خبرگزاری ایمنا: ساخت و تولید تلسکوپ فضایی جمیزوب آینده بش را تحت تاثیر قرار داده و به نوعی زندگی آنان را متحول می‌کند.

جمیزوب تلسکوپ فضایی منحصر به فردی است که در جای هابل قرار می گیرد و با عکس برداری از فضا زمینه‌های لازم برای شناخت بهتر فضا و آنچه در فضا است را برای دانشمندا به ارمغان می‌آورد، این تلسکوپ فضایی با آینه ای به مراتب بزرگتر از هابل در فراسوی مدار ماه قرار خواهد گرفت.
این تلسكوپ به افتخار جیمز ای وب (James E. Webb)، دومین سرپرست سازمان ناسا، نامگذاری شده است. وی نقشی محوری در برنامه آپولو بر عهده داشت.
تلسكوپ فضایی وب، طیف وسیعی از تحقیقات در سراسر زیر شاخه‌های نجوم را میسر می‌کند، كه به طور خاص، مشاهده اجسام بسیار دور دست كیهان كه فراتر از سطح دسترسی فعلی ابزارهای زمینی و فضایی است، یكی از آن اهداف به شمار می‌رود، این امر شامل اولین ستارگان، دوران یونیزاسیون مجدد كیهان و شكل‌گیری اولین كهكشان‌ها می‌شود. یك هدف دیگر، درك نحوه تشكیل ستاره‌ها و سیارات است كه مواردی چون تصویربرداری از ابرهای مولوكولی و خوشه‌های ستاره‌ساز؛ مطالعه دیسك غبار اطراف ستاره‌ها، تصویربرداری مستقیم از سیارات و ... را شامل می‌شود.
در حال حاضر نیز ناسا در حال ساخت و اجرایی کردن یکی از پرهزینه‌ترین و بزرگترین پروژه خود یعنی تلسکوپ فضایی جمیزوب است، قطر این تلسکوپ حدود ۵.۶ متر است که در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب خواهد شد.
این تلسکوپ با این‌که هنوز چند سال دیگر تا پرتابش باقی مانده است اما چیزهای فراوانی را به آموخته است. علتش این است که برای اجرایی کردن این پروژه٬ فناوری‌های جدیدتری نیاز بود. در ادامه چندتا از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.
تشخیص بهتر بیماری‌های چشم
ناسا برای اندازه‌گیری شکل آینه‌های تلسکوپ (نوعی عدسی آسپریکال) باید فناوری جدیدی تولید می‌کرد تا حسگر بسیار دقیقی داشته باشد. پس از بررسی‌ها و تحقیقات فراوان سرانجام حسگر جدید موسوم به «حسگر پویشی شک-هارتمان» ساخته شد. این دستگاه اندازه‌گیری دقیق علاوه‌بر سنجش‌های ناسا در اندازه‌گیری شکل چشم انسان نیز کاربرد دارد و زمان طولانی اندازه‌گیری را از چند ساعت به چند ثانیه تقلیل داده است. فناوری جدید ناسا این پتانسیل را دارد تا در جراحی و تشخیص بیماری‌های چشم نیز استفاده شود.
آزمایش مقاوت مصالح
در ساخت این تلسکوپ آزمایش‌های گوناگون برای سنجش مقاومت مواد به ویژه مقاومت حرارتی آن‌ صورت می‌پذیرد. برای مثال این تلسکوپ باید بتواند تا در دمای ۲۶۸- تاب بیاورد. به لطف تلسکوپ جیمزوب٬ شرکتی به نام «فناوری‌های ۴D» این فرصت را داشت تا روش تازه‌ای را برای سنجش مواد کامپوزیتی ایجاد کند. جیمز میلرد٬ مدیر شرکت فناوری‌های ۴D می‌گوید: « آن فناوری که ما برای تلسکوپ جیمز وب تولید کریم سبب شد تا یک فناوری بی‌همتایی را برای سنجش تنش مواد کامپوزیتی ابداع کنیم.» موادی که امروز در حال ساخت آن‌ها هستیم دیگر چوبی یا بتنی نیستند و بسیار عجیب‌ و غریب‌تر از گذشته‌‌اند. بنابراین این روش اندازه‌گیری که مدیون ساخت تلسکوپ جیمز وب است در سال‌های آینده بسیار کارآمد و ارزشمند خواهد بود.
دوربین‌های بهتر
آزمایش‌های ناسا روی عدسی آسپریکال تلسکوپ فواید بسیاری داشته است. یکی دیگر از این فواید ساخت ابزاری به نام «تداخل‌سنج دوختی آسپریکال» بود که از آن می‌توان در سنجش تمام عدسی‌های آسپریکال بهره گرفت. به زبان‌ ساده‌ می‌توان گفت که شما از این به بعد می‌توانید حاصل تلاش آن‌ها را روی دوربین‌ها٬ میکروسکوپ‌ها یا دوربین‌های دوچشمی خود ببینید. — اندکی از قدرت یک تلسکوپ فضایی رو زمین!

کد خبر 94195

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.