۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲
نمدمالی در اصفهان احیا شد

خبرگزاری ایمنا: با راه‌اندازي كارگاه نمدمالي در اصفهان اين هنر پنج هزار ساله با نوآوري هنرمند اصفهاني احيا شد.

به گزارش ایمنا، معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان گفت: استاد فتحعلي قشقايي فر استاد نمدمالي حدود يك سال است با حمايت اين اداره كل موفق شده دركارگاه نمدمالي خود ۲۰ هنر جو را پرورش دهد.
احمد اديب افزود: اين هنر سنتي به لحاظ سختي كار ،محدوديت ظرافت در نقش و رنگ، بوي نامطبوع پشم و همچنين مقرون به صرفه نبودن به فراموشي سپرده شده بود يكسالي است با همت وتلاش اين هنرمند هم اكنون در اصفهان احيا شده است.
وي تصریح کرد: پيش از اين در اصفهان توليد نمدمالي به ۸۰ هزار قطعه مي‌رسيد.
معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان توليد محصول در زمان كوتاه، سهولت در كار، لطافت بالا، تنوع رنگ، رقابت با جديدترين نمد‌هاي دنيا را از مهم‌ترين نمدمالي جديد برشمرد و بیان داشت: در نمدمالي جديد پشم‌هاي جديد گندزدايي شده در رنگ‌هاي مختلف در قالب طرح‌ها و نقاشي‌هاي ايراني روي هم چيده مي‌شود و سپس با آب و صابون مستحكم مي‌شود.
استاد فتحعلي قشقايي‌فر در اصفهان پيش از اين نشان مرغوبيت صنايع دستي را از سازمان يونسكو دريافت كرده است.
هنر نمدمالي بيش‌تر در استان‌هاي خراسان، سمنان، چهارمحال وبختياري، فارس و مازندران رونق داشته است و شهر‌هاي دهاقان، سميرم، نجف آباد و خميني‌شهر اصفهان هم به اين هنر روي آورده‌اند.

کد خبر 99340

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهریار IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    1
    فراوان درود بر استاد گرانمایه، فتحعلی قشقایی. سزاوار است مسئولان از چنین افرادی تقدیر و تشکر کنند و آن‌ها را به جامعه بنمایانند تا الگویی برای دیگران بشوند. در پناه خدای مهربان

    پاسخ سایت: 0