فضای اداری مجازی، آینده دفاتر کاری است؟

یکی از اثرات پایدار همه‌گیری کووید-۱۹، افزایش قابل‌توجه تعداد افرادی است که از خانه کار می‌کنند و شیوه دورکاری را جایگزین سیستم کاری تمام‌وقت و حضوری کرده‌اند. این جایگزینی منجر به تغییراتی در دفاتر کار و راه‌اندازی فضای کار مجازی شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، طبق گزارش اداره آمار ایالات متحده، ۹ درصد از کارکنان در سال ۲۰۱۹ و قبل از همه‌گیری در خانه کار می‌کردند که این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۳۲ درصد رسید، به این معنی که حدود ۱۲ میلیون کارمند که قبل از شیوع همه‌گیری به دفاتر می‌رفتند، پس از آن در خانه ماندند و در نتیجه، حدود دو میلیارد فوت مربع از فضاهای اداری موجود مورد استفاده قرار نگرفت. هرچند کار از خانه و دورکاری موضوع جدیدی نیست اما محبوبیت آن بعد از دوران همه‌گیری بسیار افزایش یافت، آنچه در دوران همه‌گیری یک ضرورت بود، اکنون به ترجیح بسیاری از مردم تبدیل شده است.

این تمایل به دورکاری و پیشرفت دنیای کار به سبک انعطاف‌پذیر، نیاز به فضای اداری فیزیکی را کاهش می‌دهد. نظرسنجی دفتر خدمات املاک تجاری جهانی (CBRE) در بهار ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که ساکنان ساختمان‌های اداری در حال تقویت سیاست‌های خود برای حضور در دفاتر هستند و تعداد کسانی که برای کار تمام‌وقت حضوری برنامه‌ریزی می‌کنند از ۳۷ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۴۵ درصد در سال ۲۰۲۳ رسیده است. با این حال، تعداد علاقه‌مندان به دورکاری نیز افزایش یافته است و ۲۲ درصد کارمندان تمایل دارند به صورت کامل یا ترکیبی از راه دور فعالیت کنند.

فضای اداری مجازی، آینده دفاتر کاری است؟

بیش از نیمی از شرکت‌های مورد بررسی در نظرسنجی قصد دارند فضای اداری خود را کاهش دهند و ۷۵ درصد شرکت‌ها در حال آماده‌سازی فضاهای اشتراکی برای کارکنان خود هستند. از «اتاق‌های زوم» و متاورس گرفته تا برگه‌های ثبت میز اشتراکی، کسب‌وکارها در حال بازسازی دفاتر هستند تا استعدادهای برتر را برای تضمین آینده خود از سراسر جهان جذب کنند. فضای قدیمی دفاتر و ادارات تغییر کرده است و پلان‌های باز و ردیف‌های میز و صندلی شخصی جای خود را به اتاق‌های کنفرانس و میزهای اشتراکی داده‌اند. علاوه بر این، بعضی از کارکنان به جای یک محیط فیزیکی، وظایف و فعالیت‌های خود را در متاورس انجام می‌دهند.

آینده انعطاف‌پذیر فضای اداری

بعضی از کارشناسان پس از پایان همه‌گیری معتقد بودند که کسب‌وکارها به مدل کار در خانه تغییر خواهد کرد و نباید برای ساختمان‌های اداری آن هم در مرکز شهر هزینه شود و بسیاری از شرکت‌ها از این ایده پیروی کردند. برای مثال شرکت بریتانیایی BP دفتر مرکزی خود را به یک واحد کوچک تبدیل کرد و غول فروش و بازاریابی Salesforce اعلام کرد که همه کارکنان می‌توانند از خانه کار کنند. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از کارکنان انتظار دارند تعادلی بین کار از خانه و حضور در محل کار ایجاد شود.

فضای اداری مجازی، آینده دفاتر کاری است؟

تجسم بعضی از کارشناسان از آینده فضای اداری به صورت یک هاب مرکزی انعطاف‌پذیر است، گروهی دیگر آن را به صورت یک محوطه عمومی مرکزی متصور می‌شوند که با فضاهای کوچک‌تر و شخصی احاطه شده است. بسیاری از کارشناسان نیز فضای اداری آینده را با مکان‌هایی مانند لابی هتل مقایسه می‌کنند، فضاهای بزرگی که با استفاده هوشمندانه از روشنایی، مبلمان و جداکننده‌های موقت تقسیم می‌شوند. گزارش CBRE در بهار ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از سازمان‌ها در حال تغییر روش طراحی فضاهای اداری خود هستند و ۸۰ درصد از آنها فضاهای اشتراکی را دوباره طراحی می‌کنند.

آیا ساختمان‌های اداری ناپدید می‌شوند؟

به نظر می‌رسد برخی از کارفرمایان بزرگ از خواسته‌های خود در فضای اداری عقب‌نشینی کرده‌اند زیرا همه کارکنان به‌طور تمام‌وقت به دفاتر باز نگشته‌اند و آنها دیگر به تمام فضایی که در گذشته داشتند، نیاز نخواهند داشت. بسیاری از شرکت‌های بزرگ از قراردادهای اجاره و تملیک خود خارج شده‌اند و گروهی دیگر نیز در حال جایگزینی دفاتر مرکزی با دفاتر کوچک‌تر هستند و دیگر رقابتی برای ساختن بزرگ‌ترین و عجیب‌ترین پردیس‌های شرکتی وجود ندارد. شرکت خدمات مالی JPMorgan Chase که در مدل کار ترکیبی‌اش به ازای هر ۱۰۰ کارگر، تنها ۶۰ میز کار اختصاص داده است به جای کوچک کردن فضای اداری خود در نیویورک، در حال بازسازی فضای اداری است تا کارکنان را با گنجاندن فضاهایی برای گردهمایی، اتاق‌های آرامش، مکان‌هایی برای معاشرت و فروشگاه‌ها جذب کند تا علاوه بر انجام فعالیت با یکدیگر تعامل داشته باشند. بنابراین واضح است که دفاتر فیزیکی هرگز ناپدید نمی‌شوند، چراکه برقراری ارتباط حضوری و تعامل رودررو در بعضی زمینه‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

فضای اداری مجازی، آینده دفاتر کاری است؟

حرکت دنیای کار به سوی فراجهان

فراجهان یا همان متاورس (Metaverse)، در حال حاضر یک کلمه کلیدی برای آینده فضاهای اداری است به‌خصوص اکنون که شرکت‌های فناوری مانند متا (فیسبوک سابق) برنامه‌های خود را برای ساختن جهان‌های مجازی فاش کرده‌اند. این دنیای مجازی که کاربران می‌توانند در آن کار انجام دهند، بازی کنند و با دیگران معاشرت داشته باشند، به بخش مهمی از آینده کاری تبدیل خواهد شد. ابزارهایی مانند Microsoft Teams یا Zoom در حال حاضر شکلی از متاورس هستند که در آینده نزدیک گسترش خواهند یافت. بیل گیتس معتقد است که چشم‌انداز کار از راه دور، مردم را به فراجهان می‌کشاند و بیشتر جلسات مجازی با دوربین دوبعدی به متاورژن، فضایی سه‌بعدی با آواتارهای دیجیتالی حرکت خواهند کرد. به این ترتیب هر شخص می‌تواند از آواتار خود برای ملاقات با افراد در یک فضای مجازی استفاده کند و حس بودن در یک اتاق واقعی با آنها را تجربه کند.

فضای اداری مجازی، آینده دفاتر کاری است؟

تمرکز محیط‌های اداری آینده بر فضاهای اشتراکی

دیگر کارمندان مجبور نیستند سال‌ها در یک اتاق کار کنند، بلکه فعالیت‌های خود را در خانه یا مکانی خارج از دفتر کار انجام می‌دهند و برای فعالیت‌های ارتباطی و همکاری با سایر همکاران در فضاهای اشتراکی گرد هم می‌آیند. حتی اینجا نیز تأثیر کووید و همچنین افزایش راحتی با ابزارهای همکاری دیجیتال احساس می‌شود. مکان‌هایی در فضاهای اشتراکی در نظر گرفته می‌شود که هر کس بتواند در ساعاتی که نیاز دارد به‌تنهایی از آن استفاده کند، این کار طبق برنامه زمان‌بندی شرکت انجام می‌شود تا تداخلی در عملکرد کارکنان علاقه‌مند به فعالیت حضوری پیش نیاید. تغییرات ناشی از کووید در فضای اداری، مدیران را بر این داشته است تا انعطاف‌پذیری در برابر شرایط مشابه را در نظر بگیرند، به طوری که اگر زمانی روند دوباره تغییر کرد، کارفرمایان بتوانند بدون مشکل یا هزینه‌های اضافی به شرایط جدید پاسخ دهند.

فضای اداری مجازی، آینده دفاتر کاری است؟

صنایع و شرکت‌های پیشرو در سبک دورکاری

مشاغلی همچون نویسندگی، طراحی، ایجاد محتوا، مدیریت پروژه، بازاریابی، خدمات مشتری، توسعه نرم‌افزار و فناوری اطلاعات بیشترین پتانسیل را برای استفاده از استعدادهای راه دور دارند. ماهیت دیجیتالی این بخش‌ها و انعطاف‌پذیری موقعیت‌های شغلی، شرایط را برای ترتیبات کاری از راه دور مساعد می‌کند. در بسیاری از کشورهای سراسر جهان، استخدام از راه دور به دلیل ترکیبی از عوامل مانند زیرساخت دیجیتال قوی، فرهنگ کاری پیشرفته و تعدد فرصت‌های شغلی متنوع بسیار رواج یافته است و پذیرش کار از راه دور به یک مزیت کاربردی برای شرکت‌هایی تبدیل شده است که به دنبال بهره بردن از استعدادهای جهانی بدون توجه به مکان آنها هستند. بعضی کشورها در رأس انقلاب دیجیتالی و محیط‌های اداری مجازی هستند که در ادامه به چند مورد اشاره می‌شود.

ایالات متحده آمریکا، پیشگام فضای اداری مجازی

ایالات متحده آمریکا در فرصت‌های کاری از راه دور پیشتاز است و به دلیل بازار کار متنوع و زیرساخت قوی از دورکاری‌ها پشتیبانی می‌کند. استقبال شرکت‌های مختلف از شیوه کاری انعطاف‌پذیر و ترکیبی، این کشور را به کانونی برای فرصت‌های شغلی از راه دور تبدیل کرده است.

هند، مرکز برون‌سپاری

هند با کمک مجموعه گسترده متخصصان ماهر فناوری اطلاعات، جایگاه دوم در بخش برون‌سپاری و فضای کاری مجازی را کسب کرده است و با جهانی‌شدن مشاغل، تقاضا برای کار در این بخش همواره در حال افزایش است.

بریتانیا، حذف شکاف بین سنت و نوآوری

شیوه‌ای از دورکاری در انگلستان که تعادل بین روش‌های قدیمی و نوآورانه را برقرار می‌کند، مورد استقبال شرکت‌های انگلیسی قرار گرفته است. این کشور با فرصت‌های شغلی عالی و ترتیبات کاری انعطاف‌پذیر، رتبه بالایی در فهرست مقاصد محبوب دورکاری دارد.

فرانسه، رنسانس دورکاری

فرانسه در حال تجربه یک رنسانس کار از راه دور است که به لطف ترکیبی از پیشرفت‌های وابسته به فناوری و فرهنگ سازمانی در حال تغییر هدایت می‌شود. بازار کار فرانسه در حال تلاش برای جای دادن تعداد فزاینده‌ای از مشاغل از راه دور است.

کانادا، مرکز بالقوه دورکاری

گستره وسیع موقعیت‌های برون‌سپاری و تعهد به تعادل بین کار و زندگی، کانادا را به محیطی ایده‌آل برای دورکاری تبدیل کرده است. شرکت‌ها و صنایع مختلف در حال کشف استعدادهای کانادایی برای فرصت‌های راه دور هستند.

آلمان، مهندسی انقلاب دورکاری

آلمان که با مهارت مهندسی خود معروف است، در حال مهندسی انقلاب کار از راه دور است. اقتصاد قوی و سیاست‌های فناورانه این کشور کمک بزرگی به روند افزایشی فرصت‌های شغلی از راه دور می‌کند.

پرتغال، بهشت ساحلی برای دورکاری

پرتغال با مناظر زیبا و فرهنگ پذیرای خود، مقصد محبوب متقاضیان دورکاری به‌ویژه نومدهای دیجیتال(digital noamds) است. تلاش‌های پرتغال برای جذب علاقه‌مندان به دورکاری، این کشور را به بهشت کارمندان و شرکت‌های استخدام استعدادهای از راه دور تبدیل کرده است.

اسپانیا، خورشید و دورکاری

بازار کار اسپانیا، در حال سازگاری با تغییرات شیوه کار و انعطاف‌پذیری فضای کاری مجازی است تا علاقه‌مندان به سواحل آفتابی را که به دنبال سبک زندگی دورکاری هستند، به خود جذب کند. هرچند اکنون مکان‌های تفریحی این شهر نظیر کافه‌ها در حال اجرای مقرراتی هستند که از ورود کارمندان دورکار جلوگیری می‌کند.

یونان، خرد باستانی برای دورکاری

تجارب باستانی یونان به این کشور کمک کرده است تا گرایش‌های مدرن کار از راه دور را بپذیرد و فرصت‌هایی را برای اشتغال از راه دور ارائه کند که حاصل ترکیب سنت با سبک‌های کاری معاصر است.

کد خبر 755453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.