تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه بهتر است یا دستی؟
نحوه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک به صورت دستی

احتمالا حتی برای یک‌بار هم که شده این سوال برایتان پیش آمده است که تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه بهتر است یا دستی؟ تعویض روغن توسط دستگاه با مزیت‌های فراوانی از جمله صرف زمان کمتر و دقت بیشتر همراه است؛ اما، معایبی نیز دارد که افراد را تشویق به انتخاب روش دستی کرده است.

یکی از مهم‌ترین دلایل، داشتن هزینه بیشتر تعویض روغن با دستگاه می‌باشد؛ اما آیا می‌توان برای گیربکس اتوماتیک از روش دستی کمک گرفت؟ آیا پس از این کار برای خودرو مشکلی پیش نمی‌آید؟

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه بهتر است یا دستی؟ (جدول مقایسه)

در ادامه جدول مقایسه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستی رو مشاهده می‌کنید:

تعویض دستی روغن گیربکس تعویض روغن گیربکس با دستگاه
زمان بیشتر زمان کمتر
انجام با دقت کمتر انجام با دقت بالا
انجام با اطلاعات و مهارت کافی عدم نیاز به تجربه و اطلاعات
دارای هزینه کمتر دارای هزینه زیاد
میزان گرانروی زیاد میزان گرانروی کم
تخلیه کامل روغن قدیمی تخلیه کامل روغن قدیمی

نحوه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک بصورت دستی

یکی از انواع روغن‌های گیربکس، نوع دستی آن است که نسبت به نوع اتوماتیک دارای غلظت بیشتری می‌باشد. برای تعویض روغن می‌توان به تعمیرگاه مراجعه کرد یا خودتان این مسئولیت را به عهده بگیرید.

مراحل انجام

برای تعویض این روغن به شکل دستی، باید یک‌سری مراحل را طی کرد. در ادامه مراحل انجام این فرایند را باهم بررسی می‌کنیم:

  1. ابتدا باید زیر خودرو جک بزنید سپس، به زیر ماشین بروید.
  2. در زیر قسمت تخلیه باید سینی نگهدارنده را قراردهید.
  3. محل قرارگیری گیربکس در جلوتر از دیفرانسیل است؛ ابتدا گیربکس را پیدا کنید، سپس پیچ‌های سینی را دربیاورید.
  4. با استفاده از آچار بکس معمولی باید شروع به باز کردن پیچ‌ها در یک طرف بکنید؛ در انتها زه کشی را آغاز کنید.
  5. زمانی که روغن تخلیه شد، سینی زیر را بیرون بکشید.
  6. بعد از بیرون کشیدن سینی، احتمالا یک پیچ با اندازه ده میلی متر مشاهده خواهید کرد.
  7. این پیچ را باز کنید تا فیلتر را بتوانید دربیاورید.
  8. پس از خارج سازی فیلتر قدیمی، فیلتر جدید را جایگذاری کنید.
  9. یک گیریس بیاورید و قسمت‌های حاشیه سینی را گریس کاری کنید.
  10. سینی را دوباره به زیر گیربکس نزدیک کنید و اقدام به سفت کردن پیچ‌ها نمایید.
  11. در مخزن مورد نظر به میزان کافی روغن بریزید.
  12. در اخر اقدام به روشن کردن ماشین کنید تا درصورت نشتی داشتن، متوجه آن شوید.

مزایا تعویض روغن بصورت دستی

تعویض دستی روغن گیربکس نسبت به دستگاه دارای مزیت‌هایی است؛ به عنوان مثال، در این روش شما هزینه بسیار کمتری برای تعویض کردن روغن خودرویتان پرداخت خواهید کرد. علت آن، عدم پرداخت هزینه مربوط به متخصص و دستگاه‌های انجام این کار است. مورد بعدی، در تعویض دستی روغن، سروصدای ناشی از برخورد چرخ‌ها باهم کمتر می‌شود و باعث روانکاری این چرخ‌دنده‌ها می‌شود. زمانی که شما به صورت دستی این کار انجام دهید، نظارت، دقت و کنترل دقیق‌تری برروی روند کار خواهید داشت.

معایب تعویض روغن جعبه دنده بصورت دستی

تعویض روغن گیربکس دستی علاوه بر مزیت‌هایی که ذکر کردیم، دارای معایبی نیز است که در ادامه به توضیح هریک از آن‌ها خواهیم پرداخت. زمانی که قصد تعویض روغن به شکل دستی دارید، معمولا به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت که نیازمند صبر و حوصله بیشتری است. برای انجام این کار، فرد باید از دانش و تجربه بالایی برخوردار باشد زیرا، درصورت هرگونه خطا یا سهل انگاری، مشکلات و آسیب‌های زیادی به گیربکس وارد می‌کند که هزینه‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه

روغن هیدرولیکی که برای گیربکس اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، ATF است که معروف به AUTOMATIC TRANSMISSION FLUID می‌باشد. این نوع از روغن دارای میزان گرانروی کمتری در مقابل روغن‌های دستی هستند که علت آن، نوع قرارگیری چرخ دنده‌ها در جعبه دنده اتوماتیک می‌باشد. حال سوال اینجاست که تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه بهتر است یا دستی؟

مراحل انجام

در ادامه روش صحیح انجام فرایند تعویض روغن گیربکس اتوماتیک را بررسی خواهیم کرد:

  1. ابتدا باید دستگاه مورد نظر را به گیربکس متصل کنید.
  2. در مرحله نخست باید روغن قدیمی را تخلیه شود.
  3. پس از تخیله روغن قدیمی باید روغن جدید را جایگزین کنید.
  4. روش انجام تخلیه و جایگزینی روغن توسط این دستگاه، با استفاده از فشار هوا است.
  5. استفاده از دستگاه برای تعویض روغن باعث افزایش طول عمر مفید گیربکس می‌شود.

مزایا تعویض روغن گیربکس اتومات با دستگاه

گاهی افراد تصمیم به تعویض روغن با دستگاه را می‌گیرند که این کار نسبت به نوع دستی دارای مزیت‌هایی است. به عنوان مثال، در روش دستی شما باید تایم بیشتری برای تعویض روغن بگذارید؛ اما، هنگام استفاده از دستگاه خیلی سریع‌تر این فرایند انجام خواهد شد. از طرفی، افرادی که توسط دستگاه این روغن را تعویض می‌کنند، به مهارت و تجربه خاصی نیاز ندارند.

معایب تعویض روغن جعبه دنده اتوماتیک با دستگاه

درکنار مزیت‌های عالی این روش، معایبی نیز برای تعویض روغن با دستگاه وجود خواهد داشت؛ مثلا هزینه این روش نسبت به نوع دستی روغن بسیار بیشتر است. گاهی بعضی از دستگاه‌های تعویض روغن توانایی تغییر روغن فیلتر گیربکس را ندارند، این موضوع باعث تاثیرگذاری منفی بر روی کار و کیفیت این فرایند می‌شود. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین معایب این روش، نداشتن دقت هنگام تغییر روغن جدید با روغن قدیمی گیربکس است. این مشکل در گذر زمان باعث اسیب رسانی به قسمت‌های مختلف جعبه‌دنده می‌شود.

بهترین روش تعویض روغن را بر چه اساس انتخاب کنیم؟

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه بهتر است یا دستی؟

تعویض روغن گیربکس با استفاده چندین روش متنوع انجام می‌شود که شامل، باز کردن پیچ کارتل، دستگاه و روش دستی است. در روش باز کردن پیج کارتل، خودرو به چاله برده می‌شود تا با باز کردن این پیچ که در زیر مخزن قرار دارد، روغن قدیمی را تخلیه و جدید را جایگزین کرد. یکی از معایب بزرگ این روش، عدم تخلیه کامل روغن جعبه دنده است که در دراز مدت باعث به وجود امدن مشکلات فراوانی می‌شود.

روش دوم توسط دستگاه مخصوص است که برخلاف روش قبلی تمام روغن تخلیه خواهد شد و رسوبات موجود در آن را نیز جذب می‌کند؛ اما، دارای هزینه بالاتری نسبت به دیگر روش‌ها می‌باشد. نوع سوم تعویض روغن، به صورت دستی است که از آن برای گیربکس‌های اتوماتیک نمی‌توان کمک گرفت. در این روش شما باید دارای تجربه و اطلاعات کافی باشید تا به نحو درست، کار را انجام دهید؛ درصورت خطا در انجام این روش، آسیب دیدگی ایجاد خواهد شد. البته، تکنیک دستی دارای هزینه بسیار کمتری نسبت به دیگر انواع است. در پایان شما باید براساس مدل ماشین و هزینه‌ای که قرار است صرف این کار کنید، روش مورد نظرتان را انتخاب نمایید.

سخن پایانی

روغن گیربکس یکی از مهم‌ترین اجزای بالابرنده میزان بازدهی خودرو شما است که به چندین روش متنوع مانند روش دستی و با دستگاه قابل انجام است. حال برمی‌گردیم به سوال نخست، تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه بهتر است یا دستی؟ متخصصان تعمیر گیربکس تعمیرگاه خشنودی اینگونه پاسخ می‌دهند: هردو نوع تعویض روغن گیربکس دارای مزیت‌ها و معایبی هستند که باتوجه به خودرو می‌توان یکی را انتخاب کرد؛ اما باید به این نکته توجه کرد، زمانی که قصد تعویض روغن برای گیربکس اتوماتیک را دارید، حتما باید به این نکته توجه داشته باشید که، نمی‌توان از روغن با گرانروی بالا برای این خودروها استفاده کرد زیرا، دارای تفاوت‌های قابل توجهی باهمدیگر هستند.

کد خبر 756240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جمشید IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    0 1
    با احترام،بهترین کار مراجعه به دفترچه راهنمای هر خودرو و عمل بر اساس آن است.سازندگان خیلی بهتر و کاملا به مسایل فنی خودرویشان واقفند و بهتر است سرویسکاران بر اساس سلیقه خود عمل نکنند.طبق راهنمای تعمیراتی بسیاری از خودرو ها فقط تخلیه از کارتل توصیه شده که این امر ناشی از طراحی مدارات حرکت روغن در گیربکس اتومات هست.در صورت عدم دقت به این موضوع احتمال صدمات جدی به گیربکس وجود دارد،مخصوصا در کارکرد های بالا.