بازیافت شیمیایی ظروف نوشابه توسط دانشجوی اصفهانی

خبرگزاری ایمنا: دانشجوی دانشگاه اصفهان طرح پژوهشی با عنوان بازیافت شیمیایی ظروف نوشابه (پت) و تبدیل آن به ترکیب شیمیایی بسیارمهم به نام بیس هیدروکسی اتیل ترفتالات را ارائه کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از واحد مرکزی خبر، دانشجوی کارشناسی ارشد پلیمر گروه شیمی دانشگاه اصفهان و مجری این طرح گفت: بیس هیدروکسی اتیل ترفتالات در تهیه رنگ های پلی‌استر بر پایه آب و حلال های آلی و تهیه پلی ‌اورتان‌ها کاربرد قابل توجهی دارد. 
سهامی با اشاره به آلودگی هوا ناشی از گازهای گلخانه‌ای در اثر سوخت های فسیلی کارخانه‌ها و تجمع پلاستیکها در طبیعت افزود: در این طرح پس از جمع‌آوری بطریهای نوشابه از جنس پت (PET) و خرد کردن و ریختن آنها در راکتور در حضور حلال و کاتالیزور تحت حرارت و مدت زمان مشخص، بازدهی بالایی از تخریب پلیمر به منومر (BHET) به دست‌آمد که این منومر را می‌توان مجدد در فرآیند تولید پلیمرپت استفاده کرد. 
تنگستانی رییس دانشکده شیمی دانشگاه اصفهان هم با بیان اینکه در این طرح از منومر (BHET) حاصل از تجزیه بطری‌ها برای تهیه یک سرس پلی استرهای غیر اشباع سخت و انعطاف‌پذیر استفاده شد افزود: این پلیمر به‌طور عمده در ساخت پلاستیک‌های تقویت ‌شده با الیاف ، رنگ‌ها ، جلاهای پلی‌استر، سنگ‌های مهندسی و پلاستینه‌کردن اجساد حیوانات و انسان کاربرد دارد.
کد خبر 79234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.