله و غیرقابل معامله (مبتنی بر صدور و ابطال) قرار می‌گیرند.

  • صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله یا همان ETF به صندوق‌هایی گفته می‌شود که قابل خرید و فروش در سامانه‌های معاملاتی تمامی کارگزاری‌ها هستند.
  • صندوق‌های غیرقابل معامله که بیشتر با نام صدور و ابطالی شناخته می‌شوند را نمی‌توان در سامانه‌های معاملاتی آنلاین کارگزاری‌ها خرید و فروش کرد.

صندوق درآمد ثابت چیست

تفاوت صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت با سپرده بانکی چیست؟

صندوق‌های درآمد ثابت بازدهی بیشتری از سپرده‌های بانکی دارند، جریمه برداشت زودهنگام ندارند و سرمایه‌گذاری در آن‌ها ساده‌تر است. در مورد صندوق‌های درآمد ثابت etf شما تنها با چند کلیک و بدون نیاز به مراجعه حضوری، از طریق سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری خود می‌توانید برای خرید و فروش واحدهای صندوق اقدام کنید.

صندوق درآمد ثابت مناسب چه افرادی است؟

  • افرادی که می‌خواهند اصل سرمایه خود ثابت بماند.
  • افرادی که خواهان ریسک کم در سرمایه‌گذاری هستند.
  • افرادی که می‌خواهند از نوسانات بازار در امان باشند.
  • افرادی که فرصت پیگیری مداوم سرمایه‌گذاری خود را ندارد.

آیا صندوق‌های درآمد ثابت ماهانه سود می‌دهند؟

بعضی از صندوق‌های درآمد ثابت به صورت دوره‌ای (یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه) به سرمایه‌گذاران خود سود پرداخت می‌کنند. در سایر صندوق‌های درآمد ثابت که پرداخت سود نقدی ندارند، مبلغ سود به ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری اضافه می‌شود.

کد خبر 753108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.