اجباری شدن بیمه دوچرخه‌سواری در شهر اروپایی

شورای شهر ساراگوسا در شمال شرقی اسپانیا اعلام کرد که در نظر دارد نخستین شهر اروپایی باشد که برای همه دوچرخه‌سواران و کاربران اسکوتر برقی بیمه اجباری را معرفی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، به‌عنوان بخشی از واکنش‌های فزاینده اسپانیا و اروپا در برابر دوچرخه‌سوارانی که از مسیرهای نامناسب برای دوچرخه‌سواری استفاده می‌کنند، همچنین مقابله با ادعاهایی مبنی بر سوءاستفاده کردن از بودجه اتحادیه اروپا در شهرهای سراسر این بلوک، شهر اسپانیایی ساراگوسا قصد دارد نخستین شهر اروپا باشد که بیمه اجباری دوچرخه‌سواری را معرفی می‌کند. این طرح مورد تأیید همه احزاب و اعضای شورا قرار دارد و آن‌ها در نظر دارند در صورت وقوع تصادف برای یک دوچرخه‌سوار، به ابهامات قانونی پایان داده شود. این فرمان اکنون برای یک دوره مشورتی عمومی ۳۰ روزه قبل از تصویب رسمی در دسترس است.

اجباری شدن بیمه دوچرخه‌سواری در اسپانیا

در صورت تصویب این مصوبه، ساراگوسا نخستین شهر در اروپا خواهد بود که دوچرخه‌سواران را مجبور به گرفتن بیمه مسئولیت مدنی می‌کند، با این حال سازمان‌های دوچرخه‌سواری به‌شدت با این ایده مخالفت کردند و قانونی بودن چنین اقدامی را زیر سوال بردند. دوچرخه‌سواران نیز از بیمه اجباری پیشنهادی انتقاد کردند و و از مشاور پشتیبان آن خواستند استعفا دهد. سازمان‌ها این اقدام را نامتناسب معرفی کردند، زیرا هیچ آمار تصادفی وجود ندارد که نیاز به ارائه بیمه اجباری را نشان دهد و قرار گرفتن تحت پوشش حوادث دوچرخه‌سواری را عاملی در از بین رفتن سفرهای دوستدار محیط‌زیست می‌دانند. بیمه‌گران تخمین می‌زنند در صورت تصویب بیمه اجباری دوچرخه‌سواری، هزینه آن حدود ۲۰ یورو در سال برای دوچرخه‌سواران خواهد بود.

بیمه اجباری دوچرخه‌سواری در اروپا

سوئیس در گذشته نوعی بیمه اجباری برای دوچرخه‌سواران داشت که در سال ۲۰۱۲ لغو شد و بیشتر بیمه‌گران به‌طور خودکار مسئولیت تصادفات دوچرخه را در بیمه مسئولیت شخصی خود لحاظ کردند. منتقدان معتقدند طرح ساراگوسا تصویب شود یا نه، این اقدام، نماد دیگری از تشدید جنگ فرهنگی در اسپانیا و سایر بخش‌های اروپا علیه سیاست‌های حمل‌ونقل پایدار و برنامه‌ریزی‌های زیست‌محیطی است.

اجباری شدن بیمه دوچرخه‌سواری در اسپانیا

حذف خطوط دوچرخه‌سواری در اروپا

بسیاری از واکنش‌ها در اسپانیا بر قانون آب‌وهوای تصویب‌شده در سال ۲۰۲۱ متمرکز شده است که بر اساس آن هر شهر باید مناطق کم‌انتشار را معرفی کند. برای انجام این کار و بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل پایدار، اتحادیه اروپا ۱.۵ میلیارد یورو بودجه ارائه کرد، با این حال بعضی از شوراهای شهر از اجرای کامل این قانون خودداری می‌کنند و حتی صدها هزار یورو برای برداشتن خطوط دوچرخه‌سواری جدید در شهر برای جا دادن خودروها خرج کرده‌اند. این امر موجب شده است که کمیسیون اروپا تحقیقات مقدماتی را در مورد سوءاستفاده احتمالی از بودجه آغاز کند.

در خارج از اسپانیا نیز مناقشاتی در مورد اقدامات حمل‌ونقل سبز وجود داشته است. نخست‌وزیر بریتانیا سال گذشته به‌عنوان بخشی از تلاش خود برای پایان دادن به جنگ با رانندگان متعهد شد که اقدامات ضد خودرو را در شهرهای بریتانیایی متوقف کند و در بیانیه مطبوعاتی دولت اعلام کرد که چگونگی جلوگیری از طرح‌هایی را بررسی خواهد کرد که به‌شدت محل رانندگی افراد را محدود می‌کند.

اجباری شدن بیمه دوچرخه‌سواری در اسپانیا

در برلین نیز بحث‌های مشابهی وجود داشته است و سال گذشته فرایند توقف پروژه‌های خطوط دوچرخه برای نجات مکان‌های پارک خودرو آغاز شد که گروه‌های زیست‌محیطی این وضعیت را محکوم کردند، زیرا در سال ۲۰۲۳ هیچ خط اتوبوسی ساخته نشد، پروژه‌های تراموا به حالت تعلیق درآمد، توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری کند و برنامه‌ریزی‌ها برای خودرومحوری مجدد آن‌ها از سر گرفته شد.

کد خبر 755314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.